اصلاح اخلاق کسب ‌و کار در کشور

اصلاح اخلاق کسب ‌و کار در کشور رییس سابق مجمع ملی واردات هم بر ضرورت اصلاح و تقویت اخلاق‌ و فرهنگ کسب ‌و کار در جامعه تأکید کرد. محمدحسین‌برخوردار در مصاحبه با رادیو اقتصاد‌، مشکل اصلی اقتصاد کشور را نبود اخلاق در فضای کسب ‌و کار دانست و اظهار کرد: اخلاق کسب‌ و کار نوعی […]

اصلاح اخلاق کسب ‌و کار در کشور

رییس سابق مجمع ملی واردات هم بر ضرورت اصلاح و تقویت اخلاق‌ و فرهنگ کسب ‌و کار در جامعه تأکید کرد.

محمدحسین‌برخوردار در مصاحبه با رادیو اقتصاد‌، مشکل اصلی اقتصاد کشور را نبود اخلاق در فضای کسب ‌و کار دانست و اظهار کرد: اخلاق کسب‌ و کار نوعی اخلاق کاربردی است.

وی همچنین با بیان این‌که اخلاق مبتنی بر یک‌سری ارزش‌های معنوی و وجدانی است، افزود: برکت در کار، روزی حلال، حقوق مردم، رعایت انصاف و عدالت نتیجه رعایت اخلاق حرفه‌ای در حوزه کسب‌ و کار است.

رییس سابق مجمع ملی واردات در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه جدید امور گمرکی که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است می‌تواند حلال مسایل و مشکلات صادرکنندگان و وارد‌کنندگان در ایران باشد، گفت: فعالان اقتصادی اعم از تولید‌کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان خوشنام و شناسنامه‌دار در کشور شفاف و قانونی در حال کار و تلاش هستند ولی قدرت رقابت در برابر رانتخواران، قاچاقچیان، فرصت‌طلبان و قانون‌شکنان را ندارند.

وی ادامه ‌داد: قوانین ‌و مقررات کارآمد در کنار توسعه اخلاق و فرهنگ کسب ‌و کار برای جامعه مفید و مؤثر خواهد بود و نیاز است مسؤولان برای رفع موانع کسب ‌و کار در جامعه تلاش مضاعف کنند.

برخوردار با اشاره به این‌که کسب ‌و کار در کشور باید بر محور رزق حلال استوار باشد بر ضرورت تقویت ارزش‌های اخلاقی برای موفقیت در کسب‌ و کار در جامعه تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جذب سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی همواره برای ورود به امر سرمایه‌گذاری در هر کشوری به دو نکته اساسی «شفافیت» و «مسایل امور گمرکی» توجهی ویژه‌ای دارند.

رییس سابق مجمع ملی واردات افزود: برای مثال ژاپن سالانه با بیش از یک هزار میلیارد دلار صادرات‌، ۳۰ گمرک دارد اما ایران ۱۶۰ گمرک دارد.

 

وی همچنین بر لزوم ساماندهی گمرکات کشور تأکید کرد و یادآور شد: گمرکات نقش مهمی در اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اقتصادی‌- بازرگانی کشور دارد مشروط به این‌که سازماندهی و کیفی‌سازی شوند.