گزارش حضور بیش از ۶ هزار گاو دریایی در اقیانوس اطلس

  سازمان حفاظت از منابع طبیعی کشور آمریکا، هفته گذشته با اعلام این‌که تعداد گاو‌های دریایی در سواحل فلوریدا ۶ ۶۲۵۰ عدد است، ابراز امیدواری کرد که تعداد این جاندار در آب‌های منطقه ذکر شده با افزایش بیش‌‌تری نسبت به گذشته همراه باشد . به گزارش سینا پرس، گاو دریایی، پستانداری آبزی است که کاملاً […]

 

سازمان حفاظت از منابع طبیعی کشور آمریکا، هفته گذشته با اعلام این‌که تعداد گاو‌های دریایی در سواحل فلوریدا ۶ ۶۲۵۰ عدد است، ابراز امیدواری کرد که تعداد این جاندار در آب‌های منطقه ذکر شده با افزایش بیش‌‌تری نسبت به گذشته همراه باشد .

به گزارش سینا پرس، گاو دریایی، پستانداری آبزی است که کاملاً از گیاهان تغذیه کرده و از نظر ساختار کلی با گاوماهی‌ها متفاوت هستند. این حیوانات بیش‌‌تر زمان خود را به چرا در آب‌های کم عمق و یا پایاب‌ها می‌پردازند و زیستگاه این جاندار دریاهای آمریکای مرکزی، رود آمازون و بخش غربی آفریقا است. طول این جانور در حدود ۴ متر است و وزن آن به ۶۰۰ کیلو گرم رسیده و به‌طور میانگین ۴۰ سال عمر می‌کند.

آمارهای به دست آمده درباره این‌گونه خاص جانوری نشان می‌دهد که جمعیت گاوهای دریایی از حدود ۴۰ سال گذشته تاکنون با کاهش رو‌به‌رو شده است که به عقیده کارشناسان آلودگی آب‌هایی دریایی و زیستگاه‌های این جانور و برخورد آن‌ها با قایق‌های ماهیگیری از مهم‌ترین دلایل مرگ روز افزون این جاندار است.

متأسفانه عوامل مختلف زیست‌محیطی در سال‌های اخیر سبب کاهش شدید جمعیت این گونه جانوری شده و در این راستا کمیسیون حفاظت از حیات وحش در منطقه فلوریدا اعلام کرد که با استناد به نتایج پژوهش و بررسی‌های میدانی ۱۱ سازمان که در این خصوص همکاری داشته‌اند، این گونه خاص در فهرست جانورانی قرار گرفته که خطر انقراض آن‌ها را بیش از پیش تهدید می‌کند. آخرین اقدامات صورت گرفته برای نجات این آبزی حاکی از رشد جمعیت این جاندار در آب‌های این منطقه است . در شمارشی که در سال گذشته میلادی صورت گرفته بود ۶۰۶۳ گونه از این جاندار شناسایی شده بود و همان‌طور که عنوان شد در سرشماری جدید، رشد جمعیتی نسبتاً خوبی را در سال جاری شاهد هستیم .

 

گاو دریایی در طول ماه‌های فصل زمستان به آب‌های گرم‌تر نقل مکان کرده و این مهاجرت فرصت مناسبی برای سرشماری مجدد این حیوان در اختیار محققان خواهد داد. در آخرین سرشماری که از این گونه نادر به عمل آمد اعلام شد که جمعیت این جاندار۱۳ هزار عدد است و بیش‌‌ترین تعداد گاوهای دریایی در مناطق آمریکای مرکزی، برزیل، ونزوئلا و کلمبیا در شرایطی دشوار زندگی می‌کنند.