اجناس چینی بازار داخلی را قبضه کرده است!

صنعت کفش ایران در خطر نابودی اجناس چینی بازار داخلی را قبضه کرده است! کارشناسان معتقدند با وجود این‌که پتانسیل بالایی برای تولید کفش در کشور وجود دارد، واردات بی‌رویه، این صنعت را زمینگیر کرده است. غلام‌محمدزارعی، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با تأکید بر این‌که ایران در صنعت چرم […]

صنعت کفش ایران در خطر نابودی

اجناس چینی بازار داخلی را قبضه کرده است!

کارشناسان معتقدند با وجود این‌که پتانسیل بالایی برای تولید کفش در کشور وجود دارد، واردات بی‌رویه، این صنعت را زمینگیر کرده است.

غلام‌محمدزارعی، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با تأکید بر این‌که ایران در صنعت چرم جزو کشورهای صاحب نام جهان است، اظهار ‌کرد: تقاضای داخلی به سمت محصولات وارداتی به ویژه چینی گرایش پیدا کرده است.

وی ادامه ‌داد: نبود حمایت کافی و اشباع بازار از محصولات وارداتی موجب شده تا تولیدات داخلی فروش چندانی نداشته باشد.

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی افزود: باید تلاش شود تا تمایل مردم به خرید جنس ایرانی افزایش یابد و ‌از طرف دیگر محصولات بادوام، ارزان و با کیفیت مناسب در داخل تولید شود.

زارعی تأکید‌ کرد‌: با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی باید از واردات کالاهایی که امکان تولید در داخل دارند به‌طور جدی جلوگیری شود البته بازار داخلی نیز باید متکی به تولیدات باکیفیت و ارزان قیمت باشد.

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در پایان گفت‌: این صنعت برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به بازاریابی و تبلیغات وسیع دارد.

ضرورت مدیریت صادرات در صنعت کفش ایران

سعید حیاتی، رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی‌، مصنوعی‌ و لوازم کفش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این‌که نوسان نرخ ارز، نبود مدیریت صادراتی، بالابودن قیمت نهایی و وجود قانون‌های غیرضروری از مهم‌ترین عوامل افت صنعت کفش است، اظهار کرد‌: این صنعت در بخش‌های مختلف مشتقات کفش مانند چرم‌، مواد اولیه‌، لوازم و محصول نهایی صاحب جایگاه و برندهای برتر جهانی است ولی به دلیل مشکلات موجود نمی‌تواند به خوبی با محصولات مشابه کشورهای دیگر رقابت داشته باشد.

وی تصریح ‌کرد‌: اکنون تولیدکنندگان به دلیل برخی از قانون‌های غیرضروری مانند لزوم ارایه کد اقتصادی و کد ملی به وزارت اقتصاد و دارایی برای تهیه و خریداری مواداولیه دیگر رغبتی به تولید ندارند همچنین برخی قوانین سختگیرانه گمرک سبب شده به روز رسانی تجهیزات کارخانه‌ها امری دشوار و هزینه‌بر ‌باشد.

حیاتی ادامه‌ داد‌: ‌تجهیزات‌‌و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت کفش کشور ‌متعلق به چند سال گذشته است و تولیدکنندگان به دلیل نبود بسترهای حمایتی و تشویقی تمایلی به تهیه و نوسازی تجهیزات مورد نیازشان ندارد.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم‌طبیعی‌، مصنوعی و لوازم کفش‌ تأکید ‌کرد‌: دولت ‌و نهاد‌های ذی‌ربط باید حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان داشته باشند در حال حاضر واحدهای کوچک و کارگاه‌های تولیدی به صورت پراکنده در مناطق مختلف کشور قرار دارند که بهتر است ساماندهی شوند.

وی افزود‌: تولیدکنندگان چرم و مشتقات کفش به دلیل نبودن بسترهای لازم حمایتی برای ارتقای تولیدات خود و دستیابی به سود‌آوری بیش‌تر در کوتاه‌‌ترین مسیر ممکن اقدام به صادرات محصولات خود به صورت خام به کشورهای دیگر مانند ترکیه‌، پاکستان‌، ایتالیا و‌… می‌کنند و این کشور‌ها فقط با کمی تغییرات ‌مانند رنگ‌آمیزی‌های مختصر، محصول نهایی را با قیمت‌های چند برابری دوباره به ایران می‌فروشند.

حیاتی اظهار ‌کرد‌: اما صنعت کفش ایران به دلیل داشتن بسترهایی مانند مواد اولیه پتروشیمی‌، چرم و زیره کفش ‌دارای فرصت‌های مناسبی برای کسب برندهای برتر جهانی است که با حمایت دولت و فراهم شدن بسترهای لازم، این مهم محقق می‌شود.

 

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی‌، مصنوعی و لوازم کفش در پایان گفت‌: تولید‌کنندگان باید با حمایت‌های دولتی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای دستیابی به جایگاه‌های برتر جهانی‌، آمادگی لازم را به دست آورند ولی یکی از مهم‌ترین اصول دستیابی به این امر کاهش نرخ ارز است.