رئیس ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور، از نوسازی ناوگان جادهای و باری با واردات دو هزار اتوبوس مسافری و هشت هزار کامیون و کشنده تا بهار ۱۴۰۳ خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا احمدیفینی؛ گفت: بررسیها نشان میدهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جادهای نیازمند ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه است که عملاً […]
رئیس ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور، از نوسازی ناوگان جادهای و باری با واردات دو هزار اتوبوس مسافری و هشت هزار کامیون و کشنده تا بهار ۱۴۰۳ خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا احمدیفینی؛ گفت: بررسیها نشان میدهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جادهای نیازمند ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه است که عملاً تأمین این میزان سرمایه مقدور نیست؛ بنابراین برنامهریزی شده است تا طی برنامه پنج ساله حداقل نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود. احمدی؛ افزود: مصوبات کشندههای خودروهای کارکرده باری از سال ۱۳۹۵ مطرح، در سال ۱۳۹۷ اخذ و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۲۳ هزار و ۸۰۰ کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یکسوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت میکنند و میزان تصادف آنها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است. به گفته وی، در بخش حملونقل عمومی برونشهری نیز برنامههایی تدوین شده است که بخشی از آنها در حال عملیاتی شدن است. رئیس ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور، گفت: طبق بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه امسال، مجوز داده شده تا خودروهایی که زیر پنج سال کار کرده باشند به ناوگان حملونقل مسافری بینشهری و درونشهری افزوده شوند، زیرا تولیدات داخلی برای این بخش کافی نیست و از ۱۴ هزار اتوبوس فعال در سطح جادههای کشور حدود هفت هزار اتوبوس فرسوده هستند. همچنین، براساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است تا از محل صرفهجویی سوخت برای ۸۵ هزار حملونقل عمومی برون شهری شرایط نوسازی در برنامهای پنج ساله فراهم شود. احمدی؛ توضیح داد: این امکان برای متقاضیان و سرمایهگذاران فراهم است تا از طریق سامانه جامع تجارت ثبت سفارش برای واردات انواع ناوگان باری و مسافری را با سن کمتر از پنج سال داشته باشند که ناوگان مسافری شامل اتوبوس، مینیبوس و ون میشود. وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حملونقل جادهای در حال ارائه خدمات است که حدود هفت هزار اتوبوس فرسوده هستند. برای جبران کمبود ناوگان تا به ۱۷ هزار و ۸۰۰ برسد، پیشبینی کردیم تا ۳۵۰۰ اتوبوس در قالب واردات بند (ص) تبصره۷ قانون بودجه امسال انجام شود و مابقی در قالب مصوبه ۸۵هزارتایی که مصوبه آن از سوی شورای اقتصاد صادر شده است، کارسازی شود. داریوش باقرجوان؛ مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری، درخصوص این که فقط ۲۵ دستگاه اتوبوس از دو هزار دستگاه اتوبوس وعده داده شده با پلاک موقت وارد ایران شده است؟ گفت: موضوع واردات اتوبوس را ستاد سوخت پیگیری میکند و این ستاد میتواند آمار دقیق تری از میزان واردات اتوبوس به کشور را اعلام کند. او با اشاره به اینکه در سالهای قبل نیاز کشور با تولید داخل رفع میشد افزود: تلاش وزارت راهوشهرسازی این است که نیاز خود را با تولید داخل رفع کند، اما به دلیل فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای نیازمند واردات هستیم. وی درباره اینکه چه تعداد اتوبوس در حالحاضر در شبکه در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند و چند درصد آنها فرسوده هستند؟ گفت: در حالحاضر از ۱۵ هزار اتوبوس فعال در کشور شش هزار و پانصد دستگاه توان ارائه خدمات در مسافتهای متوسط و طولانی را دارند. او ادامه داد: متأسفانه در حالحاضر تولید داخلی بسیار پایین است و برای جبران این عقبافتادگی علاوه بر اقدامات صورت گرفته برای واردات اتوبوس به کشور با سازندگان خودرو در زمینه تولید اتوبوس، مینیبوس، ون و اتوبوسهای برقی در مسافت کوتاه، ۱۳ قرارداد منعقد شده است. وی افزود: اما اینکه بگوییم چند درصد اتوبوسها فرسوده هستند نمیتوان دقیق میزان آن را اعلام کرد چرا که سن این ناوگان و اتوبوسها متفاوت است.
رئیس پلیس راهور فراجا، با انتقاد از اینکه سن ۶۵ درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته، گفت: ۹۳ درصد جابهجایی مسافر از طریق حملونقل زمینی انجام میشود. سیدتیمور حسینی؛ در گفتگو با خانهملت، با بیان اینکه تصادفات جادهای نتیجه یک عامل خاص نیست، بلکه نتیجه مجموعهای از عوامل مختلف است، گفت: سوانح رانندگی اغلب […]
دیدگاه بسته شده است.