علی غلامفراهانی- تأمین واگن برای حرکت خطوط مترو چند سالی است که به یک سریال ناتمام تبدیل شده است! بزرگترین وسیله حملونقل عمومی در جهان دهههاست که در کشورمان نیز حضور دارد و مسافران را در زیر سطح زمین حرکت میدهد. در حالحاضر میلیونها نفر به صورت روزانه از این وسیله برای جابهجایی استفاده میکنند؛ […]
علی غلامفراهانی- تأمین واگن برای حرکت خطوط مترو چند سالی است که به یک سریال ناتمام تبدیل شده است! بزرگترین وسیله حملونقل عمومی در جهان دهههاست که در کشورمان نیز حضور دارد و مسافران را در زیر سطح زمین حرکت میدهد. در حالحاضر میلیونها نفر به صورت روزانه از این وسیله برای جابهجایی استفاده میکنند؛ مترو وسیلهای ارزانقیمت نسبت به جابهجایی در همه جای جهان محسوب میشود و در کشورمان نیز شرایط به همین منوال است اما چیزی که چند سالی است حرکت مترو را کُند کرده، نبود واگنهای استاندارد برای حرکت این غول زیرزمینی است. برهمین اساس هم بود که در سال ۱۳۹۶ مناقصه بینالمللی مترو برای تأمین بیش از ۲۰۰۰ واگن مترو برگزار شد که در نهایت یک شرکت چینی برنده این مناقصه شد. قرار بود نهایتاً طی پنج سال این تعداد مترو به خطوط مترو در سراسر کشور برسد اما در عمل همچنان حتی یک واگن مترو نیز اضافه نشده و تنها مسئولان وعده حل شدن مشکلات این امر هستند!
نمونه نهایی واگنهای ملی مترو در انتظار تست
حال پس از گذشت چندین دهه از حضور مترو در تهران، خبرها حاکی از ساخت واگن ملی مترو حکایت میکند. در همین رابطه، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره ساخت ۱۱۳ واگن ملی جزئیاتی ارائه کرد و گفت: همکاریهای لازم جهت تأمین اعتبار برای ساخت ۱۱۳ واگن مذکور توسط دولت صورت گرفته است. شرط تأمین و تخصیص اعتبار به شرکتها، تأیید استانداردهای لازم و انبوهسازی خواهد بود. محسن هرمزی؛ در گفتگو با ایسنا، درخصوص ساخت ۱۱۳ واگن ملی با همکاری چند شرکت ایرانی، اعلام کرد: پیش از این، ساخت بدنه واگنها از جنس فولاد و در شرکت واگنسازی پارس تهران انجام میشد. طبق قرارداد جدید بدنه تمام واگنها آلومینیومی خواهد بود که در ساخت ۱۱۳ واگن ملی بنا شده و این روش نوین برای اولینبار در کشور انجام و به کار برده میشود. وی ادامه داد: طرح واگن ملی پروژهای است که با همکاری شرکت واگنسازی تهران، مپنا، جهاددانشگاهی و چند شرکت دیگر به انجام خواهد رسید. ۸۵ درصد از این واگنها با تکیه بر توان داخلی ساخته میشود. البته قرارداد ابتدایی ساخت این واگنها در زمان مدیریت شهری سابق و در سال ۹۸ بسته شده است. هرمزی؛ با بیان اینکه تا به امروز یک رام هفتواگنی توسط این گروه ساخته شده است، تأکید کرد: برای ورود این ۱۱۳ واگن به ناوگان حملونقل عمومی، یک نمونه از آنها مورد بررسی عملکردی همزمان دو شرکت روسی و مجارستانی قرار گرفت. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در پایان با بیان اینکه این رام قطار ملی هنوز به مرحله ثبت نرسیده و گواهی عملکرد ندارد، گفت: همکاریهای لازم جهت تأمین اعتبار برای ساخت ۱۱۳ واگن متروی مذکور توسط دولت صورت گرفته است. در نهایت شرط تأمین و تخصیص اعتبار به شرکتها، تأیید استانداردهای لازم و انبوهسازی خواهد بود. وی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای پیشرفت پروژه واگنهای ملی، تصریح کرد: تأمین اعتبارات از سوی دولت گام مثبت و بلندی در پیشرفت پروژه واگنهای ملی است. امیدواریم بهزودی شاهد ورود این واگنها به ناوگان حملونقل عمومی باشیم.
دیدگاه بسته شده است.