گروه خودرو- با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی وسایلنقلیه در سطح کشور و کیفیت نهچندان مناسب سوخت، سبب وجود معضلاتی در مصرف بیرویه سوخت در داخل گردید. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، حمیدرضا طهوری؛ در نشست تخصصی توسعه حملونقل خودروهای عمومی برقی در کشور بایدها و نبایدها […]
گروه خودرو- با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی وسایلنقلیه در سطح کشور و کیفیت نهچندان مناسب سوخت، سبب وجود معضلاتی در مصرف بیرویه سوخت در داخل گردید. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، حمیدرضا طهوری؛ در نشست تخصصی توسعه حملونقل خودروهای عمومی برقی در کشور بایدها و نبایدها که در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت برگزار شد، با اشاره به چهار کلان مسئله در حوزه مصرف سوخت فسیلی، گفت: ما در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم و این در حالی است که هنوز تعداد خودروهای ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است. شرایط ما در تولید بنزین نیز بهگونهای است که افزایش تولید بنزین نمیتوانیم داشته باشیم مگر اینکه سرمایهگذاریهای سنگینی در این زمینه صورت گیرد. مشاور امور فناوری وزارت کشور، با اشاره به پرداخت یارانه انرژی، گفت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت میشود رقم بسیار بالایی است و در طول سال رقم یارانه بسیار سنگین است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمیشد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یکسال میتوانستیم تمام حملونقل عمومی کشور را بهروز کرد. اما در حالحاضر نه میتوان مصرف بنزین را کم کرد و نه میتوان یارانه سوخت را حذف کرد. وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا، اظهار داشت: در طول سال آلودگی وجود دارد اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این موضوع نیز خسارت و زیانهایی دارد ضمن اینکه سوختهای فسیلی باعث تولید گازهای گلخانهای میشود و بنابراین این موضوع اثراتی بر آلودگی هوا دارد. طهوری؛ بیان داشت: بنابراین بهنظر میرسد برقیسازی حملونقل پاسخی به چهار کلان مسئله در حوزه مصرف سوخت است، البته راهحل و پاسخ کامل نیست اما برقیسازی حملونقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل میکند و پاسخی برای چهار ابرچالش است که ما با آن مواجه هستیم و لذا اگرچه همه کشورها به دنبال برقی کردن حملونقل هستند اما این موضوع برای ما بسیار حائزاهمیت است. مشاور امور فناوری وزارت کشور، اظهار داشت: بنابراین کاملاً روشن است که برقیسازی حملونقل برای کشور در سطح ملی انتفاع فراوان دارد و انتفاعی بیش از سایر کشورها دارد و آنچه در این راستا مهم است اینکه در کشورها چگونه میتوان سیاستها را بهگونهای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همچنین انتفاع بهرهبرداری هماهنگ کرد. بنابراین درخصوص این سیاستها فکر شده و سیاستهای تدوین شده است. وی افزود: ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکتهای دانش بنیان هم در این زمینه کارهایی را انجام دادهاند اما دولتها یک مقدار دیر به این موضوع پرداختهاند و چون از قبل با دستگاهها و فعالان داخلی کار نکردهاند الان که یک نیاز بزرگی درخصوص برقی کردن خودروها بهوجود آمده است لذا باید این نیاز را از طریق واردات تأمین کرد. طهوری؛ بیان داشت: خوشبختانه نهادهایی موافق تولید داخل هستند و مأموریت دارند که حملونقل و ساماندهی کنند و لذا شاید تعادلی در این دو بخش بهوجود آورد که هم نیاز ملی را در کوتاه مدت رفع کرد و هم در بلندمدت به تولید داخلی پرداخت. مشاور امور فناوری وزارت کشور، بیان داشت: در وزارت کشور در این زمینه کمیته فنی شکل گرفته است و هدفگذاری درخصوص اتوبوسهای برقی و موتورسیکلتهای کار با پیمایش بیش از ۸۰ کیلومتر و تاکسی صورت گرفته است. در این چارچوب اولاً گونههایی از اتومبیلها و خودروها باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند. لذا بررسیها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورایعالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر قرار است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر قرار است خودرویی بهعنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی وارد کشور شود. وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودروهای برقی گفت: درخصوص اتوبوس برقی این موضوع بهعهده تولیدکننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تأمین کند و در رابطه با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی است ولی نهایی نشده است. طهوری؛ بیان داشت: احتمالاً اتوبوسهای برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این زمینه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی انجام شود نه توسط تاجر و بازرگان تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تأکید عمدتاً بر ساخت داخل یا واردات و داخلیسازی توسط صنایع است. وی افزود: البته این تعداد خودرو برای حملونقل عمومی باید بهصورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در بخشهای مختلف را بهدست آوریم. همچنین برای اینکه اشکالی برای راننده و مالکین به وجود نیاید پیشنهاد ما این بوده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکتهای تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این موضوع به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همچنین شهردار تهران در میان گذاشته است و تقریباً این پیشنهادات پذیرفته شده است تا این خودروها و موتورسیکلتها به صورت ناوگانی خریداری شود. مشاور فناوری وزارت کشور، بیان داشت: در حوزه زیرساختهای کشور درخصوص برقی کردن خودروها، ظاهرا در زمینه تأمین برق مشکلات کم است اما وزارت نیرو معتقد است که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم. لذا این کارها باید به مرور انجام شود زیرا اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم. همچنین مجید جلیلی؛ رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، در نشست «توسعه حملونقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاستها» اظهار کرد: در کشور ما بهطور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن براساس قیمت فوب خلیجفارس در سال ۶۰ میلیون تومان میشود. وی افزود: از این رقم سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرفکننده پرداخت میشود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت میکند. جلیلی؛ تصریح کرد: در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کنند براساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان میشود که از این مبلغ چهارونیم میلیون تومان باید توسط مصرفکننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت میپردازد. حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه واردات خودروهای برقی توسط شرکتهای خودروسازی مختلف انجام میشود، اظهار کرد: سند توسعه صنعت خودروهای برقی تدوین میشود. این سند با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس و مؤسسه پژوهشهای اتاق بازرگانی تدوین خواهد شد. در کنار این سند، سند تحول صنعت خودرو را داریم که نقش مهمی در تحولات صنعت ایفا خواهد کرد. وی با تأکید بر لزوم تأمین زیرساختهای خودروهای برقی در کشور، افزود: در سند توسعه صنعت خودروهای برقی به موضوعات مختلفی از جمله تأمین زیرساخت، تأمین انرژی و برق مورد نیاز، ظرفیتهای کشورمان در حوزه تولید خودروها و باتریهای برقی، استانداردها، مدل اقتصادی و استفاده از تجارب کشورهای دیگر در تأمین خودروهای برقی پرداخته میشود. کریمیسنجری؛ اضافه کرد: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه خودروهای برقی، بحث باتری است که اقدام به تولید و توسعه باتری با شرکت صبا باتری و وزارت دفاع کردهایم تا قیمت تمام شده مناسبتری را شاهد باشیم، همچنین از سدیم به جای لیتیوم استفاده کنیم. کارشناس صنعت خودرو، گفت: در بحث خودروهای برقی باید علمی وارد شویم و تأمین زیرساختها در اولویت باشد. درخصوص تولید خودروهای پر مصرف نیز عبدا… توکلیلاهیجانی؛ اظهار کرد: در آییننامه ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اخیراً تصویب شد، خودروسازان موظف شدهاند بابت تولید خودروهای پرمصرف جریمه پرداخت کنند. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، افزود: در این آییننامه خودروسازان موظف شدند سبد مصرف سوخت محصولاتشان را بهگونهای مدیریت کنند تا در کنار تولید خودروی پر مصرف، یک خودروی کم مصرف هم تولید شود یعنی جمع مصرف سوخت تولیدات هر خودروساز از یک حد مشخصی فراتر نرود، وگرنه جریمه خواهد شد. وی ادامه داد: این آییننامه با الگوبرداری از کشورهای پیشرو در صنعت خودرو تدوین شده است و عوائد حاصل از این جریمهها به توسعه حملونقل عمومی و توسعه خودروهای برقی اختصاص خواهد یافت. توکلیلاهیجانی؛ گفت: حد مجاز سبد مصرف سوخت خودروسازان به صورت سالانه در یک کارگروه با حضور اعضایی از سازمان محیطزیست، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و… تعیین میشود. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به سیاستهای کاهش مصرف سوخت اظهار کرد: مصوبه دیگری هم از سوی هیئت وزیران داریم که براساس آن خودروسازان موظف هستند سبد مصرف سوخت خود را سالانه پنج درصد کاهش دهند.
دیدگاه بسته شده است.