دولت باید از حوزه نشر خارج شود

وزیر ارشاد دولت باید از حوزه نشر خارج شود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم هم‌اندیشی با اصحاب نشر و قلم پس از شنیدن دغدغه‌های اهالی این حوزه گفت: راه نجات دولت پذیرش اصل پرهیز از تصدی‌گری و متولی‌گری است. دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود. به گزارش ایلنا، سیدرضاصالحی‌امیری، وزیر […]

وزیر ارشاد

دولت باید از حوزه نشر خارج شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم هم‌اندیشی با اصحاب نشر و قلم پس از شنیدن دغدغه‌های اهالی این حوزه گفت: راه نجات دولت پذیرش اصل پرهیز از تصدی‌گری و متولی‌گری است. دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود.

به گزارش ایلنا، سیدرضاصالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم هم‌اندیشی با اصحاب نشر و قلم پس از شنیدن دغدغه‌های اهالی نشر گفت: الان که می‌خواستم از هیأت دولت به اینجا بیایم خدمت رییس‌جمهور رفتم و گفتم برای دیدار این جمع می‌روم. رییس‌جمهور گفتند سلام‌شان را به اهالی نشر ابلاغ کنم و تأکید کردند که مسایل اهالی نشر را بشنوم و به او منعکس کنم. رییس‌جمهور تأکید کردند که همه تلاشم را برای رفع دغدغه‌های این جامعه بزرگ به‌کار ببرم.

صالحی‌امیری سپس با اشاره به برخی از دغدغه‌های اهالی نشر از جمله چاپ غیرقانونی و غیرمجاز برخی از کتاب‌ها، بیمه، مالیات، یارانه‌ها، تسهیلات کارگاه‌های نشر، واسپاری، ممیزی، ایجاد اتحادیه‌های صنفی به صورت منطقه‌ای و توسعه شبکه‌های توزیع که در این مراسم مطرح شد، گفت: اگر بناست در یک کشور توسعه شکل بگیرد نقطه عزیمت آن فرهنگ است و آغاز این عزیمت از کتاب شروع می‌شود. ما نمی‌توانیم توسعه پیدا کنیم مگر این‌که ریل توسعه از فرهنگ آغاز شود و این اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که مسأله کتاب و نشر به عنوان امر مقدس در ذهن جامعه قرار بگیرد.

او گفت: اگر امروز فقر و فحشا و ارتشا در جامعه داریم ریشه این آسیب‌ها به مسایل فرهنگی می‌رسد. اگر در حوزه اجتماعی اعتیاد، ناامنی و ایدز داریم ریشه در مسایل فرهنگی است. اگر در حوزه سیاسی انگ‌زنی، بداخلاقی و اتهام‌زنی وجود دارد ریشه این در مسایل فرهنگی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید بین اهالی نشر و کتاب و کتابخوانی با دیگر صنوف به خاطر میزان تأثیرگذاری‌شان در جامعه تمایز قائل شد، گفت: درک این مفهوم امکان‌پذیر نیست مگر این‌که بدانیم ناشران، کارگزاران اصلی توسعه فرهنگی در کشور هستند. از این منظر مشاغلی مثل انتشاراتی و کتابفروشی امری مقدس است و امر مقدس باید پاس داشته شود.

او گفت: ما به عنوان دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الزاماً باید رویکرد عدالت‌محوری را در این حوزه سرلوحه کار خود قرار دهیم. بی‌عدالتی به مثابه موریانه‌ای است که می‌تواند یک ساختمان را فرو بریزد. رسالت ما در حوزه فرهنگ عدالت‌محوری است.

صالحی‌امیری سپس به برگزاری جلساتی با وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی برای حل مشکل بیمه و مالیات اهالی نشر اشاره کرد.

او گفت: در موضوع بیمه، جلسه‌ای با نوبخت برگزار کردم و توافقاتی با او داشتیم. همچنین با وزیر کار به توافقات اجمالی رسیدیم ولی فعلاً هیچ وعده‌ای نمی‌دهم مگر این‌که این توافق‌‌ها به نتیجه قطعی برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: یکی از موانع ما در این حوزه تعداد زیاد کسانی است که دولت مصوب کرده مشمول مالیات شوند. برای این تعداد مبلغی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارند تا مشمول مالیات شوند و دولت امکان پرداخت آن را ندارد. این چالشی است که دولت باید آن را حل کند و ما نیز این مسأله را برای اهالی نشر در دستور کار قرارداده‌ایم.

صالحی امیری همچنین از اختصاص‌یافتن بیمه تکمیلی به ۶ هزار نفر از اعضای صندوق هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران سخن گفت و اعلام کرد: ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر دیگر از اعضای این صندوق در نوبت عضویت برای تعلق گرفتن معافیت‌های بیمه‌ای هستند.

او گفت: یکی از اهداف اصلی ما این است که تمامی اعضای این صندوق از این معافیت بهره‌مند شوند.

او سپس به موضوع قاچاق و چاپ برخی از کتاب‌‌ها اشاره کرد و گفت: تمام توانمان را برای جلوگیری از چاپ قاچاق کتاب‌‌ها که از سوی آدم‌های نادان یا خائن صورت می‌گیرد به‌کار خواهیم بست. در این زمینه نیروی انتظامی قول داده که با تمام توان پای کار بیاید و با قوه قضاییه نیز هماهنگ می‌کنیم که به صورت جدی این مسأله را پیگیری کند.

او همچنین گفت: در مسأله واسپاری برخی از فعالیت‌ها به نهادهای صنفی کارگروهی تشکیل شده تا بهترین روش انتخاب شود و این مسأله سیاست قطعی دولت است.

صالحی امیری افزود: نهاد کتابخانه‌های سراسر کشور موظف است از طریق نیازسنجی محیطی اقدام به تهیه کتاب کند. در این زمینه باید از نظام انتخاب سلیقه‌ای، احساسی یا رابطه‌ای به شدت پرهیز شود. چند روز پیش من صحبتی که با مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور داشتم متوجه شدم ایشان هم با این نگاه موافق بودند و من نیز این دغدغه را به شدت پیگیری خواهم کرد.

او در پایان سخنانش خطاب به اهالی نشر گفت: تلاش می‌کنم در دولت زبان شما باشم اما قول نمی‌دهم در کوتاه مدت همه مطالبات این قشر سختکوش را برآورده کنم.

در بخش دیگری از این مراسم، سیدعباس‌صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلاتی که پیش از روی کارآمدن دولت روحانی در حوزه نشر وجود داشت اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات دیوار کم‌اعتمادی بین اهالی قلم و نشر بود اما امروز پس از ۳ سال ما با اهالی نشر به سمت احترام و تشریک مساعی متقابل پیش رفته‌ایم. به‌طوری که امروز به نظر می‌رسد حوزه نشر و وزارت ارشاد یک پیکره واحد است که برای رفع دغدغه‌ها تلاش می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه اقتصاد نشر را یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: در دوره گذشته صنعت نشر شوک‌های متعددی در فاصله‌های کوتاه داشت. یارانه کاغذ قطع شد. بودجه دولتی عرصه نشر نه تنها رشد پیدا نکرد بلکه کم‌تر شد. شوک ارزی سال ۹۰ و ۹۱ بحران دیگری بر پیکره این صنعت بود. امروز اقتصاد نشر نیاز به شوک‌های جدیدی دارد که این صنعت را از حالت احتضار خارج کند. اگر این شوک‌‌ها اتفاق نیفتد این محتضر شرایط خوبی نخواهد داشت.

او همچنین گفت: بحث قاچاق کتاب دیگر موضوعی است که امنیت نشر را مختل کرده است. در این حوزه اقدامات رو به جلو و نسبتاً عاجلی در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

 

صالحی بوروکراسی را یکی دیگر از دغدغه‌های اهالی نشر عنوان کرد و به برخی از اقدامات معاونت فرهنگی در این حوزه اشاره کرد. بحث خرید کتاب و همچنین مسأله دیپلماسی فرهنگی در عرصه جهانی از دیگر نقطه نظرات او در حوزه نشر و کتاب بود که در این زمینه گفت: باید نقشه و برنامه‌های جدی‌تری در عرصه دیپلماسی داشته باشیم.