سخنگوی شورایرقابت، با تکذیب هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبات شورایرقابت، گفت: هرگونه تغییرات قیمت خودرو توسط شورایرقابت به صورت رسمی اعلام میشود و تغییرات قیمت جهت اطلاع عموم در مصوبات رسمی روی سایت مرکز ملی رقابت قرار میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوکلی؛ با تأکید بر اینکه خارج از این مصوبات هیچگونه تغییر و […]
سخنگوی شورایرقابت، با تکذیب هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبات شورایرقابت، گفت: هرگونه تغییرات قیمت خودرو توسط شورایرقابت به صورت رسمی اعلام میشود و تغییرات قیمت جهت اطلاع عموم در مصوبات رسمی روی سایت مرکز ملی رقابت قرار میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوکلی؛ با تأکید بر اینکه خارج از این مصوبات هیچگونه تغییر و افزایش قیمتی درخصوص انواع خودروها اعمال نشده است، گفت: بهعنوان مثال بعد از اعلام قیمت خودروهای تولیدی (ایرانخودرو و سایپا) یکبار در ۲۱ تیرماه قیمت پنج خودروی سایپا اعلام شد و یکبار نیز در ۲۵ مهرماه قیمت هشت خودروی جدید ایرانخودرو اعلام شد. بنابراین درخصوص قیمت خودروهای تولیدی هیچگونه تغییر قیمتی بهجز مصوبات مذکور اعمال نشده است. سخنگوی شورایرقابت، اظهار داشت: در مورد قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز مصوبات کاملاً به صورت رسمی اعلام شده و هیچگونه تغییر قیمتی درخصوص این خودروها مجاز نیست. وی با بیان اینکه شورایرقابت قیمت پایه یا همان قیمت کارخانهای خودروها را اعلام میکند، گفت: هزینههای اضافه دیگر مانند بیمه شخص ثالث، هزینه شمارهگذاری خودرو و… نهایتاً بین ۱۳ تا ۱۶ درصد است که به قیمت خودرو اضافه میشود و در مورد خودروهای وارداتی نیز این هزینهها حدود ۲۵ درصد است. وی بیان داشت: مصوبات ۵۵۷، ۵۶۶، ۵۷۳، ۵۷۴، ۵۸۴، ۶۰۲، ۶۰۷، ۶۱۰، ۶۱۱ و ۶۱۴ در مورد قیمت خودروها از ۱۵ فروردین تا دوم آبان ماه امسال در شورایرقابت به تصویب رسیده است و مورد تأیید شورایرقابت است. دادجویتوکلی؛ بیان داشت: هر مصوبهای که از طریق سایت مرکز ملی رقابت منتشر میشود به منزله ابلاغ است و مرجعیت دارد و خارج از این چارچوب اگر خودروساز یا هر فرد دیگری اقدامی را انجام دهد، مرتکب تخلف شده است. وی در پاسخ به این سؤال که در صورت گرانفروشی خودرو مردم چه اقدامی میتوانند انجام دهند، گفت: نهادهای نظارتی مسئول رسیدگی هستند. بنابراین مردم میتوانند گرانفروشی و تخلفات در حوزه خودرو را در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت و همچنین سامانههای ثبت شکایت شورایرقابت و تعزیرات ثبت کنند و سپس این مسئول از سوی این سازمانها پیگیری میشود. سخنگوی شورایرقابت، اظهار داشت: متأسفانه بخش اعظم از مشکلات ما این است که خودروسازان هر جا که لازم باشد برای متقاعدسازی مسئولین بسیار خوب عمل میکنند اما برای متقاعد کردن مردم هیچ اقدامی را انجام نمیدهند. یعنی اگر خودروساز محصولی را جدید اعلام میکند و افزایش قیمت آنها را با مجوز کسب میکند اما خود را ملزم به اقنای مشتری نمیبینید و پاسخگویی به مشتری در ضعیفترین شکل ممکن صورت میگیرد و با توجه به شرایط انحصاری که در بازار وجود دارد هر محصولی را با هر قیمتی که تولید میکند به مشتری میفروشد. سخنگوی مرکز ملی رقابت، گفت: شورایرقابت به بدنه کارشناسی وزارت صمت برای تعیین قیمت هر یک از امکانات جدید در خودروها اعتماد دارد و فقط در صورت ضرورت به بررسی تکتک تجهیزات در یک خودرو میپردازد. سپهر دادجویتوکلی؛ افزود: فرآیند افزایش قیمت به این شکل است که ابتدا خودروساز درخواست خود را به معاونت حملونقل وزارت صمت ارائه میدهد، سپس صورتهای مالی و امکانات جدید برای اخذ استانداردهای ۸۵گانه در وزارت صمت بررسی میشود، پس از آن، موضوع به سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده ارجاع داده میشود و این سازمان یک بدنه کارشناسی برای تعیین قیمت دارد که آنجا هم بعد از بررسی مجدد تغییرات و تعیین قیمتها، موضوع به کارگروه خودرویی شورایرقابت ارجاع داده میشود. وی ادامه داد: شورایرقابت یک نهاد نظارتی و سیاستگذار است و جزئیات افزایش قیمتها را معاونت حملونقل وزارت صمت تعیین میکند. در قیمتگذاری خودروها دو عامل دخیل هستند؛ یکی، عواملی که قیمت تمام شده را افزایش میدهند نظیر تغییر دستمزدها یا تغییر قیمت مواد اولیه و دوم، اضافه شدن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جدید به خودروی موجود که باعث میشود قیمت افزایش یابد. دادجویتوکلی؛ گفت: در شورایرقابت برای قیمت ارسال شده به کارگروه خودرویی شورا، رای گیری میشود که قیمت مورد نظر آیا مصوب شود یا خیر، در برخی موارد شورایرقابت افزایش قیمت را رد میکند و در برخی موارد هم، چون حق تولیدکننده و سهامدار نباید تضعیف شود، وفق قانون با افزایش قیمت موافقت میشود.
۱۸ ماه از فریز قیمت خودرو گذشته و تا به امروز هیچ خبر موثقی درباره تعدیل قیمت خودرو اعلام نشده؛ بنابراین به نظر میرسد همچنان درخواستها برای افزایش قیمت بلاتکلیف مانده است. به گزارش مهر، شورایرقابت بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در اطلاعیهای ضمن تأکید بر انحصاری بودن بازار خودرو، به صورت رسمی به دنیای خودرو […]
گروه خودرو -در روزهای گذشته خبری مبنی بر توافق خودروسازان داخلی با وزارت صمت برای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، پنج درصد زیر قیمت بازار منتشر و همین خبر موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در پاسخ به سؤالی […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در شرایطی که قیمت خودرو طی هفتههای اخیر روند کاهشی داشته، تصمیماتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به دلیل اعمال استانداردهای جدید موجب نابهسامانی بازار میشود. به گزارش از خانهملت، الهویردی دهقانی؛ درباره افزایش قیمت ۲۵ محصول ایرانخودرو از اول تیر با مصوبه شورایرقابت، گفت: متأسفانه بازار و […]
نماینده مردم اراک در مجلس، گفت: تولید خودروسازان مناسب است اما این شرکتها همه تولیدات خود را روانه بازار نمیکنند تا در بازار عطش ایجاد کنند، این سیاستی است که خودروسازان پیگیری میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، محمدحسن آصفری؛ درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: مهمترین موضوع در بحث گرانی خودرو رها بودن شرکتهای خودروسازی است که […]
دیدگاه بسته شده است.