مدیرعامل این شرکت فناور فعال در حوزه حملونقل، گفت: کسبوکارهای اینترنتی فعال در حملونقل جادهای در ایران با مشکلات مختلفی مواجه هستند ولی یکی از مهمترین چالشهای این شرکتها عدم صدور بارنامه الکترونیکی به دلیل نبود یک ساختار مدون است. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد ملکمحمدی؛ درخصوص چالشهای حملونقل جادهای کشور، افزود: کسبوکارهای اینترنتی فعال در […]
مدیرعامل این شرکت فناور فعال در حوزه حملونقل، گفت: کسبوکارهای اینترنتی فعال در حملونقل جادهای در ایران با مشکلات مختلفی مواجه هستند ولی یکی از مهمترین چالشهای این شرکتها عدم صدور بارنامه الکترونیکی به دلیل نبود یک ساختار مدون است. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد ملکمحمدی؛ درخصوص چالشهای حملونقل جادهای کشور، افزود: کسبوکارهای اینترنتی فعال در حملونقل جادهای در ایران بهطور کلی با دو مشکل مواجه هستند. یکی از این مشکلات مربوط به شبکه جادهای و دیگری نحوه برخورد با بار از سوی وزارت راهوشهرسازی است. ملکمحمدی؛ ادامه داد: هر کسی که بخواهد باری را وارد شبکه جادهای کشور کند حتماً باید بارنامه قانونی برای آن صادر شود. متأسفانه هنوز در ایران ساختار مدون برای صدور بارنامه مجازی یا الکترونیک وجود ندارد و حتماً باید بارنامه توسط یک باربری صادر شود تا پلتفرم فعال در حوزه حملونقل بتواند بارنامه را دریافت کند. وی افزود: از سویی بسیاری از باربریهای بزرگ و قدیمی به دلیل نگرانی از حذف خود در صورت گسترش فعالیت کسبوکارهای اینترنتی حوزه حملونقل، کارشکنیهای فراوانی در زمینه تسهیل فعالیت پلتفرمها میکنند. در واقع این باربریها میترسند اتفاقی که برای تاکسی سرویسهای شهری پس از آغاز فعالیت پلتفرمهای تاکسی اینترنتی رخ داد برای آنها هم روی دهد. ملکمحمدی؛ عنوان کرد: یکی دیگر از چالشهای این حوزه در ایران شبکه حملونقل جادهای است. این شبکه در اختیار اشخاص است یعنی افراد هستند که مالکیت خودروها را در اختیار دارند. به همین دلیل هر سازمان و نهادی که بخواهد حملونقل جادهای را ساماندهی کند با تعداد زیادی راننده کامیون مواجه میشود. هیچ دسته بزرگی از این راننده کامیونها نیز به صورت ساماندهی شده یا زیر نظر شرکت مشخصی فعالیت نمیکنند و چارهای جز مذاکره و هماهنگی تک به تک با رانندهها نیست. وقتی پلتفرم آنلاین شروع به فعالیت میکند نه بار و نه راننده را مشاهده نمیکند، ولی طبق قانون تمام مسئولیتهای مرتبط به بار با پلتفرم است. یعنی اگر راننده یا ارسال کننده بار همراه محموله ارسالی کالای غیرقانونی در کامیون قرار دهد مسئولیت چنین تخلفی با پلتفرم است و وقتی این بار ضبط شود مدیران پلتفرم باید در دادگاه حاضر شده و پاسخگو باشند. همین عوامل باعث شده تا کسبوکارهای کمتر به سمت حوزه حملونقل بینشهری و فعالیت در بازارگاهها کشیده شوند. مدیرعامل این شرکت فناور فعال در حوزه حملونقل، درخصوص شیوه انتقال بار، گفت: ساختار حملونقل بینشهری برای تجمیع بار یکپارچه نیست یعنی برای ارسال بار از یک مبدأ مشخص به یک مقصد مشخص باید تمام ظرفیت کامیون صرفاً به یک بار اختصاص داده شود. چنین شیوهای باعث میشود انتقال بار از طریق کامیون برای مشتریان آشنا با شیوههای نوین و تجارت الکترونیک مقرون بهصرفه نباشد. ملکمحمدی؛ درباره راهکار کسبوکارهای اینترنتی حوزه حملونقل برای پشت سر گذاشتن چالشها و موانع موجود گفت: در چند سال اخیر تلاشهای زیادی توسط پلتفرمهای آنلاین حملونقلی برای راهاندازی «بازارگاه» انجام شد. اگرچه هنوز تمام امکانات این سامانه نظیر صدور بارنامه الکترونیکی کامل نیست، ولی به هر حال مفهوم بازارگاه که محلی برای شناسایی و فعالیت پلتفرمهای حملونقل بینشهری است برای وزارت راهوشهرسازی شناخته شده و این وزارتخانه آن را به رسمیت میشناسد.
دیدگاه بسته شده است.