چرا کمبود معلم داریم؟

نظام آموزشی کشور نیازمند حداقل۲۰۰ هزار معلم!

هانیه قنادزاده ـ معلمان راهنمای زندگی همه ما بوده‌اند؛ بر همین اساس است که شغل معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند. نقش معلم در تعلیم و تربیت دانش‌آموز نیازی به تعریف ندارد اما در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین کمبودهای نظام آموزشی کمبود معلم است! امسال کمبود معلم در مدارس ایران، کار را به جایی رسانده […]

هانیه قنادزاده ـ معلمان راهنمای زندگی همه ما بوده‌اند؛ بر همین اساس است که شغل معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند. نقش معلم در تعلیم و تربیت دانش‌آموز نیازی به تعریف ندارد اما در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین کمبودهای نظام آموزشی کمبود معلم است! امسال کمبود معلم در مدارس ایران، کار را به جایی رسانده که چندین هزار کلاس درس بدون معلم مانده است. این مسئله حالا به سطح بالای تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کشور هم کشیده و از یک طرف مجلس و از طرفی دیگر هم سران سه قوه در هفته گذشته به این موضوع ورود کرده و تلاش کردند مشکل را به شیوه خود حل کنند هر چند که تازه‌‌ترین خبرهای رسمی همچنان از کمبود چندین هزار معلم حکایت دارد.

چرا کمبود معلم داریم؟

رتبه‌بندی معلمان وعده ۱۰ ساله دولت‌‌ها بود که دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود قول مساعد به معلمان داده بود. این طرح سرانجام پس از ۱۰ سال وارد فاز اجرا شد و در شرایطی که انتظار می‌رفت به‌طور طبیعی رضایت نسبی در میان فرهنگیان ایجاد شود، اما نحوه اجرای کار توسط آموزش و پرورش شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده است که هم‌اکنون معلمان به شدت درگیر رتبه‌بندی هستند و اعتراضات بسیاری به رتبه‌های تعیین شده شکل گرفته است. به اذعان برخی از معلمان، شاخص‌های رتبه‌بندی نمی‌تواند به‌صورت دقیق معلمان را مورد ارزیابی قرار دهد و نیاز است معلمان به‌صورت حضوری نیز مورد مصاحبه و بررسی قرار گیرند که این اتفاق تا به امروز نیفتاده است. موضوع کمبود معلم و استهلاک مدارس دولتی مباحثی است که اعتراض معلمان و والدین را به دنبال دارد و می‌توان گفت یکی از علل کمبود معلم در کشور طرح رتبه‌بندی معلمان است.

کسری ۲۰۰ هزار معلم

وزیر آموزش و پرورش، معتقد است که اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم! رضامراد صحرایی؛ با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه در خلال این برنامه، خانواده‌ها با تماس با صداوسیما اعلام کردند که کلاس بچه‌هایشان معلم ندارد، گفت: واقعیت این است که من بالاخره باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و رؤسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که بعضاً می‌شود؟ صحرایی؛ یادآور شد: ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه داده شده درست باشد و ۲۰ هزار کلاس درس ما در چهار هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم، تعداد این کلاس‌ها چند درصد کل کلاس‌های ما می‌شود؟ با این حال معلم آن ۲۰ هزار کلاس درس هم تأمین شد. این مواردی که می‌گویند کلاس درس خالی از معلم است را حتماً ما پیگیری می‌کنیم. با این حال خانواده‌ها نیز می‌توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مسئله را اعلام کنند.

نیازمند حداقل۲۰۰ هزار معلم هستیم

وزیر آموزش و پرورش، در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟ یادآور شد: کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مسئله، خشکاندن ریشه این کمبود است. هرکسی در هر نقطه‌ای از ایران که می‌گوید معلم ندارد را به ما اعلام کنید، پیگیری می‌کنیم. صحرایی؛ در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضاً خانواده‌ها مطرح می‌کنند کلاس درس فرزندشان معلم نداشته است و برای این کلاس یک معلم را از یک شهرستان با تجربه تدریس برای دو دانش‌آموز برای تدریس در کلاس درس با تراکم بیشتر به تهران آورده‌اند، توضیح داد: این موارد قابل راستی‌آزمایی نیستند. معلم‌ها، معلم‌اند؛ حال برای دو دانش‌آموز یا ۲۰ دانش‌آموز فرقی ندارد. این معلم منتقل شده است. یکی از راه‌های تأمین کسری ما انتقال است.