جایگزینی تولید خودرو‌های برقی با خودرو‌های احتراقی تا سال ۲۰۳۰

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، گفت: براساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی تا سال ۲۰۳۰ خودرو‌های برقی جایگزین مناسبی برای خودرو‌های احتراقی خواهند شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید جلیلی؛ مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی گفت: یکی از روند‌های اساسی در صنعت خودرو و بخش حمل‌ونقل، […]

مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، گفت: براساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی تا سال ۲۰۳۰ خودرو‌های برقی جایگزین مناسبی برای خودرو‌های احتراقی خواهند شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید جلیلی؛ مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی گفت: یکی از روند‌های اساسی در صنعت خودرو و بخش حمل‌ونقل، توسعه خودرو‌های برقی بوده و مهم‌ترین وجه تمایزی که این خودرو‌‌ها با یک خودروی احتراقی دارند، قوای محرکه است. روند توسعه این خودرو‌‌ها در سال‌های گذشته بسیار پرشتاب بوده و کشور‌های دنیا، خصوصاً کشور‌های توسعه یافته سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را به منظور تولید و بهره‌برداری از این خودرو‌‌ها انجام داده‌اند. جلیلی؛ ادامه داد: در بحث توسعه خودرو‌های برقی، موضوع کاهش آلاینده‌ها و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان و همچنین کاهش وابستگی این خودرو‌‌ها به سوخت‌های فسیلی مورد توجه کشور‌‌ها قرار گرفته است. مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، افزود: در سطح دنیا به‌واسطه همین ملاحظات، برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی برای مسیر پیشرفت و توسعه این خودرو‌‌ها در نظر گرفته شده است. براساس پیش‌بینی بانک جهانی سال ۲۰۳۰، یعنی حدوداً هفت سال دیگر، تولید خودرو‌های برقی از خودرو‌های احتراقی پیشی خواهند گرفت. جلیلی؛ تأکید کرد: براساس تحقیقی که تیم ما انجام داده است، اگر فرض کنیم که در کشور، میزان پیمایش یک خودروی احتراقی در طول سال، ۲۰ هزار کیلومتر باشد، به‌طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین هم نیاز داشته باشد، این خودرو در سال، دو هزار و ۴۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند. حال اگر قیمت صادراتی بنزین را براساس فوب خلیج‌فارس حدود ۶۵ سنت برای هر لیتر در نظر بگیریم و در عدد دو هزار و ۴۰۰ لیتر ضرب کنیم به عدد هزار و ۵۶۰ دلار خواهیم رسید. اگر این عدد را با دلار نیمایی، ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان ضرب کنیم، عدد ۵۹ میلیون تومان به دست می‌آید. از ۵۹ میلیون تومان به دست آمده مصرف‌کننده، با فرض اینکه، در طول سال، حدود ۷۲۰ لیتر بنزین را، هزار و ۵۰۰ تومان به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کند و هزار و ۶۸۰ لیتر را سه هزار تومانی خریداری می‌کند، عددی حدود شش میلیون تومان را در طول سال پرداخت می‌کند. مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، ادامه داد: در مورد خودرو‌های برقی هم با فرض پیمایش بالا در طول سال، چهار هزار کیلووات ساعت برق مورد نیاز است. با فرض اینکه، هر کیلو وات برق، حدود دو هزار و ۳۳۰ تومان براساس قیمت برق صادراتی شرکت توانیر در سال ۱۴۰۱ تعیین شود، حدود ۹ میلون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد قیمتی برق به دست می‌آید که از این میان مصرف‌کننده، شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن را باید پرداخت کند. این کارشناس حوزه انرژی، خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحات بالا و فرض در نظر گرفته شده و هزینه‌های میلیاردی بهداشت و درمان در کشور و آلایندگی‌های زیست‌محیطی در کلانشهر‌‌ها به نظر می‌رسد توسعه خودروهای برقی در کشور باید با قدرت بیشتر انجام شود چرا که علاوه بر مزایای فراوان اقتصادی در سایر هزینه‌های خانوار‌های ایرانی هم تأثیر‌گذار بوده و کشور را از وابستگی به سوخت‌های فسیلی نجات خواهد داد.