معاون وزیر راه ‌و شهرسازی مطرح‌کرد‌‌:حلقه مفقوده ایجاد ارزش افزوده در حمل‌ونقل چند وجهی

  امیر امینی گفت: لجستیک پارک و بندر خشک حلقه مفقوده ایجاد ارزش افزوده در حمل‌ونقل چند وجهی کشور به شمار می‌روند. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه‌ و شهرسازی در گفت‌وگو با تین‌نیوز با اشاره به دیدگاه برخی متخصصان حوزه راه ‌و ترابری مبنی بر افزایش هزینه‌های استفاده از حمل‌ونقل چند وجهی(ریل-جاده) نسبت […]

 

امیر امینی گفت: لجستیک پارک و بندر خشک حلقه مفقوده ایجاد ارزش افزوده در حمل‌ونقل چند وجهی کشور به شمار می‌روند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه‌ و شهرسازی در گفت‌وگو با تین‌نیوز با اشاره به دیدگاه برخی متخصصان حوزه راه ‌و ترابری مبنی بر افزایش هزینه‌های استفاده از حمل‌ونقل چند وجهی(ریل-جاده) نسبت به حمل یکسره با کامیون اظهار ‌داشت: ارزش افزوده ایجاد شده در حمل‌ و نقل جاده‌ای به دلیل فرایند درب‌به‌درب و انعطاف‌پذیری بالا ارزش افزوده درون بخش حمل ‌و نقل جاده‌ای است.

وی افزود: در حالی که ارزش افزوده حمل‌ و نقل ریلی و دریایی در قالب یک چرخه ایجاد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل ضمن تأیید صحت اظهارات منتقدان در شرایط فعلی تصریح ‌کرد: لجستیک پارک و بنادر خشک به عنوان حلقه واسط و انتقال دهنده ارزش افزوده حمل‌ونقل و ایجاد کننده ارزش افزوده ملی در این میان وجود ندارند.

امینی با بیان این‌که «عدم وجود لجستیک پارک در زنجیره تأمین مبنی بر نبود محل تجمیع بار ریل پسند است» خاطرنشان ‌کرد: در صورت اولویت اقتصاد ملی و واقعی‌سازی قیمت سوخت، سود حمل بار با کامیون در مسافت‌های کوتاه به مقصد تجمیع بار برای انتقال از طریق ریل خواهد بود.

وی تأکید‌ کرد: نباید در قبال منافع یک طیف خاص منافع جمعی را زیر سؤال برد. زیرا ارزش افزوده در حمل ‌و نقل چند وجهی به جامعه می‌رسد و به همین خاطر این حلقه مفقوده زنجیره تأمین و ارزش افزوده باید با تکیه بر توان بخش خصوصی ایجاد، مدیریت ‌و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی یادآور شد: اقتصاد حمل‌ونقل از منظر صاحب کالا شامل هزینه کم-زمان کم و فرواردر، درآمد بیش‌تر-هزینه حمل کم‌تر است. اما دولت به دنبال ایجاد حمل‌ونقل پایدار متکی بر بهره‌وری، یکپارچگی، ایمنی و آلایندگی پایین است.