پیشتازی فوق‌العاده گوگل در ایران

مدیر پروژه جویشگر بومی پیشتازی فوق‌العاده گوگل در ایران رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات گفت: روزانه ۱۰۰ میلیون جستجو از سوی کاربران ایرانی در موتور جستجوی گوگل صورت می‌گیرد و این موتور جستجوی جهانی، رتبه اول بازدید در ایران را دارد. به گزارش مهر، علیرضایاری با اشاره به اهمیت موتورهای جستجو در دنیا اظهار داشت: موتورهای […]

مدیر پروژه جویشگر بومی

پیشتازی فوق‌العاده گوگل در ایران

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات گفت: روزانه ۱۰۰ میلیون جستجو از سوی کاربران ایرانی در موتور جستجوی گوگل صورت می‌گیرد و این موتور جستجوی جهانی، رتبه اول بازدید در ایران را دارد.

به گزارش مهر، علیرضایاری با اشاره به اهمیت موتورهای جستجو در دنیا اظهار داشت: موتورهای جستجو در میان وبگاه‌ها در کشورهای مختلف، رتبه شماره یک را از نظر تعداد بازدید کننده دارند. در همین حال شرکت‌های ارایه کننده موتور جستجو، بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات بوده و رتبه اول درآمد در بین وبگاه‌های اینترنتی را در کشورهای مختلف به خود اختصاص داده‌اند. اکثر کاربران اینترنت نیز از موتورهای جستجو برای دسترسی به وب استفاده می‌کنند.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، تعداد جستجو‌ها از ایران در گوگل را براساس آمار روزانه، ۱۰۰ میلیون جستجو عنوان کرد و افزود: موتور جستجوی جهانی گوگل رتبه اول بازدید در ایران را دارد. البته ۳ موتور جستجوی جهانی دیگر نیز دارای رتبه بازدید زیر ۲۰ در ایران هستند.

مدیر پروژه جویشگر بومی، عوامل مؤثر در وضعیت فعلی این طرح را شامل ۳ موضوع فقدان تجمیع‌‏کنندگان قوی در سطح کشور، عدم تمرکز جویشگرهای ایرانی بر دریافت اطلاعات از تجمیع‌کنندگان داده در سطح کشور و ضرورت ایجاد مدل تعاملی مناسب مابین تجمیع‌کنندگان داده با جویشگر‌ها برشمرد و گفت: حجم، کیفیت و مهم‌تر از همه به روز بودن اطلاعات در تجمیع‏‌کنندگان داده ایرانی در مقیاس مناسبی قرار ندارد.

وی با بیان این‌که تمرکز فعلی در طرح جویشگر بومی بر افزایش دقت و پوشش جستجو است، ادامه داد: تجمیع‌کنندگان اطلاعات نسبتاً مناسب به دلیل عدم وجود مدل تعاملی مناسب، تمایلی به ارایه اطلاعات خود به جویشگرهای بومی ندارند.

یاری دستیابی به زیست‌بوم اطلاعاتی مناسب جویشگر بومی را نیازمند حمایت و تقویت تجمیع‏‌کنندگان داده بومی در حوزه ‏های پرمخاطب، استفاده از اطلاعات تجمیع‌کنندگان داده، شکل‏‌گیری مدل‏های تعامل تجمیع‌کنندگان داده و جویشگرهای بومی و تعامل با کنسرسیوم‌های محتوای بومی دانست.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف راهبردی طرح جویشگر بومی گفت: امنیت جویشگر و صیانت حریم خصوصی به منظور حفظ منافع ملی در فضای مجازی، توسعه محتوای بومی و اشاعه فرهنگ ارزش مدار در فضای مجازی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، توسعه زیرساخت‌های تولید و ارایه خدمات جویش و توسعه خدمات متنوع مطابق با نیاز مشتریان از جمله اهداف راهبردی این طرح است.

وی دستیابی به فضای رقابتی مناسب و تحقق استقلال مالی در جویشگرهای بومی و ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی کشور در حوزه فضای مجازی را از دیگر اهداف راهبردی این طرح برشمرد و افزود: با اجرای طرح می‌توان به توسعه دستاوردهایی چون توسعه زیرساخت‌های پردازشی و محتوای زبان فارسی، توسعه سکوهای خدمات پایه موتور جستجو و خدمات مرتبط، توسعه خدمات ارزش افزوده موتور جستجو و خدمات جانبی و رونق فضای کسب وکار موتور جستجو در کشور دست یافت.

 

مدیر پروژه جویشگر بومی با بیان این‌که جویشگر بومی باید به عنوان یکی از بازارهای خدمات بومی دانش‌آموزان مورد توجه قرارگیرد، ادامه داد: توسعه محتوای غنی برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجودی که محتوای داخلی رو به رشد است باید توجه بیش‌تری به تجمیع و ارایه آن داشت.