مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از بازنگری در سند راهبردی گروه کشتیرانی در افق ۱۴۰۶ براساس ابلاغیه اخیر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریامحور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا مدرسخیابانی؛ ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور از سوی مقاممعظمرهبری را به منزله فرصتی ارزشمند برای سیاستگذاران و دستگاههای اجرایی و همچنین شرکتهای کشتیرانی دانست و […]
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از بازنگری در سند راهبردی گروه کشتیرانی در افق ۱۴۰۶ براساس ابلاغیه اخیر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریامحور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا مدرسخیابانی؛ ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور از سوی مقاممعظمرهبری را به منزله فرصتی ارزشمند برای سیاستگذاران و دستگاههای اجرایی و همچنین شرکتهای کشتیرانی دانست و اعلام کرد: اگرچه ایشان بارها در سخنرانیهای اخیر خود نسبت به ظرفیتهای بیبدیل سواحل، دریاها و نیز موقعیت ژئوپلتیک کشور در دسترسی به آبهای آزاد و مسیرهای کریدوری، راهبردهایی را بیان فرموده بودند، در عین حال ابلاغ این سیاستها که در قالب ۹ محور کلی بیان شده است، میتواند فرصتی بینظیر برای کشور و صنعت دریایی باشد. وی افزود: بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سالجاری مشابه سالهای گذشته نسبت به تهیه و بهروزرسانی سند راهبردی خود در افق ۱۴۰۶ اقدام کرده که با توجه به سیاستهای ابلاغی از سوی مقاممعظمرهبری، این سند مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به بند دو سیاستهای ابلاغی مقاممعظمرهبری در حوزه توسعه فعالیتهای اقتصادی دریامحور و ایجاد قطبهای توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پسکرانهها، گفت: توسعه و فعالسازی پتانسیلهای اقتصادی و بندری مکران که از سالهای گذشته مورد تأکید ایشان قرار داشته، از جمله ظرفیتهایی است که میتواند برای اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد دریامحور مورد نظر قرار گیرد و این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار به منظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال از طریق کریدور شمال-جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعهای مفصلی را تدارک دیده است. مدرسخیابانی؛ افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین با خرید بندر سالیانکا در روسیه تلاش نموده تا زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیتهای دریامحور در سنوات آتی فراهم کرده و با این اقدام، زمینه را برای فعالسازی ظرفیتهای دریاپایه کشور و افزایش درآمدهای ارزی مهیا نماید. وی با بیان اینکه اجرای سیاستهای ابلاغی اقتصاد دریامحور در چهار حوزه سختافزاری، نرمافزاری، مغزافزاری و سازمانافزار از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در حوزه سختافزاری این شرکت تلاش نموده تا علاوه بر پیادهسازی برنامه راهبردی نوسازی و جوانسازی ناوگان در جنوب و شمال کشور به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر، نسبت به خرید شناور، کانتینر، واگن و کشنده به منظور فعالسازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال-جنوب و از مبادی بنادر اقیانوسی به مقصد بنادر شمالی کشور اقدام نماید. مدرسخیابانی؛ راهبرد اصلی در اجرای برنامههای بخش سختافزاری را، تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی در حوزه ساخت شناور، کانتینر و واگن ذکر و تأکید کرد: نیازهای ناوگان به لحاظ تنوع شناورها در حوزه حملونقل کانتینری، فله، تانکر، سوخترسان، فراساحل و همین طور شناورهای خزرکلاس جهت تردد در دریای خزر متمرکز است که با اولویت استفاده از مجموعه تولیدکنندگان داخلی همچون شرکت صدرا نکاء و کشتیسازی اروندان نسبت به تأمین این نیازها برنامهریزی و اقدام لازم صورت گرفته است. وی ادامه داد: به موازات، در بخش تجهیزات بندری، به منظور تأمین جرثقیل، کشندهها، نوسازی کانتینرها و از رده خارج کردن کانتینرهای فرسوده، برنامهریزی و اقدام لازم صورت گرفته و در بخش ریلی نیز تلاش شده تا به منظور عملیاتی نمودن و کمک به افزایش ظرفیت کریدور شمال-جنوب، با خرید و افزایش تعداد واگنهای مورد نیاز جهت سرویسدهی در بخش حملونقل ترکیبی، نسبت به تقویت شبکه حملونقل ترکیبی که در بند ۸ سیاستهای ابلاغی مقاممعظمرهبری در حوزه اقتصاد دریامحور نیز مورد تأکید قرار گرفته، گامهای عملیاتی برداشته شود. مدرسخیابانی؛ فعالسازی کریدور شمال- جنوب و حمل کالا از مبداء کشورهای مختلف دنیا به مقصد روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر را از جمله راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای کشور و کمبودهایی که در این حوزه بسیار مشهود است، گروه کشتیرانی در قالب یک برنامه بسیار منسجم و راهبردی، برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل جادهای و ریلی که منجر به توسعه ترانزیت و حملونقل ترکیبی خواهد شد، اقدام نموده که این امر، مدنظر رهبر معظم انقلاب در سیاستهای ابلاغی قرار گرفته است. وی با اشاره به تأکید مقاممعظمرهبری مبنی بر تأمین و ارتقای سرمایه انسانی در حوزه اقتصاد دریایی، اظهار داشت: برنامهریزی برای ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی در بخش دریایی و غیردریایی، توسعه استفاده از شبیهسازها جهت ارائه آموزشهای عملیاتی و کاربردی، نگهداری و حفظ سرمایه انسانی دریانورد و صاحب تجربه و برنامهریزی برای جذب و آموزش نیروی کار جوان و تحصیلکرده از جمله اقداماتی است که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه صورت گرفته و در حال اجرا است. مدرسخیابانی؛ گفت: همچنین طی ماههای گذشته با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، اقدام به برگزاری آزمونهای تخصصی در حوزههای مختلف نموده تا نسبت به جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی، عمل شود؛ ضمن اینکه با گزینش این افراد در قالب آزمون و انجام مصاحبههای تخصصی، بتوان نسبت به جذب افراد توانمند و متعهد اقدام نمود و بخش انسانافزار را نیز در این فرآیند تقویت کرد. وی توسعه ناوگان و ساخت شناورها و همچنین تحقق برنامههای راهبردی اقتصاد دریا محور را مستلزم همراهی تمامی دستگاههای سیاستگذار و تصمیمگیر و نیز بانکها، صندوق توسعه ملی، وزارتخانههای راهوشهرسازی و صمت و شرکتهای سازنده با محوریت متولی اصلی حملونقل دانست و گفت: سازندگانی همچون صدرا نکاء و اروندان هماکنون مشغول ساخت شناورهای سفارش داده شده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ناوگان در سنوات آتی هستند و لازم است در جهت تقویت توانمندی این مجموعهها، حمایت جدی از بعد منابع مالی و بهروزآوری تجهیزات صورت پذیرد.
دیدگاه بسته شده است.