مهدی یاوری- مناقصه بینالمللی تأمین واگن متروی تهران سال ۱۳۹۵ برگزار شد و یک شرکت چینی برنده آن شد. در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد میشود و ۷۰واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB (داخلیسازی) نیز به سه بخش تقسیم شده […]
مهدی یاوری- مناقصه بینالمللی تأمین واگن متروی تهران سال ۱۳۹۵ برگزار شد و یک شرکت چینی برنده آن شد. در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد میشود و ۷۰واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB (داخلیسازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته میشود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلیسازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته میشود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹ درصد داخلیسازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته میشود که ۵۶ درصد داخلیسازی را در پی خواهد داشت. متوسط هزینه FOB (تحویل در بندر شانگهای) بابت هر واگن۱٫۰۷۸ هزار یورو است. همچنین در این قرارداد نیز قرار است بدنه تمام واگنها آلومینیوم باشد در حالی که قبلاً بدنه کربناستیل در بدنه واگنها استفاده میشد. به عبارت دیگر بدنه آلومینیومیتکنولوژی روز دنیاست و هر واگن حدود سه تن سبکتر میشود. در این ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی که قرار است خریداری شود ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران بوده که در این مناقصه قرارداد ۶۳۰ دستگاه آماده شده است و مناقصه ۴۲۰ دستگاه دیگر باقی مانده است.
تهران به ۳ هزار واگن نیاز دارد!
از آن زمان تاکنون مترو در تهران با همان واگنها به کار خود ادامه داده است اما توسعه مترو باعث شده تا اکنون تنها در پایتخت ایران نیاز به سه هزار واگن مترو احساس شود. در همین رابطه، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در دوره پنجم، گفت: تهران به سه هزار واگن نیاز دارد تا سرفاصله قطارها کاهش پیدا کند، اما همین مقدار که بنا شده، وارد شود هم غنیمتی است. محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در دوره پنجم، پیرامون اهمیت و ارزیابی عملکرد فعلی شهرداری تهران در واردات واگنهای قطار از چین، گفت: طی مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵، بنا شد تا دو هزار واگن توسط دولت برای کلانشهرهای کشور خریداری شود که از این تعداد هزار واگن قرار بود به شهر تهران تخصیص پیدا کند. متأسفانه این مصوبه به فراموشی سپرده شد و دیگر پیگیری نشد. از آنجایی که دولت باید هزینه آن را پرداخت میکرد و دولت در این زمینه ذینفع نبود، نگاه دلسوزانه و پیگیرانه به این موضوع نداشت. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شهر تهران در دوره پنجم، توضیح داد: پرداخت هزینه به شرکت چینی- مشکل هرچیزی که بود؛ حال میخواست تحریم باشد یا بهانه ـ در هر صورت از طریق بانکمرکزی و دولت در آن دوره انجام نگرفت. یکی از کارهای اساسی رسیدگی به همین مسئله بود که واگنها زودتر به تولید برسند و تحویل داده شوند. این عضو سابق شورای شهر تهران، ضمن تقدیر از عملکرد شهرداری فعلی جهت عقد قرارداد تحویل واگنها و پرداخت پیشپرداخت توسط دولت، گفت: این کار بسیار خوب است و باید زودتر از اینها انجام میشد که متأسفانه به دلیل همراهی نکردن دولت و وجود موانعی، چون تحریم در دوره پیشین متوقف شد. در حالحاضر من این عملکرد را در حوزه حملونقل مثبت قلمداد میکنم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تهران به سه هزار واگن نیاز دارد تا سرفاصله قطارها کاهش پیدا کند، اما همین مقدار که بنا شده وارد شود، هم غنیمتی است. وی افزود: این روند ادامه پیدا کرد تا شورای شهر دوره پنجم با پیگیریهای کمیسیون عمران و حملونقل و رئیس شورای شهر وقت تهران، این مصوبات را پیگیری کرد و جلساتی در دفتر آقای جهانگیری؛ معاون رئیسجمهور سابق، در این باره برگزار و مصوبه مجدداً احیا شد. در پی این امر، مناقصهای توسط وزارت کشور برگزار و یک شرکت چینی برنده مناقصه شد. در نهایت این موضوع برای عقد قرارداد پیش رفت تا جایی که بانکمرکزی باید مبلغی به شرکت چینی برای پیشپرداخت، واریز میکرد تا قرارداد اجرایی شود.
دیدگاه بسته شده است.