ساختمان «بهزیستی» حال شهر را بد کرد

   احداث ساختمان بهزیستی بر روی خاک دستی و در منطقه مستعد زمین‌لغزش بدون توجه به مطالعات کارشناسی دسته‌گلی است که توسط مسؤولان به آب‌داده شده تا این ساختمان تبدیل به پاتوق معتادان شود. به گزارش مهر پروژه‌ها، فعالیت‌های عمرانی و یا بهتر بگوییم، ساخت و ساز‌ها مانند هر کاری اگر علمی و کارشناسی نباشد، […]

 

 احداث ساختمان بهزیستی بر روی خاک دستی و در منطقه مستعد زمین‌لغزش بدون توجه به مطالعات کارشناسی دسته‌گلی است که توسط مسؤولان به آب‌داده شده تا این ساختمان تبدیل به پاتوق معتادان شود.

به گزارش مهر پروژه‌ها، فعالیت‌های عمرانی و یا بهتر بگوییم، ساخت و ساز‌ها مانند هر کاری اگر علمی و کارشناسی نباشد، نه تنها باعث هدر رفت هزینه می‌شوند بلکه وقت و انرژی زیادی صرف آن‌ها می‌شود.

ساختمان بهزیستی پاتوق معتادان شد!

یکی از این پروژه‌ها، ساختمان بهزیستی شهرستان پلدختر است که به‌طور کامل غیرکارشناسی و در زمینی با خاکی سست، فاقد استحکام، بدون توجه به مکانیک خاک بناشده و به دلیل رانش زمین پس از گذشت یک سال تخریب و به محل و پاتوق امن معتادان تبدیل‌ شده است.

این پروژه که در سال ۶۹ از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی وقت آغاز شده بود در سال ۷۸ به بهره‌برداری رسید و به دلیل مشکلات یاد شده دو سال بعد تخلیه و تبدیل به محل امنی برای معتادان شد، موضوعی که مدیر کل وقت بهزیستی لرستان از آن اینگونه یاد می‌کند: مایه تأسف است ساختمانی که قرار بود برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی احداث شود حال خود تبدیل به جای افراد معتاد شده است!

این مکان که با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و محلی برای رفاه معلولان احداث‌شده اکنون خود به مکان مناسبی برای گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل‌شده است.

یکی از دانش آموزان دبستانی که در همسایگی ساختمان قدیم بهزیستی پلدختر قرارگرفته به خبرنگار مهر گفت: ما هر روز شاهد عبور و مرور افراد مشکوکی به ساختمان متروکه هستیم.

حسن آبسری می‌گوید: دانش‌آموزان این دبستان کنجکاو شده‌اند تا بدانند این افراد چه کسانی هستند و چرا در این محل پرسه می‌زنند، بعضی‌‌ها می‌گویند آن‌‌ها معتادانی هستند که برای تزریق مواد مخدر به این مکان می‌آیند.

دربه‌دری معلولان برای یافتن آدرس بهزیستی

یکی از معلولان شهرستان پلدختر در این زمینه گفت: ساختمان اجاره‌ای و فعلی اداره بهزیستی پلدختر فاقد مناسب‌سازی بوده و مکان بسته و محدودی بوده که رفت‌وآمد معلولان در این مکان بسیار سخت است.

صادق عیدی‌نژاد افزود: معلولان به مکانی نیاز دارند که از هر لحاظ مناسب‌سازی شده باشد تا بتوانند به‌راحتی و سهولت در آن‌جا رفت‌وآمد کنند و برای انجام کارهای خود با مشکلاتی مواجه نشوند و این در حالی است که علاوه بر این هرچند وقت یک‌بار مجبوریم دنبال آدرس جدید اداره بهزیستی بگردیم.

یکی از شهروندان پلدختری با بیان این‌که ساختمان قدیم اداره بهزیستی که در اثر رانش زمین تخریب‌شده به پاتوق معتادان درآمده و امنیت را از ساکنان محل گرفته است، ادامه داد: تقصیر و جرم مردم چیست که معتادان روی آرامش را از آن‌‌ها گرفته‌اند و این ساختمان جز دردسر و نارضایتی ارمغانی برای مردم نداشته است.

معتادان آرامش مردم را گرفتند

علی میرزایی ادامه داد: این ساختمان در همسایگی یکی از مدارس پسرانه شهر پلدختر واقع‌شده و تجمع و رفت‌وآمد معتادان در این مکان از دید فرهنگی و اجتماعی برای دانش‌آموزان این مدرسه بدآموزی داشته و صورت خوشی ندارد.

یکی دیگر از ساکنان این محله نیز گفت: ما از ترس تجمع افراد ناباب و ولگرد در این ساختمان مخروبه آرامش نداریم و مزاحمت‌های معتادان برای ساکنان محله صدای همه را درآورده و آسایش و آرامش را از ساکنان محله گرفته است.

محسن محمود وند در ادامه سخنان خود با بیان این‌که مسؤولان مربوطه یا این ساختمان را به‌طور کامل تخریب کنند یا اگر قابل استفاده است آن را بازسازی کنند و ما را از شر معتادان متجاهر و تابلو نجات دهند، گفت: ادامه زندگی با این شرایط موجود برای ما سخت و دشوار بوده و این در حالی است که هیچ مقام و مرجعی با آن‌‌ها کاری ندارد.

شهردار پلدختر: بهزیستی اجازه تخریب ساختمان مخروبه را به ما بدهد

 جهانگیر اکبری، شهردار پلدختر نیز با اشاره به این‌که اداره بهزیستی متولی جمع‌آوری معتادان و متکدیان است، عنوان کرد: ساختمان قدیم بهزیستی در مرکز شهر به پاتوقی برای معتادان تبدیل‌شده و این موضوع چهره ناخوشایندی به شهر داده است.

وی با بیان این‌که ساختمان قدیم بهزیستی به محلی برای تزریق موادمخدر معتادان تبدیل‌شده افزود: اداره بهزیستی این ساختمان را تعیین تکلیف کند به‌طوری‌که یا خود وارد عمل شود و آن را تخریب کند و یا حداقل اجازه تخریب آن را به شهرداری بدهد تا شهر از این وضعیت اسف‌بار خارج شود.

شهردار پلدختر گفت: شهرداری در سطح شهر متکدیان زیادی را جمع‌آوری کرده ولی ساختمان اداره بهزیستی در حیطه کاری بهزیستی نیست و این امر به اداره متولی آن یعنی راه و شهرسازی مربوط می‌شود.

ساختمانی که تنها یک سال دوام آورد

برزو الیاس زاده، رییس اداره بهزیستی شهرستان پلدختر در این رابطه گفت: عملیات اجرایی پروژه ساختمان بهزیستی این شهرستان با اجرا و نظارت راه و شهرسازی سال ۶۹ در زمینی به مساحت۴ هزار مترمربع با زیر بنایی حدود ۸۰۰ متر آغاز شد.

وی افزود: این پروژه پس از گذشت ۹ سال در سال ۷۸ به بهره‌برداری رسید و در اختیار اداره بهزیستی شهرستان پلدختر قرار گرفت که پس از یک سال به دلیل بی‌توجهی به زیرساخت‌های کار و بافت خاک، ساختمان شروع به رانش و نشست کرد و سرانجام در سال ۸۲ تخلیه شد.

رییس اداره بهزیستی پلدختر تصریح کرد: شواهد موجود گویای این مطلب است که پروژه قبل از شروع و در ابتدای کار، مطالعات لازم در خصوص سنجش میزان مقاومت خاک منطقه، آزمایش‌های زمین‌شناسی و خاک‌شناسی در آن صورت نگرفته و بدیهی است با چنین وضعیتی نمی‌توان گفت پیش‌بینی‌های فنی در ساخت بنا انجام‌ شده است.

الیاس‌زاده گفت: این پروژه برای خدمات حمایتی بهزیستی ساخته شد و این در حالی است که متأسفانه به علت عدم ایمنی تخلیه و سال‌هاست که به حال خود رهاشده و به محل و پاتوقی برای معتادان تبدیل‌شده است.

خانه‌به‌دوشی بهزیستی پلدختر

وی افزود: با توجه به بازدید کارشناسان معاونت عمرانی استانداری لرستان و راه و شهرسازی استان در سال‌های گذشته و تشکیل شورای فنی استان، این ساختمان غیرقابل‌بازسازی است.

رییس اداره بهزیستی پلدختر با تأکید بر این‌که با توجه به نظر کارشناسان، این ساختمان فاقد استحکام لازم و غیرقابل بهره‌برداری بوده و باید تخریب شود گفت: در این راستا بهزیستی شهرستان و استان قبل از تخلیه ساختمان مکاتبات لازم را داشته و مجوزهای لازم مبنی بر غیرقابل بهره‌برداری بودن و حکم تخلیه ساختمان را از مراجع مربوطه دریافت کرده است.

 الیاس‌زاده افزود: اداره بهزیستی شهرستان پلدختر از زمان تخلیه ساختمان تاکنون چندین بار به ساختمان‌های استیجاری نقل‌مکان کرده و هم‌اکنون در ساختمانی استیجاری که مستهلک و فرسوده است واقع‌شده و ماهیانه این اداره، مبلغ یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به‌عنوان اجاره پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: برخوردار نبودن اداره بهزیستی پلدختر از یک ساختمان اختصاصی علاوه بر تحمیل هزینه‌های اقتصادی، منجر به مشکلات و معضلاتی از قبیل کمبود فضا، دسترسی نامطلوب به مددجویان، محیط کاری بسته و پرتراکمی برای کارکنان و مراجعات شده است.

رییس اداره بهزیستی پلدختر گفت: اداره بهزیستی شهرستان با وجود، تعیین تکلیف نشدن ساختمان قدیمی، اقدام به خرید زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ متر کرده و از طریق واحد عمرانی اداره کل بهزیستی استان و استانداری پیگیر اخذ مجوزهای لازم و اختصاص بودجه برای ساخت ساختمان اداره از مجاری مربوطه است.

 

این ماجرای تأسف‌بار حکایت پروژه ۲۳ سال‌های است که علی‌رغم طولانی شدن تکمیل آن تنها یک سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا با نشست خاک دستی زیر پروژه شاهد تخلیه ساختمان و در نهایت تبدیل ساختمان بهزیستی به پاتوق معتادان باشیم.