سایه خصولتی‌‌‌ها بر سر دانش‌بنیان‌ها

سایه خصولتی‌‌‌ها بر سر دانش‌بنیان‌ها سرنوشت اصل ۴۴ در انتظار اقتصاد دانش‌بنیان؟! رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر شرکت‌های دولتی درصدد بیایند که شرکتی تأسیس کنند تا با دانش‌بنیان شدن از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند، به اقتصاد دانش‌بنیان دست نمی‌یابیم. بهزادسلطانی در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص دانش‌بنیان شدن شرکت‌های دولتی گفت: بارزه اصلی […]

سایه خصولتی‌‌‌ها بر سر دانش‌بنیان‌ها

سرنوشت اصل ۴۴ در انتظار اقتصاد دانش‌بنیان؟!

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر شرکت‌های دولتی درصدد بیایند که شرکتی تأسیس کنند تا با دانش‌بنیان شدن از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند، به اقتصاد دانش‌بنیان دست نمی‌یابیم.

بهزادسلطانی در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص دانش‌بنیان شدن شرکت‌های دولتی گفت: بارزه اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، مقاومت در برابر شرکت‌های خصولتی بوده است؛ همان شرکت‌های دولتی که شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که نباید شرکت‌های خصولتی در عرصه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ورود کنند، اظهار داشت: همچنین ما تأکید داریم که نباید صندوق‌های پژوهش و فناوری خصولتی ایجاد شود؛ زیرا در این صورت، اقتصاد دانش‌بنیان محقق نخواهد شد.

سلطانی با بیان این‌که در برابر ورود شرکت‌ها و صندوق‌های خصولتی مقاومت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در واقع اگر این مقاومت نباشد حرکت اقتصاد دانش‌بنیان به سرنوشت اصل بحث ۴۴ تبدیل خواهد شد و این حرکت هم تضعیف می‌شود و خدایی ناکرده با شکست مواجه می‌شویم.

به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، نباید بخش‌های دولتی و وابسته به دولت برای افزایش بودجه خود، شرکتی خصوصی ایجاد کرده و در یک مدت زمانی این شرکت را دانش‌بنیان کنند تا بدین واسطه از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی دریافت کنند.

وی با تأکید بر این‌که استفاده از تسهیلات این چنینی توسط شرکت‌های خصولتی، ضربه‌ای به کشور وارد می‌سازد، بیان کرد: همچنین فرموده مقام معظم رهبری که مربوط به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است، با این اقدام (استفاده از اعتبارات صندوق) تحقق نمی‌یابد.

سلطانی گفت: تاکنون و در این ۳ ساله با شرکت‌های خصولتی مقاومت کرده‌ایم و به آنها تسهیلاتی ارایه ندادیم؛ این یک ارزش است حتی اگر به قیمت ضربه به صندوق نوآوری و شکوفایی تمام شود از آنها حمایت نخواهیم کرد.

رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اکنون اعتبارات صندوق تقریباً معادل نیاز شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان است که البته رییس‌جمهور قول داده است در صورتی که صندوق نوآوری و شکوفایی پول کم بیاورد از بخش‌های دیگر به ما اعتبار اختصاص دهند.

وی با اشاره به ضرورت مراقبت از حرکت دانش‌بنیان‌ها در کشور گفت: باید مواظب «خصولتی‌ها» باشیم؛ چرا که ممکن است شرکت‌هایی دولتی باشند اما ظاهر خصوصی بگیرند و دانش‌بنیان شوند و بخواهند از اعتبارات دانش‌بنیان‌ها استفاده کنند. حتی ممکن است صندوق‌های پژوهش و فناوری به «خصولتی» بدل شوند.

سلطانی با اشاره به مشکلاتی که برای اصل ۴۴ قانون اساسی و زمینه خصوصی‌سازی در کشور به‌وجود آمد، خاطرنشان کرد: در حرکت جدید دانش‌بنیان‌ها باید مراقب باشیم که به سرنوشت اصل ۴۴ بدل نشوند.

وی یادآور شد: اگر «خصولتی‌ها» چه به عنوان شرکت دانش‌بنیان و چه به عنوان صندوق پژوهش و فناوری؛ منطقه دانش‌بنیان را فتح کنند موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل مواجه می‌شود.

 

رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: باید مراقب باشیم استقلال صندوق نوآوری و شکوفایی حفظ شود.