مجری راهآهن خواف- هرات، از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برنده مناقصه تکمیل خط ریلی خواف- هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت شش ماه این خط تکمیل شود که با تکمیل آن کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر و از طریق روسیه به اروپا متصل میشوند. به گزارش مناقصهمزایده، حافظ ساداتنژاد؛ […]
مجری راهآهن خواف- هرات، از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برنده مناقصه تکمیل خط ریلی خواف- هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت شش ماه این خط تکمیل شود که با تکمیل آن کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر و از طریق روسیه به اروپا متصل میشوند. به گزارش مناقصهمزایده، حافظ ساداتنژاد؛ با اشاره به سفر اخیر هیئت افغانستانی به ایران و دیدار و گفتوگو با وزیر راهوشهرسازی درباره همکاریهای حملونقلی درباره همکاری با این کشور برای تکمیل راهآهن خواف- هرات، اظهار داشت: با توجه به جلسات قبلی که با هیئت افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راهآهن خواف- هرات برگزار شده بود، برخی تعهدات باقیمانده درخصوص این خطآهن پس از تحولات سیاسی در افغانستان را عهدهدار شد. مجری راهآهن خواف- هرات، گفت: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه نزدیک به یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید. وی افزود: افغانستان حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد کار را به سرانجام رساند و بقیه پروژه به دستگاههای مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبهرو بود، بنابراین مقرر شد باقیمانده مسیر را ایران انجام دهد. ساداتنژاد؛ تأکید کرد: در این راستا تأمین منابع مالی این خط از سازمان برنامه و بودجه پیگیری و با همکاری هیئت دولت مناقصه برگزار شد که با توجه به اینکه تعداد پیمانکاران به حد نصاب نرسید، با تمدید این مناقصه در دو مرحله شرکت «جهاد نصر» کرمان در این مناقصه برنده شد و در حالحاضر این پروژه در مرحله مبادله پیمان قرار دارد. مجری راهآهن خواف- هرات، ادامه داد: پس از ترمیم خسارتهای وارده توسط دولت افغانستان، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این خط در دو مرحله انجام شد. یک رام قطار دارای ۱۴ واگن به سمت «روزنک» به وزن یکهزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد. وی افزود: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز، سه رام قطار ۱۲ واگنه دو هزار تن تراورس بتنی را در مهرماه به افغانستان حمل کرد و در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد. ساداتنژاد؛ از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت شش ماه این خط کاملاً تکمیل شود. وی افزود: به محض مشخص شدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام «شمتیغ» به ارزش دو میلیارد تومان اقدام کرد. مجری راهآهن خواف- هرات، درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راهآهن، گفت: خط ریلی خواف- هرات در راستای کریدور شمال به جنوبشرقی کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد. ساداتنژاد؛ اضافه کرد: این راهآهن در سال نخست بهرهبرداری ظرفیت جابهجایی بار به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهرهبرداری با توجه به قرارگیری در کریدور شمال- جنوبشرقی کشور امکان جابهجایی ۸٫۸ میلیون تن بار فراهم میشود. وی یادآور شد: راهآهن خواف- هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران میشود و ایستگاههای افغانستان نیز «غوریان» در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه روزنک در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است. ساداتنژاد؛ تأکید کرد: راهآهن خواف- هرات موجب اتصال کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر میشود و این کشورها را از طریق روسیه به اروپا متصل میکند. راه آهن هرات- خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است. این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه گذر بینالمللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهیالیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت میبخشد.
دیدگاه بسته شده است.