رتبه پنجم محتوای مذهبی در کانال‌های تلگرام

رتبه پنجم محتوای مذهبی در کانال‌های تلگرام معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به رشد و توسعه محتوای مذهبی و دینی در فضای مجازی گفت: هم اکنون محتوای مذهبی رتبه پنجم تولید محتوا را در کانال‌های تلگرام به خود اختصاص داده است. امیرخوراکیان در گفت‌و‌گو با مهر، با تأکید بر این‌که ظرفیت تولید […]

رتبه پنجم محتوای مذهبی در کانال‌های تلگرام

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به رشد و توسعه محتوای مذهبی و دینی در فضای مجازی گفت: هم اکنون محتوای مذهبی رتبه پنجم تولید محتوا را در کانال‌های تلگرام به خود اختصاص داده است.

امیرخوراکیان در گفت‌و‌گو با مهر، با تأکید بر این‌که ظرفیت تولید محتوای دینی و مذهبی در فضای مجازی هم اکنون مورد توجه فعالان فرهنگی قرار گرفته است، اظهار داشت: براین اساس، شاهد رشد نسبی تولید این‌گونه محتوا نسبت به گذشته در فضای مجازی هستیم.

وی با بیان این‌که حتی در برخی از ایام و مناسبت‌ها، رشد تولید و انتشار محتوای دینی و مذهبی در فضای مجازی، به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، ادامه داد: برای مثال در آغاز ماه محرم به‌طور گسترده‌ای شاهد ایجاد کانال‌ها و ظرفیت‌های جدید در حوزه فعالیت‌های مربوط به هیأت‌ها و معارف دینی اهل‌بیت و به ویژه مسأله امام حسین، ماه محرم و حادثه عاشورا بودیم.

خوراکیان با تأکید بر لزوم رصد محتوای مذهبی برای جلوگیری از نشر و اشاعه محتوای نادرست و همراه با خرافه در این فضا، اضافه کرد: قطعاً رصد فضای مجازی یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها برای فهم درست فضای مجازی است و تا زمانی که این رصد صورت نگیرد، تصمیم‌گیری در این زمینه طبیعتاً  دچار مشکل خواهد شد. براین اساس رصد محتواهای منتشرشده در فضای مجازی صورت می‌گیرد و گزارشات موضوعی و ماهانه آن به‌طور مرتب به مسؤولان عالی رتبه نظام ارایه می‌شود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این‌که در مسایل مختلف سعی می‌شود که به سرعت اطلاع‌رسانی‌هایی که لازم است به دستگاه‌های مربوطه انجام شود، در مورد میزان محتوای نادرستی که در حوزه دین و مذهب در این فضا منتشر می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی برای ساماندهی محتوای مذهبی در روند مسایل جاری مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد و در این رابطه قرار است مأموریت‌های نهادهای مختلف تعیین شود.

وی با تأکید بر این‌که مرکز ملی فضای مجازی به صورت مستقیم نسبت به شناسایی و رصد این‌گونه محتوا اقدام نمی‌کند و وارد این امور اجرایی نمی‌شود، افزود: ما تحلیلهای کلان فضای مجازی را برمبنای تقسیم کاری نهاد‌‌‌ها و سازمان‌های مختلف ارایه می‌کنیم و این سازمان‌ها هرکدام در شناسایی این مباحث و پاسخگویی آنها مسؤولیت خود را انجام می‌دهند.

خوراکیان در پاسخ به این‌که چه میزان از محتوای فارسی منتشر شده در فضای مجازی به موضوع دینی و مذهبی مربوط می‌شود، گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی، نمی‌توان برای این موضوع شاخص گذاری کرد و میزان تولید محتوا را اندازه‌گیری کرد. از سوی دیگر بسیاری از مطالب مذهبی ذیل موضوعات دیگر مطرح می‌شود و شناسایی آن به راحتی ممکن نیست.

وی ادامه داد: اما با این وجود در کانال‌های یکی از شبکه‌های پیام رسان موبایلی حوزه محتوای مذهبی، رتبه پنجم را دارد. به این معنی که کانال‌هایی که در شبکه اجتماعی تلگرام به موضوعات مذهبی و دینی اختصاص دارد در رتبه پنجم انتشار محتوای فارسی در میان این شبکه پیام رسان اجتماعی برخط قرار دارند.

 

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر این‌که برای جلوگیری از انتشار محتوای نادرست در این فضا، گزارش‌هایی را برای کلان نظام در حوزه سیاست‌گذاری تهیه می‌کنیم، تصریح کرد: در این زمینه گزارش‌ها و رصدهای دستگاه‌های مرتبط را دریافت و تجمیع و تحلیل کرده و به سیاست‌گذاران ارایه می‌دهیم.