جزایر خلیج‌فارس سرمایه‌های ایران

   جزایر خلیج‌فارس به عنوان سرمایه‌های ایران از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند که با مدیریت صحیح و آینده‌نگری می‌توان از این قابلیت برای توسعه صادرات و همین‌طور گردشگری استفاده کرد. به گزارش مهر، مصوبه جدید دولت در خصوص ادغام گمرکات مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با گمرک جمهوری اسلامی از سوی کارشناسان و فعالان […]

 

 جزایر خلیج‌فارس به عنوان سرمایه‌های ایران از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند که با مدیریت صحیح و آینده‌نگری می‌توان از این قابلیت برای توسعه صادرات و همینطور گردشگری استفاده کرد.

به گزارش مهر، مصوبه جدید دولت در خصوص ادغام گمرکات مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با گمرک جمهوری اسلامی از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد با انتقاد رو‌به‌رو شد. حذف گمرکات سازمان مناطق آزاد، بیش‌‌تر شرکت‌ها، تجار و بازرگانان را در منطقه آزاد کیش و دیگر مناطق آزاد دچار شوک، یأس و ناامیدی کرده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و تجار قدیمی و باتجربه معتقد هستند ضعف و ناتوانی و قوانین دست‌ و پاگیر و همچنین عدم استفاده از متخصصان، کارشناسان باتجربه و کارآزموده در تشکیلات گمرک ایران از عمده دلایلی است که سال‌هاست افزایش و گسترش قاچاق انواع کالا و ارز را در کشور رواج داده است.

صادق جلالی از کارشناسان امور گمرکی در منطقه آزاد کیش با تشریح عملکرد مناطق آزاد در کشور بیان داشت: اهداف مناطق آزاد بسیار شفاف تعریف‌شده که دو محور اصلی آن صادرات و واردات است.

وی ادامه داد: در اهداف مناطق آزاد پرورش و بهره‌گیری از نیروی کار ایرانی، با هزینه کم‌تر و کیفیت مناسب کالا‌ها و محصولات وارداتی مورد تأکید قرار گرفته است. اما سال‌هاست دبی سکوی پرتاب انواع کالاهای وارداتی به ایران شده و در این میان مناطق آزاد کشورمان از این مقوله عقب ‌مانده‌اند.

وی با اشاره به نیازهای وارداتی و مخالفت بعضی کارشناسان گفت: بی‌تردید همه کشور‌ها نیازمند واردات کالاهای مورد نیازشان از سایر کشور‌ها هستند و ایران هم از این موضوع مستثنی نیست. اظهارنظرهای کارشناسان که مخالف واردات هستند حرف حساب است، ولی سال‌هاست واردات کالا‌ها و محصولات مشخص‌شده از طریق امارات (دبی) به مناطق محروم کشور مانند بنادر بوشهر، لنگه و غیره با ۲۰درصد تخفیف گمرکی آن‌جام شده است.

روشنگری و شفاف‌سازی در مناطق آزاد پاسخ مثبت می‌دهد

 این کارشناس در امور گمرکی اظهارداشت: کالاهایی را که تولید نمی‌کنیم به‌طور قطع به واردات آن نیاز داریم، پس می‌توانیم بخشی از این کالا‌ها را از طریق مناطق آزاد جذب و وارد کشور کنیم.

این کارشناس در امور گمرکی مناطق آزاد کشور گفت: گمرک ایران می‌تواند در مبادی ورودی و خروجی سرزمین اصلی مستقر شود و مبادی ورودی و خروجی در مناطق آزاد کشور را به دست گمرک خود سازمان‌های مربوطه در این مناطق بسپارند.

منطقه آزاد کیش هرگز در موضوع قاچاق کالا ورود نکرده است

اقبالی مقدم، رییس گمرک مستقر در منطقه آزاد کیش در این ارتباط با مصوبه جدید دولت در خصوص رویکرد گمرک مناطق آزاد گفت: این مصوبه صادر و ابلاغ ‌شده است اما تا اجرای آن هنوز زمان زیادی مانده است. در مناطق آزاد مجری دستورات و مصوبات و بخشنامه‌های صادره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی افزود: طبعاً با کارهایی که در مقدمات اجرایی شدن این مصوبه جدید دولت وجود دارد هر تصمیمی که از سوی گمرک ایران اتخاذ شود ما پیرو و مجری آن در مناطق آزاد خواهیم بود و خوشبختانه منطقه آزاد کیش در بحث قاچاق کالا هرگز ورود نکرده است. به منطقه آزاد کیش نمی‌توان اتهام قاچاق کالا را نسبت داد، زیرا مبادی ورودی و خروجی کالاهای وارداتی و صادراتی آن کاملاً تحت مقررات و قوانین جاری کشور نظارت و کنترل می‌شود.

جزایر خلیج‌فارس سرمایه‌های ایران هستند

چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در سفر به جزیره کیش در نشست با مدیران عامل سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: جزایر کیش، هندورابی و دیگر جزایر ایرانی در خلیج‌فارس با دارا بودن قابلیت‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فرد سرمایه‌های کشور هستند. مناطق آزاد با هدف تسهیل و تسریع در امور صادراتی و وارداتی شکل گرفت.

معاون اول رییس‌جمهور با تأکید بر توسعه جزایر و مناطق آزاد افزود: انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته، برون‌گرایی، دانش‌بنیانی و تعمیم الگوهای موفق به دیگر نقاط کشور از جمله رویکردهای ملی برای مناطق آزاد کشور است و مدیران مناطق آزاد با جدیت، پشتکار و شفافیت امور جاری را پیگیری کنند و برای توسعه و آن‌جام مأموریت منطقه آزاد تحت نظارت خود با برنامه‌ریزی گام‌ بردارند.

رویکرد مناطق آزاد به صادرات و توسعه گردشگری

اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر دی‌ماه امسال به جزیره کیش عنوان کرد: تجارت با همسایگان، توسعه صادرات و صنعت گردشگری نگاه و رویکرد جدید مناطق آزاد است و جهت‌گیری‌ها نیز باید به سمت تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فن‌آوری و تأمین نیازهای کشور باشد.

وی به گسترش انتقاد‌ها در موضوع واردات بی‌رویه به کشور اشاره کرد و اظهارداشت: شکل‌گیری و تأسیس مناطق آزاد در کشور بر این اساس بود که تأمین زیرساخت‌ها برعهده خود سازمان‌های مناطق آزاد باشد و زمانی می‌توان در مناطق آزاد کسب درآمد کرد که متکی به واردات باشد و این نگاه سبب شد مناطق آزاد از ابتدا تأسیس و از طریق واردات برای زیرساخت‌ها کسب درآمد کند اما امروز باید از این روند واردات به مناطق آزاد خارج شویم.

تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در موضوع واردات و صادرات اهل‌ فن می‌خواهد

مهدی ذاکرنسب از کارشناسان اقتصادی در گفت‌و‌گو با مهر می‌گوید: با کمال تأسف هر فرد یا افرادی با تفکرات گوناگون درباره واردات و صادرات حرف می‌زنند بدون این‌که سررشته این دو قطب اصلی تجارت را بدانند که چقدر مهم و ارزشمند است. بار‌ها اعلام‌شده و نقدهای بسیاری هم در موضوعات مختلف در رسانه‌های تصویری و نوشتاری آمده که هر کاری اهل‌فن خود را می‌طلبد و غیر از آن بار کج هرگز به مقصد نمی‌رسد ولی گویا گوش شنوایی نیست.

ذاکر نسب عملکرد منطقه آزاد کیش را مناسب و مثبت عنوان کرد و افزود: با این مصوبه جدید دولت، که ۶ ماه تا اجرایی شدن آن مهلت دارد قطعاً بی‌ثباتی، هرج‌ومرج و رکود اقتصادی به یک بحران در مناطق آزاد به‌ویژه جزیره کیش تبدیل خواهد شد. زیرا گمرکات ایران نیروی متخصص، آگاه، دلسوز و توانمند انگشت‌شماری دارد و حتی در مدیریت‌هایش با نبود نیروی توانمند، متخصص و کاردان مواجه است و این موضوع را هیچ‌گاه جدی نگرفتند.

 

دکتر علی اصغر مونسان، رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به نزدیک شدن توسعه بندرگاه مهم و استراتژیک منطقه آزاد کیش و انبارهای کالا گفت: سازمان منطقه آزاد کیش با کار کارشناسی و بهره‌گیری از افراد متخصص و آگاهی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دریایی کشور و نقش فزآینده و محوری این صنعت عظیم در کشور و ارتباطات بین‌المللی تجاری در جهان، به ظرفیت‌های فعلی اکتفا نکرده است و با جدیت و آینده‌نگری مطلق درصدد کسب سهم بیش‌‌تری از ظرفیت‌های حمل‌ و نقل دریایی و ترانزیت در منطقه هستیم.