یک کارشناس حوزه خودرو، با بیان اینکه در نیمه اول امسال، خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان ضرر دادهاند، گفت: متأسفانه مجموعه سیاستهای دولتی در کنار عدم همکاری بانکمرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز، واردات خودرو را معطل کرده و ضرر زیانی را به مصرفکنندگان نهایی وارد میآورد. به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد احتشامزاد؛ کارشناس حوزه خودرو، […]
یک کارشناس حوزه خودرو، با بیان اینکه در نیمه اول امسال، خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان ضرر دادهاند، گفت: متأسفانه مجموعه سیاستهای دولتی در کنار عدم همکاری بانکمرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز، واردات خودرو را معطل کرده و ضرر زیانی را به مصرفکنندگان نهایی وارد میآورد. به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد احتشامزاد؛ کارشناس حوزه خودرو، گفت: اینکه قیمت خودروهای وارداتی باید کمتر از ۲۰ هزار یورو باشد و برای واردات خودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی محدودیت در نظر گرفته شود، دو اشتباه بزرگی است که سیاستگذار درخصوص خودروهای وارداتی در پیش گرفته است. وی افزود: متأسفانه دولت ضوابطی برای واردات تعیین کرده تا کسانی که خودرو وارد میکنند با هزینههای بالای دولتی از جمله حقوق و عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودروی فرسوده، حملونقل بینالمللی، هزینه هلالاحمر و آمبولانس و موارد بسیاری از این دست که بیش از ۱۰ مورد را شامل میشود، مواجه میشوند که این هزینهها قیمت خودروی وارداتی را در رده قیمتی بالایی قرار میدهد. احتشامزاد؛ گفت: اینکه انتظار داشته باشیم خودروی وارداتی با تمام هزینههای زیادی که به واردکنندگان آن تحمیل میشود، در نهایت خودروی ارزانی باشد، اشتباه است؛ چراکه یا باید حقوق و عوارض دولتی کاهش پیدا کند و سرفصلهای هزینهای که در نظر گرفته شده بهبود یابد و یا اینکه بپذیریم امکان کاهش قیمت خودروی وارداتی وجود ندارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر، خودروهای وارداتی سقف قیمتی خودروهای داخلی را مشخص میکنند، به این معنا که یکی از مکانیسمها برای صدور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داخلی، بالا بردن هزینه و قیمت خودروهای وارداتی است. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در شش ماهه اول سالجاری، ۴۳ هزار میلیارد تومان و به عبارتی روزی ۱۸۳ میلیارد تومان بوده است؛ حال آنکه سالها درباره اینکه مبنای این ضرر چه بوده و برای کاهش آن چه باید کرد، صحبت شده، اما به باور من، تا زمانی که خصوصیسازی واقعی در خودروسازیهای بزرگ ما اتفاق نیفتد، نمیتوان گریزی از این موضوع داشت و بالا بردن قیمت خودروهای وارداتی، تنها راهی است که به خودروهای داخلی هم اجازه افزایش قیمت میدهد. احتشامزاد؛ درخصوص قیمتگذاری خودروهای وارداتی قبل از سال ۹۷ و ممنوعیت واردات خودرو نیز، گفت: دستورالعمل قیمتگذاری در سازمان حمایت وجود داشت و این سازمان دستورالعملهای مؤثر بر قیمت، سود منطقی واردکننده، هزینه گارانتی و هزینه توسعه شبکه خدمات را مشخص کرده بود. وی تصریح کرد: قیمت خودروی وارداتی از مبنای گمرکی مشخص بوده و خودرو تنها کالایی است که امکان قاچاق آن وجود ندارد، چون مرحله به مرحله از ارگانهای دولتی باید عبور کرده و در نهایت هم اداره پلیس است که شمارهگذاری را انجام میدهد و شفافترین فرآیند را دارد. این فعال بازار خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به بهانه کمبود ارز، تصمیم اشتباهی بود که اتخاذ شد، چراکه واردات، سهم جزئی در بازار خودروی داخلی داشت؛ اما از دو سال قبل با این ادعا که باید مدیریت ارزی در کشور صورت گیرد، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفته شده است که این باوری اشتباه بوده است، در حالیکه باید اجازه بدهند از ارزهای آزاد متقاضیان که در خارج از کشور وجود دارد، برای واردات خودرو استفاده شود. احتشامزاد؛ گفت: این بهترین روش برای جذب سرمایه خارجی برای دولت است، چون دولت هزینههای زیادی از این خودروها خواهد گرفت و درآمد بسیاری خوبی کسب خواهد کرد؛ بهخصوص واردات خودروهای لوکس نیز یک درآمد مادامالعمر برای دولت دارد و سالها مالکان خودروهای لوکس باید به دولت مالیات بپردازند. احتشامزاد، بیان کرد: باید بازار رقابتی همانند بازاری که در سال ۹۰ و ۹۱ وجود داشت، شکل گیرد و کسی نگرانی از قیمتگذاری خودروی وارداتی نداشته باشد، به دلیل اینکه تنوع خودروهای وارداتی و تولید داخلی آنقدر زیاد بود که خود فروشنده بیش از دولت نگران این بود که اگر قیمت غیرعادلانهای در نظر نگیرد، رقبا سهم بازارش را بگیرند. این کارشناس حوزه خودرو، گفت: اصرار بر تأمین ارز از کانال بانکمرکزی، واردات خودرو را معطل کرده است در حالی که میتوان به راحتی از سرمایههای خارج از کشور استفاده کرد.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.