همه چیز درباره منطق نام‌گذاری معابر و اماکن پایتخت

همه چیز درباره منطق نام‌گذاری معابر و اماکن پایتخت رییس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران ضمن ارایه توضیحاتی درباره نام‌گذاری بخشی از بزرگراه آزادگان به نام آیت‌ا…مهدوی کنی، جزییات منطق نام‌گذاری معابر، بوستان‌ها، فرهنگسرا‌‌ها را تشریح کرد. مجتبی شاکری در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به نام‌گذاری اخیر قطعه‌ای از بزرگراه آزادگان در بخش میدان […]

همه چیز درباره منطق نام‌گذاری معابر و اماکن پایتخت

رییس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران ضمن ارایه توضیحاتی درباره نام‌گذاری بخشی از بزرگراه آزادگان به نام آیت‌ا…مهدوی کنی، جزییات منطق نام‌گذاری معابر، بوستان‌ها، فرهنگسرا‌‌ها را تشریح کرد.

مجتبی شاکری در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به نام‌گذاری اخیر قطعه‌ای از بزرگراه آزادگان در بخش میدان فتح به سمت شمال به نام آیت‌ا…مهدوی‌کنی، با اشاره به اهمیت این شخصیت برجسته برای شورای شهر و قدمت سکونت و تدریس وی در تهران، گفت: علت نام‌گذاری دوگانه برای این معبر بزرگراهی برای برخی از شهروندان سؤال شده بود که لازم است افکار عمومی درباره آن توجیه شود. بزرگراه آزادگان از جنوب‌شرق تهران در محدوده افسریه آغاز و تا شمال‌غرب ادامه پیدا می‌کند. انحنای هندسی این بزرگراه در محدوده میدان فتح ،بعضاً موجب سرگردانی شهروندان در نشانی دادن و پیدا کردن نشانی شده بود و با چنین استدلال فنی تغییر نام مذکور مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت.

شاکری با تأکید بر این‌که نام‌های انتخابی جدید برای معابر و اماکن باید توسط مردم استفاده و تکرار شود تا اصطلاحاً در جامعه جا بیفتد، خاطرنشان کرد: برخی از شهروندان گلایه می‌کنند که این نام‌‌‌ها بسیار دیر در جامعه پذیرفته می‌شوند. این گزاره درست است اما برای حل مشکل، ما در کمیسیون نام‌گذاری دستورالعملی را برای برگزاری مراسم رونمایی در ۳ سطر معابر محلی، معابر منطقه‌ای و معابر فرامنطقه‌ای به روابط عمومی شهرداری ابلاغ کرده‌ایم تا هیچ رونمایی بدون حضور مردم و بزرگان محل و منطقه صورت نگیرد. شهرداری تهران با نوعی تدابیر فرهنگی می‌باید با پیش‌بینی بسته‌های تشویقی و اعمال تخفیفات و تسهیلات در آیین‌نامه‌ها برای مؤسسات خدماتی، تجاری، اداری و ورزشی که نام جدید را برای مجموعه خود در آن معبر انتخاب می‌کنند، به سرعت بخشیدن در جا افتادن نام‌های جدید کمک کند. طبعاً هنگامی که شهروندان نام جدید را علاوه بر پلاک خیابان بر سر در مؤسسات و دیگر ساختمان‌های واقع در خیابان هم ببینند، زودتر به نام جدید خو می‌گیرند. البته این هماهنگی در برخی نام‌گذاری‌ها به صورت موردی وجود دارد اما در سطح گسترده نیازمند پیش‌بینی مشوق است.

شاکری در خصوص چگونگی نام‌گذاری ایستگاه‌های مترو توضیح داد: از آنجا که هیچ نشانه‌ای از سطح زمین برای شهروندانی که با مترو در زیر زمین تردد می‌کنند، آشکار و قابل مشاهده نیست، قاعده را براین قراردادیم که به نام محله یا معبری که ایستگاه در آن قرار دارد، نام‌گذاری صورت گیرد و این قاعده از ابتدا تاکنون رعایت شده و از نام‌گذاری‌های جدید و ناشناخته پرهیز شده است. درمورد ایستگاه‌های BRT نیز همین قاعده صدق می‌کند و از این رو پیشنهادهایی که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی درباره نام‌گذاری این ایستگاه‌ها مطرح شده است را نپذیرفته‌ایم.

این عضو شورای شهر تهران درباره علت تقطیع برخی از بزرگراه‌ها و نام‌گذاری چند گانه برای هر قطعه از آنها، گفت: طویل بودن برخی از معابر موجب می‌شود نشانی دادن شهروندان در مواقع اضطرار کار دشواری باشد و از این رو در شورای شهر سوم مقرر شد این قطعه‌بندی در تقاطع‌‌‌ها و میادین مهم در طول مسیر صورت گیرد. کما این‌که مسیر ۵۵ کیلومتری محور بزرگراه شهید همت به این تقطیع صورت گرفته و نام‌های شهید زین‌الدین و شهید خرازی برای شرق و غرب آن انتخاب شد.

 

شاکری ضمن پذیرفتن این انتقاد که شهروندان بسیاری از شخصیت‌هایی که نامشان در اماکن و معابر شهر استفاده شده را نمی‌شناسند، از ارایه طرحی برای الزام شهرداری به ارایه لایحه ی کدگذاری پلاک‌های معابر و… نام برد که مطابق آن با ایجاد بارکد بر پلاک‌های شهری، دسترسی به اطلاعات نام‌‌ها را از طریق یک سامانه قابل نصب روی تلفن همراه برای شهروندان فراهم می‌شود تا به این ترتیب دیگر هیچ نامی گنگ نباشد یا اماکنی که میزبان رخداد مهمی بوده از خاطره نسل جدید پاک نشود.