مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد

نقش مؤثر بخش خانگی در مدیریت بهینه مصرف گاز

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به وضع هدررفت گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها و…، همدلی و همراهی هموطنان را عامل مهمی در مدیریت بهینه مصرف، به‌ویژه در دوره سرد سال دانست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسلم رحمانی؛ در آیین پایانی هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی با اشاره […]

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به وضع هدررفت گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها و…، همدلی و همراهی هموطنان را عامل مهمی در مدیریت بهینه مصرف، به‌ویژه در دوره سرد سال دانست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسلم رحمانی؛ در آیین پایانی هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی با اشاره به سیر افزایشی مصرف گاز در کشور، اظهار داشت: روند مصرف گاز در کشور طی ۱۰ سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته؛ یعنی از ۱۴۵ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۲۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۱ رسیده است. وی افزود: در همین بازه‌زمانی، مقدار مصرف بخش خانگی ۴۰ درصد افزایش داشته و از ۴۴ میلیارد مترمکعب به ۶۱ میلیارد مترمکعب رسیده است. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه گاز نقشی بی‌بدیل و مهم در توسعه اقتصاد کشور دارد، گفت: سیر افزایشی تعداد مشترکان و مصرف گاز در بخش صنایع و نیروگاهی در این سال‌‌ها بر این واقعیت صحه می‌گذارد که نقش گاز حیاتی است به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ تعداد مشترکان صنعتی ۱۳۰ هزار واحد بود ولی امسال این تعداد به ۱۵۱ هزار واحد افزایش یافته است. رحمانی؛ گفت: این در حالی است که شناخت کلی از شرکت ملی گاز ایران مبتنی بر خدمت‌رسانی است و از این‌رو ضرورت دارد که در تعریف چهره تازه از شرکت ملی گاز ایران و جایگاه آن در اقتصاد کشور و تبیین درست نقشه تعالی آن اقدامی شایسته شود. وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ۱۵۱ هزار صنعت عمده و ۳۷۲ نیروگاه با استفاده از گازطبیعی به تولید محصول و ارائه خدمات مباردت می‌کنند، افزود: اما متأسفانه می‌بینیم که به‌دلیل برخی ناآگاهی‌ها، اخباری درباره کاهش گازرسانی به صنایع یا نیروگاه‌ها مخابره می‌شود، در حالی‌که آمار نشان می‌دهد که افزایش تعداد مشترکان با هدف افزایش گازرسانی به صنایع است. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به نقش شرکت‌های گاز استانی در مدیریت مصرف، گفت: در موضوع سرانه مصرف در بخش خانگی، در استان‌هایی مانند خراسان‌رضوی، اقدام‌های خوبی انجام‌شده که بر این اساس، میانگین سرانه مصرف خانگی با همراهی و همدلی مردم در اوج مصرف زمستان پارسال و با وجود سرمای ماندگار، مدیریت شد. رحمانی؛ افزود: نمونه مشخصی از تأثیر همکاری و همراه‌سازی مشترکان بخش خانگی با راهبردهای شرکت ملی گاز ایران به میانگین مصرف گاز در این بخش در سال ۹۹ و ۱۴۰۱ باز می‌گردد؛ در سال ۹۹، مقدار مصرف بخش خانگی ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود و در سال ۱۴۰۱، با وجود جذب دو میلیون مشترک جدید و کاهش میانگین دما تا ۱٫۵ درجه نسبت به سال ۹۹، کماکان مقدار مصرف بخش خانگی در میانگین ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب ثابت ماند. وی با اشاره به مصرف گاز در بخش تجاری در دوره سرد سال، گفت: مصرف گاز در بخش تجاری و تولیدی در دوره سرد سال به نسبت دوره گرم ۱۰ برابر افزایش داشته این در حالی است که بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که تحت تأثیر کاهش دما در بیشترین حالت، میزان مصرف باید دو برابر شود، حال آنکه این بخش به‌دلیل استفاده از تجهیزات گرمابخش در محیط‌های باز، مانند گرماتابشی‌‌ها عامل جدی در هدررفت گاز بوده و طبیعی است که باید به‌صورت قانونی با این موارد برخورد شود.