نائب رئیس کمیسیون آموزش عنوان کرد

بازسازی مدارس فرسوده حلقه مفقوده برنامه هفتم توسعه

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، بازسازی مدارس فرسوده را حلقه مفقوده برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: حدود سه میلیون دانش‌آموز در خطر تحصیل در مدارس تخریبی قرار دارند و این مسئله به این دلیل حیاتی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد وحیدی؛ با بیان اینکه یکی از مهم‌‎‌ترین بندهای ارجاعی به کمیسیون […]

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، بازسازی مدارس فرسوده را حلقه مفقوده برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: حدود سه میلیون دانش‌آموز در خطر تحصیل در مدارس تخریبی قرار دارند و این مسئله به این دلیل حیاتی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد وحیدی؛ با بیان اینکه یکی از مهم‌‎‌ترین بندهای ارجاعی به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه افزایش یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده بود و عنوان کرد: مقرر بود از این محل درآمدی، ۷۰ درصد در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای پیشبرد طرح‌های عمرانی و ۳۰ درصد به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اختصاص پیدا کند تا به بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس تخریبی اختصاص پیدا کند. نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نمایندگان در صحن علنی به افزایش مالیات رأی منفی دادند که البته تصمیمی کاملاً درست بود ولی به تبع آن، محل هزینه‌ای این مصوبه برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده نیز حذف شده است که باید برای احیای این محل چاره‌اندیشی شود. وی تصریح کرد: براساس آمار، سه میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند که اگر با اعتبارات فعلی بخواهیم بازسازی و مقاوم‌سازی این مدارس را انجام دهیم به بیش از ۳۰۰ سال زمان نیاز داریم، یعنی عملاً هیچ امیدی به مقام‌سازی مدارس تخریبی وجود ندارد. وحیدی؛ با بیان اینکه انتظار داریم با همکاری دولت، محلی برای این موضوع مهم در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شود، گفت: لازم است در بودجه سالیانه رقمی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفت تا علاوه بر بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس، پروژه‎های خیرساز نیز به اتمام برسند. نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، تصریح کرد: براساس برآورد‌ها ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی دارد و این موضوع به این دلیل حائزاهمیت است که اگر خدایی‌ناکرده زلزله‌‎ای مانند زمین‌ لرزه‌های اخیر افغانستان در کشور داشته باشیم، جان بسیاری از دانش‌آموزان به خطر خواهد افتاد.وی اضافه کرد: از سوی دیگر علاوه بر مدارس خطرآفرین، در شرایط کنونی تعداد پنج هزار پروژه مدرسه خیرساز داریم که به صورت نیمه کاره ر‌ها شده‌اند به‌نحوی که خیرین سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت ولی به دلیل عدم پرداخت سهم از جانب دولت، پروژه نیمه تمام باقی مانده است و این مسئله به نارضایتی خیرین و کاهش استقبال آنها از مدرسه‌سازی می‌شود.