آمارهای بخش خصوصی می‌تواند شاخصی برای مقایسه آمارهای مراکز رسمی باشد

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی ایران آمارهای بخش خصوصی می‌تواند شاخصی برای مقایسه آمارهای مراکز رسمی باشد محسن‌بهرامی‌ارض‌اقدس تأکید کرد: پیشنهادش برای راه‌اندازی مرکز آمار بخش خصوصی، برای رقابت با مراکز رسمی آماری نیست. رییس کمیسیون تسهیل تجارت‌ و صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آنا، با اشاره به این‌که در […]

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی ایران

آمارهای بخش خصوصی می‌تواند شاخصی برای مقایسه آمارهای مراکز رسمی باشد

محسن‌بهرامی‌ارض‌اقدس تأکید کرد: پیشنهادش برای راه‌اندازی مرکز آمار بخش خصوصی، برای رقابت با مراکز رسمی آماری نیست.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت‌ و صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آنا، با اشاره به این‌که در دولت سابق شاهد اوج‌گیری عددسازی و ارایه آمارهای غیرواقعی بودیم، گفت: در دولت‌های نهم ‌و دهم کار به جایی رسید که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات برای راستی‌آزمایی این آمار‌‌ها وارد بحث شدند و همچنین از ناحیه بخش خصوصی نیز آمارهایی منتشر می‌شد که با واقعیت‌ها انحرافات بسیار زیاد و جدی داشت.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی معمولاً علاقه‌مند به ارایه نیمه پر لیوان هستند و قسمت خالی را نمی‌بینند، افزود: ما در دولت فعلی که اوضاع مناسب است و فضا برای بخش خصوصی آزادتر شده، با توجه به قانون اتاق بازرگانی ایران که یکی از وظایف مهم آن تهیه آمار و اطلاعات اقتصادی است، پیشنهاد کردیم که در اجرای این وظیفه قانونی، خود رأساً اقدام کنیم.

بهرامی اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند مستقل از دستگاه‌های آماری رسمی مثل بانک مرکزی و مرکزی آمار ایران برای اهداف بخش خصوصی و به سفارش بخش خصوصی آمارهای مورد نیاز را تهیه کند که الزاماً هم می‌تواند مغایر با آمارهای دولتی نباشد.

وی با اشاره به این‌که آمارهای بخش خصوصی می‌تواند شاخصی برای مقایسه آمارهای مراکز رسمی و آمارهای میدانی بخش خصوصی باشد، عنوان‌ کرد: همچنین این آمار‌‌ها می‌تواند مستند مراکز بین‌المللی آمار باشد که گزارش‌هایی از وضع اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی کشور ارایه می‌کنند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت‌ و صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که این آمار می‌تواند به جذب سرمایه خارجی کمک کند، افزود: این تشکل آماری در شفافیت، مبارزه با فساد اقتصادی، درجه آزادی اقتصاد و از این قبل آمار‌‌ها به بخش خصوصی برای انتخاب مسیر و تعیین استراتژی حرکت خود کمک می‌کند.

وی گفت: طبیعی است که در این راستا می‌توان به آمارهای رسمی منتشره از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی هم استناد کرد، زیرا بخشی از آمار‌‌ها انحصاراً توسط دولت تولید می‌شود.

بهرامی در پاسخ به این‌که آیا اتاق بازرگانی برای ایجاد تشکلی برای ارایه آمار بخش خصوصی نیاز به مجوز از مراکز رسمی دارد، اظهار کرد: تهیه آمار وظیفه قانونی اتاق بازرگانی ایران است و به نظر من نیازی به اخذ مجوز برای ارایه آمار ندارد.

وی اظهار‌ کرد: تا به حال دولت یازدهم نشان داده که دولت راستگویان است و با بخش خصوصی به صورت شفاف و صادقانه برخورد کرده است. آمارهایی هم که منتشر کرده است آمارهای قابل‌اتکایی هستند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت ‌و صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و پیشنهاد می‌دهیم در این دولت که حامی جدی بخش خصوصی است و فضا برای فعالیت فراهم شده است، فعالیت‌های آماری بخش خصوصی نهادینه شود.

 

وی با اشاره به این‌که ارایه آمار از طرف بخش خصوصی به معنای تردید ما نسبت به آمارهای دولت یازدهم نیست، تأکید‌ کرد: آمارهای دولت یازدهم تا به حال مورد تأیید بخش خصوصی بوده، اما برای ایجاد زمینه رشد و فعالیت و نهادینه شدن مراکز آماری مستقل از دولت اکنون فرصت مناسبی است تا از کمک این دولت استفاده کند.