به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر، به دلیل ابهامات فراوان در فروش سامانهای لاستیک خودرو، اجرای این طرح بهطور موقت منتفی شده و فعلاً عرضه مستقیم با هدف برقراری ثبات در بازار در اولویت است. مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنعت تایر، در مورد عرضه اینترنتی لاستیک، اظهار داشت: وزارت صنعت،معدنوتجارت شیوهنامهای درباره لزوم عرضه تایر […]
به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر، به دلیل ابهامات فراوان در فروش سامانهای لاستیک خودرو، اجرای این طرح بهطور موقت منتفی شده و فعلاً عرضه مستقیم با هدف برقراری ثبات در بازار در اولویت است. مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنعت تایر، در مورد عرضه اینترنتی لاستیک، اظهار داشت: وزارت صنعت،معدنوتجارت شیوهنامهای درباره لزوم عرضه تایر در سامانههای اینترنتی از قبیل کسبینو ارائه کرده است، اما این شکل از عرضه هنوز اجرا نشده و اکنون لاستیک خودرو به روال پیشین و بهطور مستقیم از عرضهکننده به مصرفکننده فروخته میشود. با این حال اطلاعات خریدار باید توسط عرضهکننده در سامانه ثبت و خریدار احراز هویت شود. تنها؛ ادامه داد: وقتی برای نخستینبار در اواخر سال گذشته موضوع فروش لاستیک در سامانههای اینترنتی مطرح شد، ابهامات زیادی حول و حوش آن شکل گرفت، از جمله اینکه فروشندهها تصویر شفافی از نحوه محاسبات مالی خود و چگونگی تسویهحساب با آنها نداشتند. آن هم در شرایطی که ارزش پول از ثبات برخوردار نیست و دیرکرد تسویهحساب با عرضهکنندگان به متضرر شدن آنها میانجامد، بنابراین عرضه در سامانههای اینترنتی تا اجرای زیرساختها و رفع ابهامات متوقف شده است. سخنگوی انجمن صنعت تایر، اضافه کرد: البته این مسائل به پیش از ارائه شیوهنامه از سوی وزارت صمت برمیگردد، اما ابلاغ شیوهنامه وزارت صمت هم به توفیق در اجرای طرح فروش اینترنتی لاستیک منتهی نشد و به اعتراض اصناف و نمایندگان فروش شرکتها انجامید. وی تصریح کرد: در حالحاضر فروکش کردن التهاب بازار نسبت به هر موضوع دیگر در این بازار اهمیت بیشتری دارد. تنها؛ خبر داد: انجمن صنفی صنعت تایر و تولیدکنندگان تایر با یکدیگر توافق کردند به سرعت حدود ۷۰۰ هزار حلقه رینگهای پرمصرف ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچ که در پراید، پژو و سمند به کار میروند را در بازار توزیع کنند، بهطوری که تا ۳۰ آبان این کالاها بهطور کامل در بازار توزیع شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر، نیمی از آنچه قرار است تا پایان آبان در بازار عرضه شود، رینگ ۱۳ بوده که کمبود آن بیشتر از سایر اقلام بازار را ملتهب کرده است، بنابراین هیچ فروشندهای اجازه عدم عرضه و یا عرضه قطرهچکانی این محصول را ندارد. همچنین محمدرضا تقیگنجی؛ عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر روند کاهش تعرفه گمرکی واردات تایرهای سواری از سوی وزارت صمت را تصمیمی عجولانه خواند و اظهار داشت: متأسفانه وزارت صمت در حالی با کاهش تعرفه گمرکی، واردات تایرهای سواری به کشور را تسهیل کرده که تولیدکنندگان تایر در نوبت تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه موردنیاز خود هستند. وی همچنین درخصوص صدور مجوز واردات تایرهای سواری با تعرفه ۱۰ درصد برای خودروسازان داخلی، بیان کرد: تولیدکنندگان تایر سالانه حدود ۱۰ میلیون حلقه لاستیک برای تأمین نیاز کارخانجات خودروسازی تولید میکنند و اگر قرار بر این باشد خودروساز نیاز خود به تایر را از طریق واردات و به دو برابر قیمت تایرهای سواری تولید داخل که با محاسبه هزینههای جانبی بیش از ۲۰ دلار تمام میشود، تأمین کند قطعا ظرفیت تولید در کارخانجات تایرسازی کاهش یافته و در نهایت منجر به تعدیل نیروی کار و اتفاقاتی ناخوشایند در صنعت تایر خواهد شد. عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، ادامه داد: از طرفی خودروساز داخلی که خرید تایرهای تولید داخل را با شرایط پرداخت چهار ماهه انجام میدهد برای خرید تایرهای وارداتی ناچار به پرداخت نقدی است و این به ضرر شرکتهای خودروسازی نیز خواهد بود. تقیگنجی؛ در واکنش به ادعای واردکنندگان تایر مبنی بر اینکه کاهش تعرفه گمرکی و تسهیل واردات تایرهای سواری، موجب کاهش واردات قاچاق لاستیک سواری در کشور میشود، تصریح کرد: قاچاق تایرهای سواری کذب است زیرا تایرهای سواری به میزان نیاز در داخل تولید شده و حتی مازاد آن به کشورهای دیگر صادر میشود. وی درخصوص تأمین نیاز بازار به لاستیکهای سواری از سوی تایرسازان، بیان کرد: تولیدکنندگان تایر از طریق نمایندگان خود در حال توزیع تایر به سراسر کشور هستند و تنها مشکل کمبود تایرهای رینگ ۱۳ (پرایدی) است که علت آن نیز دپو تایرهای رینگ ۱۳ در انبارها و التهابات ناشی از آن است. دولت نیز با بخشنامههای خلق الساعه خود مبنی بر توزیع شفاف تایر در سایتهای فروش مانع توزیع تایرهای رینگ ۱۳ در بازار شده و طبیعی است با سهمیه بندی هر کالایی زمینه برای سوداگری در بازار فراهم میشود. عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در پایان، گفت: عرضه لاستیکهای رینگ ۱۳ در سایتهای فروش در حالی که تولیدکنندگان تایر این سایز تایر را به تعداد کافی در اختیار نمایندگان توزیع کننده خود قرار میدهند، عاقلانه نیست.
دیدگاه بسته شده است.