سامانه تماس اضطراری برای نخستینبار در کشور با پشتیبانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوریهایی حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته تولید شد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید شهرادمنش؛ محقق حوزه تأثیر سیستمهای هوشمند بر حملونقل پایدار درمورد این دستاورد، گفت: سامانه تماس اضطراری طراحی شده شامل دو قسمت e-call و […]
سامانه تماس اضطراری برای نخستینبار در کشور با پشتیبانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوریهایی حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته تولید شد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید شهرادمنش؛ محقق حوزه تأثیر سیستمهای هوشمند بر حملونقل پایدار درمورد این دستاورد، گفت: سامانه تماس اضطراری طراحی شده شامل دو قسمت e-call و b-call است. e-call سامانهای است که در هنگام بروز حوادث جادهای امکان برقراری تماس دوطرفه میان حادثه دیده و مراکز امداد و نجات و ارسال دادههای مربوط به سانحه شامل اطلاعات نوع خودرو، زمان و مکان حادثه و همچنین شدت وقوع حادثه به این مراکز امدادی را مهیا میکند. مراکز امدادی هم با در اختیار داشتن این اطلاعات میتوانند سرعت عمل بیشتری در امدادرسانی داشته باشند. وی درخصوص سامانه B-CALL (breakdown call) یا سامانه تماس خرابی که قسمت مهمی برای صنایع خودروسازی است، اظهار داشت: این سامانه راننده را قادر میکند تا در صورت خرابی وسیله نقلیه تنها با فشاردادن یک دکمه با مراکز امداد جادهای خودروسازان تماس بگیرد. با فعال کردن ویژگی l B-cal برنامه بهطور خودکار به مرکز تماس امداد جادهای و مراکز خدماترسان شرکتهای خودروسازی هشدار میدهد. این فناور افزود: این سامانه با ارسال مختصات GPS خودرو و اطلاعات مربوط به خودرو و راننده و حتی در صورت امکان، اعلام کدهای خطا توسط خودرو میتواند این کدها را قبل از اعزام تیم فنی جهت تشخیص هر چه سریعتر و بهتر مشکل و رفع آن در اختیار تیم امداد فنی قرار دهد. شهرادمنش؛ درباره مزایا و کاربردهای این سامانه هوشمند نیز بیان کرد: این نوع سامانههای هوشمند به نوعی نقش جعبه سیاه خودرو را ایفا میکنند و میتوانند اطلاعات جامع تری مانند سرعت موتور، سرعت خودرو، دور موتور، وضعیت لنتها، آلارمهای خودرو و سایر اطلاعاتی که از طریق رایانه خودرو قابل دریافت است را در سرور مرکزی ذخیره کرده و در زمان نیاز در اختیار دستگاههایی مانند پلیس و اورژانس قرار دهد. این دستگاهای اجرایی میتوانند از این اطلاعات در تشخیص علت وقوع حادثه و جلوگیری از تکرار وقایع مشابه کمک بگیرند. وی درخصوص کاربرد سامانه هوشمند تماس اضطراری (e-call) گفت: این سامانه در امنیت و بهبود وضعیت حملونقل کمک بسیاری میکند. سامانه هوشمند تماس اضطراری با توجه به قابلیت اطلاعرسانی سریع حوادث میتواند به افزایش سرعت امدادرسانی و کمک به کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای منجر شود. همچنین با توجه به سرعت بخشیدن در امر حضور نیروهای امدادی مانند آتشنشانی و پلیس امکان بازگشایی سریع جادهها و کاهش ترافیک جادهای ناشی از تصادفات را مهیا میکند. این محقق درمورد کاربرد سامانه هوشمند درخواست امداد جادهای (b-call) نیز، اظهار داشت: این سامانه میتواند به افزایش سرعت خدمات رسانی بهخصوص در حوزه کشندههای تجاری و به خودروهای در راه مانده کمک شایانی کند و در نهایت میتواند منجر به افزایش سرعت حملونقل کالا در کشور شود. طبیعتاً با افزایش سرعت ارائه خدمات امدادی به این خودروها، امکان کاهش ترافیک ناشی از خرابی این خودروها بهویژه در مسیرهای ترانزیتی نیز فراهم میشود. شهرادمنش؛ به ظرفیتهای اشتغالزایی این سامانهها نیز اشاره و تصریح کرد: در عصر حاضر که تحول دیجیتال در دنیا تأثیر بهسزایی در تمامی حوزهها از جمله حملونقل عمومی و جادهای دارد fleet management systems یا همان سامانههای مدیرت هوشمند خودرو از قبیل سامانههای E-CALL , B-CALL موتور محرکی در ایجاد کسبوکارهای مبتنی بر اینترنتاشیاء هستند که میتوانند زمینههای اشتغالزایی جدیدی در این حوزه را رقم بزنند. وی ادامه داد: بنابراین میتوانیم با ایجاد زیرساخت لازم و تعامل تمامی سازمانهای مربوطه شامل شرکتهای خودروسازی، شرکتهای طراح پلتفرم سامانههای هوشمند، سازمان امداد و نجات، هلالاحمر، اورژانس کشور، اپراتورهای مخابراتی و با پشتیبانیهای ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری جهت اجرای کامل فرآیند سامانههای e-call , b-call کمک کنیم. به گفته این کارشناس، موضوع مذکور میتواند منجر به اشتغالزایی مستقیم در مراکزcall center & monitoring، مراکز امدادخودرو در شرکتهای خودروسازی، بهکارگیری نیروهای متخصص در شرکتهای طراح پلتفرم هوشمندسازی خودرو و همچنین بهکارگیری کارشناسان تحلیل داده در سازمانهای ذیربط دولتی شود که این امر هم در نهایت میتواند به اشتغالزایی در حوزه حملونقل کشور کمک شایانی کند. شهرادمنش؛ به حمایتهای ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: به تصور من این ستاد بهعنوان اصلیترین پشتیبان این طرح با برگزاری گردهماییهای خبرگان کشور در حوزه حملونقل هوشمند و ایجاد همبستگی درون سازمانهای متولی امدادی کشور، تنها ارگان پیگیر اجرای این طرح است. این محقق حوزه تأثیر سیستمهای هوشمند بر حملونقل پایدار، اظهار داشت: در مجموع معتقدم با ادامه و استمرار این راه توسط این ستاد، کشور ما میتواند بهعنوان پیشگام اجرای طرحهای هوشمندسازی خودرو در منطقه نقش بهسزایی داشته باشد.
دیدگاه بسته شده است.