تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی یکی از راههای تأمین امنیت عرضه سوخت خودروها در جهان است و این مهم از آنرو محقق میشود که اتکاء به سوختی خاص در بخش حملونقل را از بین میبرد. همچنین استفاده از ظرفیتهای مختلف برای تولید سوخت و خودروهای متنوع میتواند از نظر اقتصادی به نفع دولتها و […]
تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی یکی از راههای تأمین امنیت عرضه سوخت خودروها در جهان است و این مهم از آنرو محقق میشود که اتکاء به سوختی خاص در بخش حملونقل را از بین میبرد. همچنین استفاده از ظرفیتهای مختلف برای تولید سوخت و خودروهای متنوع میتواند از نظر اقتصادی به نفع دولتها و مردم باشد. سبد سوخت خودروهای سواری در ایران را دو سوخت اصلی بنزین و CNG تشکیل میدهد. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، رمضانعلی سنگدوینی؛ عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، با تأکید بر اینکه تنوع در سبد سوخت کشور با رونق LPG و CNG و الکتریسیته محقق میشود، گفت: ابتدا در زمان دولتهای نهم و دهم به دلیل بالا بودن هزینههای تولید بنزین و افزایش روزافزون مصرف، همچنین تولید مناسب گاز طبیعی در کشور، توسعه CNG جدی گرفته شد، ضمن آنکه این سوخت ارزانتر نیز بود تا جایی که امروز CNG حدود ۲۴ درصد سبد سوخت حملونقل کشور را تشکیل میدهد. نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این در حالی است که امروز مصرف بنزین به شدت افزایش یافته و تولید بیشتر هزینه بسیار بالا به کشور تحمیل میکند، بههمین دلیل جایگزینی سوخت دیگری و تولید بنزین با هدف صادرات و کسب درآمد ارزی، برای کشور بسیار سودآور خواهد بود. سنگدوینی؛ با بیان اینکه حدود ۸۰ کشور در سراسر جهان از سوختهای LPG و CNG برای حملونقل عمومی خود استفاده میکنند، اظهار کرد: در مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد؛ یکونیم تن LPG برای مصرف در جایگاههای سوخت توزیع شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت رونق خودروهای برقی و استفاده از الکتریسیته تأکید کرد و افزود: استفاده از سوختهای جایگزین منجر به صرفهجویی در مصرف بنزین، صادرات بیشتر این سوخت و در نهایت ارزآوری برای کشور خواهد شد، ضمن آنکه باید جلوی قاچاق بنزین و گازوئیل را هم گرفت چراکه ضررهای بسیاری به لحاظ اقتصادی به کشور میرساند. همچنین مصطفی نخعی؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، درباره ضرورت ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور، گفت: اگرچه قانونگذاری برای ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور ضرروی است اما اجرای قوانین از اهمیت بیشتری برخوردار است، هرچند متأسفانه بخش قابلملاحظهای از برنامه پنجم توسعه و قوانین سالانه بهویژه در حوزه انرژی اجرایی نشدند به همین دلیل شاهد ناترازی بسیاری در این حوزه هستیم. وی افزود: اگرچه شدیداً معتقدم باید سبد سوخت کشور متنوع شود اما بهتر است ابتدا جایگاههای CNG را توسعه داد و در ادامه الکتریسیته را به سبد سوخت اضافه کنیم.
دیدگاه بسته شده است.