نبرد قیمت در بازار تایر فروکش خواهد کرد؟

گروه خودرو- با توجه به این موضوع که در طی هفته‌های گذشته بازار لاستیک خودروهای سواری با چالش‌های گوناگونی مواجه شده است، همین امر سبب آن گشته که قیمت این محصول در بازار آزاد به نحوی افزایش یابد که خریداران تایر را با حیرت مواجه کند و از سوی دیگر عدم عرضه اصولی تولیدکنندگان تایر […]

گروه خودرو- با توجه به این موضوع که در طی هفته‌های گذشته بازار لاستیک خودروهای سواری با چالش‌های گوناگونی مواجه شده است، همین امر سبب آن گشته که قیمت این محصول در بازار آزاد به نحوی افزایش یابد که خریداران تایر را با حیرت مواجه کند و از سوی دیگر عدم عرضه اصولی تولیدکنندگان تایر باعث شود کمبود این محصول در بازار بیش از پیش خود را نمایان کند. اما در روز‌های اخیر اخباری از سوی مسئولان مرتبط در این زمینه منتشر شد که اگر تصمیمات اتخاذ شده با سرعت هرچه تمام‌تر اجرا شود، شاید شاهد کاهش التهابات در بازار تایر خودرو باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، حسین فرهیدزاده؛ معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد وضعیت بازار لاستیک، گفت: براساس تمهیدات کارگروه تنظیم بازار و جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان در جهت تنظیم بازار تایر، اقدامات لازم درخصوص اعلام سبدهای ویژه توزیع تایر پرمصرف توسط کارخانجات تولید تایر انجام شده است. به گفته وی، با توجه به کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد، اقدامات اجرایی لازم توسط واردکنندگان برای عرضه کافی کالا در سطح بازار صورت گرفته و اکنون شاهد روند کاهشی قیمت در سطح عرضه هستیم. فرهیدزاده؛ با بیان اینکه برخی افراد سودجو با تفسیر غلط از مصوبات اخیر بر این باورند که با احتکار لاستیک در آینده می‌توانند این کالا را گران‌تر بفروشند، تصریح کرد: اما چنین موضوعی درست نیست و تأکید مصوبات صادر شده بر به تعادل رساندن بازار است. وی افزود: کلیه فعالان حوزه تولید و توزیع موظفند اطلاعات فروش خود را در سامانه‌های مرتبط وزارت صمت مانند سامانه جامع تجارت ثبت کنند، تا در صورت مراجعه بازرسان، موضوع به‌عنوان عرضه خارج از شبکه تلقی نشود. وی اظهار داشت: در بحث بازار لاستیک باید توجه داشت که موضوع تأمین و توزیع از یکدیگر جدا هستند؛ ناترازی از قدیم در تولید این محصول در مقابل مصرف وجود دارد. وی افزود: سالانه ۲۱ میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید و ۳٫۷ میلیون حلقه لاستیک وارد می‌شود اما نیاز کشور در این زمینه ۲۶ تا ۲۷ میلیون حلقه است، این امر باعث می‌شود که در برخی مواقع با کمبود آن در بازار روبه‌رو شویم. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ادامه داد: طرحی در وزارت صمت وجود دارد که در حوزه نهاده‌های تولید، به تولید‌کنندگان کمک می‌شود تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و در حوزه‌های ارزی نیز به آن‌ها کمک شده است. فرهید‌زاده؛ گفت: در شبکه توزیع لاستیک نیز از طریق سامانه‌های فروش وزارت صمت و خود شرکت‌های تولیدکننده به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسد. معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با بیان اینکه لاستیک کالای سرمایه‌ای نیست و تاریخ مصرف دارد، گفت: مردم در هر زمانی می‌توانند در صورت نیاز، این محصول از طریق سامانه‌های معرفی‌شده با قیمت مصوب خریداری کنند. وی با بیان اینکه طرح‌های نظارت و بازرسی در سازمان‌های صمت استان و اصناف ابلاغ و اجرا شده است، اظهار داشت: بر انبارها، تولیدکنندگان و سیستم‌های پخش تمرکز داریم تا اگر خروجی از دستور‌العمل‌‌ها وجود داشته باشد، برخورد تعزیراتی و انضباطی صورت گیرد. همچنین به گفته این مقام مسئول، کلیه مراکز عرضه و توزیع موظفند قیمت‌های مصوب را که در سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی شده رعایت کنند و شهروندان هم در صورت خرید با قیمت‌های بالاتر می‌توانند نسبت به ثبت و پیگیری شکایت خود از طریق تلفن ۱۲۴، سامانه‌های مربوطه، مراجعه به بازرسی اصناف و ادارات کل صنعت،معدن‌وتجارت اقدام کنند. همچنین جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، درخصوص آزادسازی قیمت تایر با هدف تنظیم‌گری بازار نیز، گفت: موضوع آزادسازی قیمت تایر تنها راه‌حل موجود در جهت رفع بحران فعلی بازار لاستیک خودرو کشور است. براساس گفته‌های علیرضا شاهمیرزایی؛ معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، از ابتدای سال آینده آزادسازی قیمت تایر انجام خواهد شد. این مقام صنفی، با اشاره به دغدغه اصلی مشتریان جهت خرید تایرهای سواری با نرخ مصوب، اظهار داشت: تولید لاستیک نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تایرسازان با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند. شاهمیرزایی؛ درخصوص اینکه شکاف قیمت تایر از کارخانه تا بازار کاهش خواهد داشت، بیان کرد: قیمت تایر از کارخانه تا بازار در رینگ ۱۵اینچی کاهش قابل‌توجهی داشته است، بزودی رینگ‌های ۱۴ و ۱۳ اینچی نیز در بازار افت قیمت محسوسی خواهند داشت. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران درخصوص تقاضا بیشتر از مصرف برای لاستیک با رینگ ۱۳ اینچی به «بازار» توضیح داد: تولیدکنندگان برنامه افزایش تولید این رینگ را در دستور کار قرار داده و حجم واردات قابل‌توجهی نیز برای این سایز انجام شده است. اما متأسفانه عده‌ای سود جود لاستیک را از کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای کردند، به‌زودی دپو تایر سبب زیان برای این سودجویان در بازار خواهد شد.