هیچ تغییری برای بهبود وضعیت ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است

گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ابراز انزجار از اعمال جنایت‌کارانه رژیم‌ صهیونسیتی و آرزوی پیروزی برای نیروهای مقاومت و ابراز امیدواری نسبت به آزادی فلسطین در آینده‌ای نزدیک، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در ۱۴۴۰ شهر کشور مسئولیت دارد و در حوزه‌های مختلف به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. […]

گروه خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ابراز انزجار از اعمال جنایت‌کارانه رژیم‌ صهیونسیتی و آرزوی پیروزی برای نیروهای مقاومت و ابراز امیدواری نسبت به آزادی فلسطین در آینده‌ای نزدیک، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در ۱۴۴۰ شهر کشور مسئولیت دارد و در حوزه‌های مختلف به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سردار سیدکمال هادیان‌فر؛ افزود: در طول سال ۱۴۰۱ فقط در شهرهای کشور ۳۵ میلیارد تردد توسط ۳۹ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین ثبت شد. به‌طور متوسط روزانه در تهران بیش از ۲۰ میلیون تردد انجام می‌شود. در سال گذشته ۶٫۸ میلیارد تردد در جاده‌های کشور ثبت شد و این حجم تردد، مسئولیت بالای پلیس راهور برای مدیریت شرایط ترافیکی را نشان می‌دهد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، همچنین از صدور گواهینامه دوزبانه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای صدور این نوع گواهینامه را آماده کرده‌ایم و به‌زودی این کار انجام می‌شود. در این گواهینامه یک طرف عکس مالک گواهینامه و مشخصات به زبان فارسی و در طرف دیگر مشخصات به زبان انگلیسی ثبت می‌شود. این مقام ارشد انتظامی، تأکید کرد: در گواهینامه دوزبانه، وضعیت رانندگی و مجوزهای مربوطه ثبت می‌شود و با تعاملات انجام‌شده، این گواهینامه در ۱۳ کشور کاربرد خواهد داشت. در واقع گواهینامه دوزبانه برای افرادی است که می‌خواهند سفر کنند و نیازمند دریافت چنین گواهینامه‌هایی هستند. هادیان‌فر؛ همچنین به برنامه‌ریزی پلیس برای رنگ‌بندی گواهینامه‌ها اشاره کرد و گفت: در این نوع گواهینامه‌ها، سه رنگ سفید، نقره‌ای و طلایی، براساس اعتبارسنجی به رانندگان تعلق می‌گیرد که به ترتیب به رانندگان خوب، خیلی خوب و عالی هستند و این گواهینامه‌ها دارای مزایای ویژه‌ای همچون کاهش جریمه رانندگی، تخفیف در بیمه و… خواهند بود. برای رانندگان متخلف نیز گواهینامه سفید نمره منفی صادر خواهد شد. رئیس پلیس راهور فراجا، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌ریزی برای شماره‌گذاری وسایل نقلیه در منازل شهروندان خبر داد و گفت: با تلاش‌هایی که پلیس راهور با همکاری دولت محترم انجام داده است، تمام زیرساخت‌های لازم از جمله هماهنگی با سازمان ثبت اسناد برای شماره‌گذاری خودرو در منزل شهروندان فراهم شده است و به‌زودی شاهد اجرای این طرح در سطح کشور خواهیم بود.  هادیان‌فر؛ با اشاره به تأمین خودروهای مورد نیاز برای اجرای این طرح، عنوان کرد: خودروهای ون مخصوصی را برای این کار در نظر گرفته‌ایم و در آن‌‌ها تمام امکانات تعویض‌پلاک را تعبیه کرده‌ایم. این خودرو‌ها به سیستم مراکز تعویض‌پلاک متصل شده‌اند و در واقع، نوعی داشبورد کاری در این خودرو‌ها راه‌اندازی شده است تا از این به‌بعد مردم بعد از ثبت‌نام اینترنتی در سامانه شماره‌گذاری خودرو، بتوانند گزینه شماره‌گذاری در منزل را انتخاب کنند و سپس مدارک لازم را در سامانه بارگذاری کنند و بعد از آن با گرفتن نوبت، خودروی مجهز به امکانات تعویض‌پلاک به درب منزل آن‌‌ها اعزام می‌شود. وی همچنین، خاطرنشان کرد: اجرای طرح خدمات پلاک خودرو در منزل شامل شماره‌گذاری و تعویض‌پلاک به صورت آزمایشی در سطح تهران آغاز شده است و پس از انجام بررسی‌های لازم و رفع خطا‌ها در سطح کشور به اجرا در خواهد آمد. البته همین حالا ۸۵ درصد شماره‌گذاری‌‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود، اما خدمات پلاک درب منزل، خدمت جدیدی است که برای سالمندان، جانبازان، معلولان ایجاد شده است که البته عموم شهروندان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این مقام ارشد انتظامی، همچنین به ساده‌سازی کتاب آیین‌نامه گواهینامه راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: کتاب آیین‌نامه در گذشته با حجم زیادی نوشته شده بود، اما با تدبیر فرمانده محترم کل انتظامی کشور، این کتاب تغییر یافت و ساده‌سازی شد و تکلیف قانونی را لحاظ کردیم که قیمت آن یک‌سوم نرخ کتاب قبلی باشد و به‌زودی چاپ آن نهایی خواهد شد و در اختیار تمام متقاضیان دریافت گواهینامه در کتاب‌فروشی‌‌ها قرار خواهد گرفت. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، با بیان اینکه در حال‌حاضر طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت در ۵۸ شهر در ۱۵ استان کشور اجرا می‌شود، اظهار داشت: در گذشته هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود، اما با اجرای طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت، این هزینه ۷۰ درصد کاهش داشته است. وی در ادامه، تأکید کرد: با وجود اینکه در برنامه هفتم توسعه که مراحل نهایی تدوین خود را در مجلس شورای اسلامی می‌گذارند و قرار است از سال آینده اجرای آن آغاز شود، تکلیف شده است که در طول پنج سال، سالانه باید ۱۰ درصد آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی کاهش یابد، اما براساس آمار پزشکی قانونی، متأسفانه در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال گذشته، تعداد جان‌باختگان تصادفات رانندگی در سطح کشور ۸٫۳ درصد افزایش یافته است. هادیان‌فر؛ در بخشی دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: با وجود تذکرات متعدد پلیس راهور در سال‌های گذشته، هیچ تغییری برای بهبود وضعیت ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است و دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان استاندارد و وزارت صمت باید پاسخ دهند که چرا این موضوع به نتیجه نمی‌رسد؟ به نظر می‌رسد تمرکز خودروسازان بیشتر بر افزایش تولید است تا ارتقای سطح ایمنی و کیفیت. رئیس پلیس راهور فراجا، همچنین نتایج اجرای طرح‌های ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در خالی شدن پارکینگ‌‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال‌حاضر تنها ۲۷۰ هزار موتورسیکلت که قابلیت ترخیص ندارند و فرسوده هستند، همچنان در پارکینگ‌های کشور باقی مانده‌اند که این موتورسیکلت‌‌ها باید اسقاط شود؛ زیرا دیگر مالکان این وسایل هم تمایلی برای ترخیص این آن‌ها ندارند. وی در ادامه، خاطرنشان کرد: تا کنون ۵۴ میلیون جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی ثبت شده است و پلیس به صورت جدی با تردد خودرو‌ها و حتی موتورسیکلت‌‌ها و سایر وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی در کشور برخورد می‌کند. هادیان‌فر؛ همچنین با انتقاد از اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده، هشدار داد: با روند کنونی تا سه سال آینده ترافیک در کلانشهر‌ها و جاده‌ها قفل خواهد شد؛ چراکه در حال‌حاضر بیش از ۴۰ میلیون وسیله نقلیه اعم از خودرو، موتورسیکلت و… در کشور وجود دارد، یعنی به‌ازای هر ایرانی دو وسیله نقلیه شخصی داریم و این تعداد بسیار بیشتر از ظرفیت کشور است. رئیس پلیس راهور فراجا، ادامه داد: ما باید به‌جای اینکه به دنبال افزایش وسایل نقلیه شخصی در کشور باشیم، باید برای رشد تعداد وسایل نقلیه عمومی برنامه‌ریزی کنیم. این در حالی است که روند تولید خودرو‌ها همچنان روبه افزایش است و با آزادسازی واردات خودرو، تعداد وسایل نقلیه شخصی موجود در کشور افزایش خواهد یافت. وی در پایان، تصریح کرد: متأسفانه برنامه مشخصی برای تسریع روند اسقاط خودروهای فرسوده در کشور وجود ندارد و اگر این فرآیند هرچه سریع‌تر اصلاح نشود، با توجه به افزایش میزان تولید وسایل‌نقلیه شخصی و وارداتی، به‌زودی شرایط ترافیکی بحرانی را تجربه خواهیم کرد.