افزایش واسطه‌گری در پی عدم کنترل فعالیت‌های دلالی از سوی دولت

افزایش واسطه‌گری در پی عدم کنترل فعالیت‌های دلالی از سوی دولت یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که عدم کنترل فعالیت‌های دلالی از سوی دولت، واسطه‌گری را افزایش داد، گفت: به همین دلیل نیز این دسته از افراد که در اقتصاد ایران نقش پر رنگی هم دارند ابتدا با پیاده‌سازی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مخالفت کرده […]

افزایش واسطه‌گری در پی عدم کنترل فعالیت‌های دلالی از سوی دولت

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که عدم کنترل فعالیت‌های دلالی از سوی دولت، واسطه‌گری را افزایش داد، گفت: به همین دلیل نیز این دسته از افراد که در اقتصاد ایران نقش پر رنگی هم دارند ابتدا با پیاده‌سازی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مخالفت کرده و در سال‌های اخیر هم در مقابل طرح‌ها و قوانین مقابله با قاچاق مقاومت و سنگ‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش تراز عبدالمجیدشیخی، کارشناس اقتصادی و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی درباره دلایل کاهش صادرات غیرنفتی ایران به سایت تراز گفت: امروزه یا هیچ کمکی از سوی دولت‌ به صادرکنندگان انجام نشده و یا در صورت ارایه این تسهیلات اکثر کمک‌های دولت به بخش صادرات به جیب دلال‌های صادر‌کننده و نه تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی می‌رود. به‌طوری که اکثریت قاطع اعضای فعال اتاق بازرگانی را‌ تولید‌کنندگان تشکیل نمی‌دهند.

وی درباره معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان تصریح‌ کرد: باید نظام مالیاتی سنتی و مبتنی به روش‌هایی از قبیل خوداظهاری برچیده و نظام جامع و هوشمند مالیاتی پیاده شود تا کلیه فعالیت‌ها در این سازمان‌ها از سوی دولت رصد شوند.

شیخی خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر بخش فرار ‌مالیاتی یعنی بخش دلالی و زیر‌زمینی اقتصاد ایران از این سامانه گریزان است، چرا که با استقرار این سامانه دیگر امکان حاکمیت بلا‌منازع بر نرخ‌گذاری‌ها، سودهای غیرمتعارف و فرار بزرگ ‌مالیاتی برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان‌ کرد: به همین دلیل نیز این دسته از افراد که در اقتصاد ایران نقش پررنگی هم دارند‌ ابتدا با پیاده‌سازی قانون مالیات‌ بر ارزش‌افزوده مخالفت کرده و در سال‌های اخیر هم در مقابل طرح‌ها و قوانین مقابله با قاچاق مقاومت و سنگ‌اندازی کرده‌اند.

شیخی با اشاره به وجود دورهای باطلی که بر اقتصاد ایران چنبره زده اظهار ‌کرد: مهم‌ترین دلیل وجود دورهای باطل در اقتصاد ایران خمودی افکار برخی از تصمیم‌گیران دولتی برای اقتصاد در‌گیر در افکار منسوخ و تاریخ مصرف گذشته اقتصاد سرمایه‌داری است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه‌ غلبه بخش بازرگانی ‌و دلالی بر کلیه ‌فعالیت‌های اقتصادی مانند تولید باعث شده است که سرمایه‌های انسانی و فیزیکی مجال عرض اندام نداشته باشند.

 

شیخی در خاتمه با ذکر خصایل و ویژگی‌های مانند بالا‌‌ترین حجم و نرخ فرار از مالیات، سیال بودن، ریسک و خطر‌پذیری پایین اقتصادی و وجود کم‌ترین موانع و بالا‌‌ترین تسهیلات قانونی خاطرنشان ‌کرد: در کنار این موارد عدم نظارت و کنترل این فعالیت‌ها ‌از سوی دولت، باعث افزایش گرایش فعالان اقتصادی به سمت این بازار‌‌ها و دوری از تولید شده است.