طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، راهاندازی هرگونه سامانه جدید با گستره ملی فرابخشی پس از کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکانپذیر است. به گزارش ایرنا، در جلسه علنی (۱۴ آبان) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندهای (ت)، (ث)، (ج) […]
طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، راهاندازی هرگونه سامانه جدید با گستره ملی فرابخشی پس از کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکانپذیر است. به گزارش ایرنا، در جلسه علنی (۱۴ آبان) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندهای (ت)، (ث)، (ج) و (چ) ماده (۱۰۷) لایحه برنامه که پیش از این مراعا مانده بود، به تصویب نمایندگان رسید. براساس بند (ت) که به تصویب رسید، نسبت به طراحی و راهبری سامانههای مشترک، در ستاد وزارتخانهها و مؤسسات دولتی مستقل و حذف سامانههای موازی در چارچوب برنامه تحول رقومی (دیجیتال) خود، اقدام نموده و آن را به مرحله اجرا درآورند. تبصره ـ به منظور پرهیز ازموازیکاری و صرفهجویی در هزینههای دولت، در طول سالهای اجرای برنامه، راهاندازی هرگونه سامانه جدید با گستره ملی فرابخشی صرفاً پس از کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکانپذیر است. وزارت مزبور مکلف است ظرف یکماه از تاریخ وصول درخواست، نسبت به ضرورت راهاندازی و عدم موازی کاری آنها تعیینتکلیف نموده و نتیجه را ابلاغ نماید. دستگاههای اجرایی مکلف به همکاری و اجرای مفاد این ابلاغ هستند. پیش از رأیگیری محمدحسین فرهنگی؛ در مخالفت با بند (ت) ماده (۱۰۷) لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: در طول برنامه تأکید شده که ایجاد سامانه با وجود مجوز امکانپذیر است. اما اینکه اگر یک مجموعه و دستگاهی بخواهد برای هر کار جزیی مجوز بگیرند، افراطی است و ضرورتی برای این اقدامات وجود ندارد و گرفتاریهایی برای دستگاهها ایجاد میکند. مصطفی طاهری؛ در موافقت با بند (ت)، گفت: این موضوع به سامانههایی اشاره دارد که ملی و فرابخشی است و اگر مدیریت یک سازمان نیاز به انجام مجوز داخلی داشته باشد نیاز به مجوز نیست. البته باید در متن به رعایت قانون دادها تأکید شود. براساس بند (ث) که به تصویب نمایندگان رسید، اقدامات لازم را برای توسعه دولت هوشمند به منظور ارتقای شاخصهای ملی و بینالمللی از جمله شاخص بینالمللی توسعه دولت الکترونیک اجرا نمایند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باهمکاری سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، دستورالعمل و ضوابط مربوط را تهیه و ابلاغ نماید. طبق بند (ج) که تصویب شد نیز خدمات خود را تا پایان سال اول اجرای برنامه به صورت برخط و امن ارائه نموده و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را برای کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بالای هجده سال از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی اخذ مدارک و مستندات به صورت دستی ارائه نمایند. آییننامه اجرایی این بند مشتمل بر مصادیق خدمات و نحوه هوشمندسازی و بهینهسازی فرآیندهای مربوط ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باهمکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه میشود و به تصویب هیئت وزیران میرسد. تبصره ـ سازمان ثبت احوال کشور مکلف است نسبت به راهاندازی پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی و حقوقی با امکان شناسایی روابط سببی و نسبی اشخاص حقیقی و شناسایی خانوار اقدام نماید. این سازمان مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف یکسال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، نسبت به ارائه خدمت احراز هویت در ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه بخشهای دولتی و خصوصی اقدام نماید. بند (چ) نیز به تصویب نمایندگان رسید که براساس آن کلیه دستگاههای اجرایی متولی پایگاههای اطلاعاتی پایه، موضوع قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی، مکلفند حداکثر تا پایان سال اول برنامه، پایگاه اطلاعات خودرا تکمیل نمایند. از ابتدای سال دوم برنامه، تبادل داده و اطلاعات و هرگونه پاسخگویی به استعلامهای مورد نیاز سایر دستگاههای اجرایی و کسبوکارها را براساس قانون داده و اطلاعات ملی به صورت کاملاً آنی و برخط انجام دهند. کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، گزارش تحقق این بند را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
دیدگاه بسته شده است.