علی غلامفراهانی- وقتی نام از تهران برده میشود، همگان یاد ترافیک، دود و سر و صدا میافتند. پایتخت ایران دهههاست که درگیر معضلی به نام ترافیک شده و این در حالی است که با نزدیک شدن هوای سرد و پدیده وارونگی هوا، امسال نیز همچون سالهای پیشین باید در انتظار تهران دودی بود! در واقع […]
علی غلامفراهانی- وقتی نام از تهران برده میشود، همگان یاد ترافیک، دود و سر و صدا میافتند. پایتخت ایران دهههاست که درگیر معضلی به نام ترافیک شده و این در حالی است که با نزدیک شدن هوای سرد و پدیده وارونگی هوا، امسال نیز همچون سالهای پیشین باید در انتظار تهران دودی بود! در واقع آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانیهاست که سالیان سال است که شهروندان با آن دستوپنجه نرم میکنند. بیشترین علت زیاد شدن بیماران قلبی افزایش آلاینده دیاکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسیدکربن است. البته سالانه تعدادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. طی این چند دهه که از ترافیک کشنده پایتخت ایران میگذرد، طرحی به نام طرح ترافیک به مرحله اجرا رسید؛ طرحی که البته دیگر مثل قبل کارایی ندارد و حضور انبوه خودروسواران باعث شده تا آلودگی در مرکزیترین بخش ایران یعنی تهران به اوج خود برسد. در دورههای متفاوت مدیریت شهری، همواره بحثهایی مبنی بر تغییر شرایط طرح ترافیک تهران به گوش رسیده اما همچنان طرح ترافیک با تغییرات جزیی به راه خود ادامه میدهد. حال قرار شده تا به شکل اساسی این طرح تغییر کند تا بلکه بتواند گره کور ترافیک پایتخت و از آن مهمتر آلودگی هوا را باز کند.
بازنگری در طرح ترافیک
در همین رابطه، جعفر تشکریهاشمی؛ رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر به فارس، گفت: طبق برنامه چهار ساله چهارم، شهرداری موظف است طرحی را برای بازنگری در محدوده طرح ترافیک ارائه کند. طرح فعلی برای چهار دهه پیش است و تناسبی بین نیازها و محدودیتها نیست. بنابراین درخواست کردهایم که تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد شاید محدوده افزایش یابد و یا اینکه تصمیمات جدیدی گرفته شود. البته کار در شهرداری در حال اجراست و اگر در سالجاری طرح از سوی شهرداری ارائه و شورا تصویب کند و در سال آینده طرح ترافیک جدید اجرایی شود.
تغییر طرح ترافیک در راه است
مدیرعامل سازمان حملونقل ترافیک شهرداری تهران نیز، چندی پیش در حاشیه جلسه ستاد استقبال از مهر، گفت: بازنگری روش مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران از ایدههایی است که کلیات آن در شورایعالی ترافیک شهر تهران تصویب شد. سیدمجتبی شفیعی؛ افزود: در این ایده پرداخت عوارض طرح ترافیک عادلانهتر میشود. وی گفت: در گذشته پرداخت عوارض صرفاً فقط در ورود و خروج به طرح و نوع معاینه فنی و ساعت ورود به طرح بود، اما روش درست باید آن باشد که علاوه بر موارد مذکور، میزان پیمایش خودرو در میزان پرداختی شهروند و عوارض پرداختی تأثیرگذار باشد. شفیعی؛ گفت: شورای ترافیک شهر تهران برای سازمان حملونقل ترافیک شهرداری تکلیفی را محول کرده که در شش ماهه دوم سال بستر عادلانهتری را برای ورود به طرح ترافیک و میزان پیمایش در آن آماده کند.
دیدگاه بسته شده است.