فرش اصیل ایرانی؛ سایه رکود بر یک هنر بومی

فرش اصیل ایرانی؛ سایه رکود بر یک هنر بومی ضرورت ایجاد کنسرسیوم صادراتی فرش ایران فرش دستبافت استان کرمانشاه از هنرهای اصیل و کهنسال ایران است که طی چند سال گذشته دچار رکود شده است. کرمانشاه از دیرباز یکی از مناطق مستعد و پرظرفیت کشور در حوزه فرش‌بافی و مشتقات این حرفه بوده و هنر […]

فرش اصیل ایرانی؛ سایه رکود بر یک هنر بومی

ضرورت ایجاد کنسرسیوم صادراتی فرش ایران

فرش دستبافت استان کرمانشاه از هنرهای اصیل و کهنسال ایران است که طی چند سال گذشته دچار رکود شده است.

کرمانشاه از دیرباز یکی از مناطق مستعد و پرظرفیت کشور در حوزه فرش‌بافی و مشتقات این حرفه بوده و هنر دستان توانمند زنان و مردان این دیار، تار و پود نقوشی سرشار از احساس و عاطفه را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش مهر، چند سالی است که آوازه هنر فرش‌بافان کرمانشاه رنگ باخته و دلایل مختلفی همچون عدم حمایت از این صنعت و بافندگان فرش سبب رکود این حرفه در استان شده است.

 فرش این منطقه و به‌عنوان نمونه فرش سنقر و کلیایی و نیز گلیم هرسین نه تنها برندی برای استان هستند بلکه آوازه این دو هنر اصیل دیار کرمانشاه در کشور و جهان به گوش می‌رسد اما چند سالی است که بازارهای رقیب گوی سبقت را در صنعت فرش از کرمانشاه ربوده‌اند.

توجه به صنعت فرش‌بافی یکی از مهم‌ترین راهکارهای اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری است و تحقق حقیقی شعار «از پشم تا فرش» به حق گره‌گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی در استان خواهد بود.

باید تعداد فرش‌بافان کرمانشاه بیش‌تر شود

مسأله بیمه قالیبافی، ایجاد بستر لازم برای عرضه شاهکارهای فرش‌بافی، فراهم کردن بازار فروش، شناسایی بازارهای جهانی، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به قالی‌بافان به‌ویژه در حوزه روستا و عشایر از جمله راهکار‌‌‌ها برای رونق صنعت فرش در استان کرمانشاه است.

در حال حاضر تعداد ۵۰ تا ۵۵ هزار فرش‌باف در استان کرمانشاه داریم که به گفته مسؤولان ارشد استان این تعداد کافی نیست و باید زمینه آموزش و اشتغال بیش‌تر فرش‌بافان در استان را فراهم کرد.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه اظهارداشت: در استان کرمانشاه بافندگان ماهری در حوزه فرش و گلیم داریم و باید به رونق صنعت فرش در استان کمک کرد.

رضارحیمی خواستار مشارکت بیش‌تر بخش خصوصی در حوزه فرش شد و افزود: کرمانشاه پتانسیل سرشاری در زمینه هنر فرش‌بافی دارد اما آن‌طور که باید سرمایه‌گذاران و هنرمندان این حوزه فعال نیستند.

وی یکی از اولویت‌های مهم برای رفع بیکاری و اشتغال‌زایی در استان کرمانشاه را حمایت از صنعت و هنر فرش‌بافی دانست و اظهارکرد: باید در کمیت و کیفیت تولیدات حوزه فرش استان تحرک بیش‌تری صورت گیرد.

صنعت فرش جای اشتغال و رونق اقتصادی فراوانی دارد

رحیمی خواستار استفاده از هنر زنان و دختران روستا و عشایر در حوزه فرش‌بافی و گلیم‌بافی شد و گفت: استان ایلام روزگاری در صنعت فرش از کرمانشاه عقب‌تر بود اما امروز متحول شده و تولیدات خوبی در حرفه فرش‌بافی دارد.

وی با بیان این‌که باید هنر فرش‌بافی در میان خانواده‌های کرمانشاهی نهادینه شود، افزود: صنعت فرش جای اشتغال و رونق اقتصادی فراوانی دارد.

به جرأت می‌توان گفت کرمانشاه در گذشته از قطب‌های تولید فرش دستبافت بوده و به ویژه قالیبافی کهنسال ایران را باید در نقوش عشایری و روستایی یافت.

در گذشته قالی‌بافی منبعی برای رفع نیاز خانواده‌ها بود و بسیاری از روستاهای کرمانشاه هر کدام بِرند خاصی در تولید فرش دستبافت داشتند. به عنوان مثال نقشه‌های فرش‌بافی کیونانی، اکبرآبادی، حسین‌آبادی و… نمونه‌هایی از هنر و مهارت روستایی در استان است.

 در گذشته زنان، بافنده اصلی قالی بودند و فرش دستبافت بیش‌تر برای خانه‌ها بافته می‌شد تا فروش در بازار؛ استفاده از نقوش و طرح‌های بومی، شاخصه فرش دستبافت کرمانشاه بود.

تنوع الوان از ویژگی‌های فرش کرمانشاه است

تنوع الوان و استفاده از نخ و رنگ طبیعی از ویژگی‌های فرش کرمانشاه بود؛ پنجه، حوض، ماهی، ملوچک، ماه، خرس، چکش، وردنه، شمامه، دارگل، نان، یقدان، سماور، مسجد، پنجره، گل مروارید و پرچم از نقوش شاخص فرش‌های دستبافت مردمان کرمانشاه در گذشته بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بافندگان فرش یکی از اقدامات مؤثر برای احیای این هنر و رونق فعالیت‌های اقتصادی است.

نعمت‌ا… حقیقی با اشاره به تلاش برای تشکیل کنسیرسیوم صادراتی فرش در استان کرمانشاه بیان‌کرد: باید از یک کنسرسیوم صادراتی فعال در حوزه صادرات فرش و گلیم بهره‌مند شویم.

وی یکی از برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش را آموزش عنوان کرد و گفت: هدفگذاری ما این است که تا پایان امسال ۵۰۰۰ نفر در استان کرمانشاه آموزش فرش‌بافی ببینند.

باید بازارهای فروش فرش را شناسایی کرد

مدیرعامل توسعه خوشه فرش و گلیم استان کرمانشاه در خصوص خوشه فرش و گلیم استان، اظهارداشت: خوشه در تعریف کلی به تمرکز جغرافیایی از واحدهایی اطلاق می‌شود که در حوزه‌های مشترک خدمات یا کالای مشابهی را تولید و ارایه می‌دهند و فرصت‌‌‌‌ها و چالش‌های مشترکی دارند.

صادق امیری بیان‌کرد: پروژه توسعه خوشه‌ای کمک می‌کند تا با مشارکت افراد و حمایت نهادهای پشتیبان و دارندگان خدمات کسب و کار در استان، خوشه را رقابت‌پذیر و توانمند کند و توسعه دهد.

وی پروژه توسعه خوشه فرش و گلیم استان را پروسه‌ای ۳ تا ۵ ساله عنوان‌کرد و افزود: این طرح پروژه‌ای ملی است که در کرمانشاه به شرکت شهرک‌های صنعتی تفویض اختیار شده است.

امیری هدف از ایجاد خوشه فرش و گلیم و کنسرسیوم‌ در استان را ایجاد شبکه‌های تعاون و همکاری در افراد دانست و گفت: خوشه‌ها در بحث خرید مواداولیه، شبکه تولید، بازارهای صادراتی و… اقدام می‌کند.

وی یکی از اقدامات مؤثر در حوزه شبکه‌سازی را ایجاد کنسیرسیوم‌های صادراتی عنوان‌کرد و افزود: این کنسرسیوم متشکل از تولیدکننده‌های برتر، صادرکنندگان برتر و نمایندگانی از تمام تولیدکنندگان است که می‌توانند در قالب این شبکه با هم فعالیت کنند تا بتوانند بازار‌‌‌ها را شناسایی و فروش داشته باشند.

ایجاد کنسرسیوم صادراتی و خوشه فرش و گلیم در کرمانشاه

امیری بیان‌کرد: نقش شرکت شهرک‌های صنعتی در این پروژه این است که حمایت‌های مادی و معنوی را انجام دهد و برای تخصیص یارانه‌هایی برای شرکت‌ها و تلاش برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و تورهای کسب و کار اقدام کند.

وی افزود: تاکنون نمایشگاه تهران این کار را انجام داده و بحث بازدید از نمایشگاه قم و کاشان را نیز داشتیم که بسیار مثمرثمر بود و در برنامه ماه آینده در اردبیل و تبریز نیز بازدید داریم.

امیری زیرساخت و لازمه تشکیل شبکه‌ها در حوزه فرش و گلیم را اعتمادسازی دانست و تصریح کرد: باید در این خصوص رایزنی و بحث و گفت‌و‌گو شود همچنانکه ۶ ماه مطالعه و صحبت رو در رو با نهادهای پشتیبان و تولیدکنندگان و تمام حلقه‌ها از تولیدکننده، تأمین‌کننده و صادرکننده و تمام کسانی که در این زمینه خدمات ارایه می‌دهند، صورت گرفت.

 

 وی اظهارداشت: این سند برنامه عمل خوشه می‌شود و بر این اساس اقدام خواهد شد و چشم‌اندازی ایجاد می‌شود که در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده از نظر تولید، اشتغال، پول، بازارهای صادراتی و… به کجا برسیم و هر سال ممکن است این استراتژی‌‌‌‌ها در جهت بهبود و کامل شدن تغییر کند.