صادرات استان اصفهان نیازمند جهش

در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد صادرات استان اصفهان نیازمند جهش همزمان با برگزاری روز ملی صادرات در اصفهان، کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به برگزاری هفته صادرات با حضور صادرکنندگان نمونه و مسؤولین کمیسیون‌های تخخصی اتاق در قالب ۴ نشست تخصصی در بخش‌های معدن، صنایع‌دستی، گردشگری […]

در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

صادرات استان اصفهان نیازمند جهش

همزمان با برگزاری روز ملی صادرات در اصفهان، کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به برگزاری هفته صادرات با حضور صادرکنندگان نمونه و مسؤولین کمیسیون‌های تخخصی اتاق در قالب ۴ نشست تخصصی در بخش‌های معدن، صنایع‌دستی، گردشگری و خدمات مهندسی، کشاورزی و غذایی و صنعت در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در دومین روز از این نشست فعالان بخش صنایع‌دستی، گردشگری و خدمات مهندسی به بررسی مسایل و مشکلات صادرکنندگان و ارایه پیشنهاد برای تقویت صادرات صنایع‌دستی پرداختند.

صادرات استان اصفهان به یک جهش نیاز دارد

مسعود گلشیرازی، رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان هدف از برگزاری این نشست‌های تخصصی بین صادرکنندگان و کمیسیون‌هایی تخخصی اتاق را جمع‌آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات در حوزه صادرات و ارایه بیانیه پیشنهادی به مسؤولین در جشن روز صادرات اصفهان برشمرد و گفت: هر ساله جشن روز ملی صادرات به صورت سملبیک و بدون خروجی خاص برگزار می‌شود و امسال کمیسیون تجارت خواستار ارایه بیانیه پیشنهادی به مسؤولین استانی و کشوری است.

وی با اشاره به کاهش صادرات صنایع‌دستی به‌ویژه فرش اصفهان گفت: طی دو سال گذشته صادرات فرش اصفهان با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو شده و بایستی علت این کاهش مورد بررسی قرار گیرد.

وی جذب گردشگر را نوعی صادرات خدمات برشمرد و گفت: افزایش تورهای گردشگری به اصفهان می‌تواند سهم صادرات خدمات استان را افزایش دهد و در این راستا، اتاق بازرگانی با تشکیل کمیسیون گردشگری اقدامات تأثیرگذاری انجام داده است.

وی از برگزاری رویداد کارآفرینی (TED) در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و خدمات مهندسی خبر داد و گفت: استان اصفهان با وجود مشکلات محیط‌زیستی بایستی به سمت خدمات تغییر مسیر دهد.

استان اصفهان به اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی نیاز دارد

جعفر صالحی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در این نشست گفت: استان اصفهان ۷۵ درصد صنایع‌دستی کشور و ۳۰ درصد صنایع را به خود اختصاص دارد.

وی مهم‌ترین چالش پیش روی صنایع‌دستی را بازرگانی و فروش دانست و گفت: تولید و آموزش صنایع‌دستی در شرایط مطلوب است ولی انبارهای تولیدکنندگان پر از محصولات قابل صادر است.

وی مشکلات بانکی، فقدان مسترکارت و ویزا کارت، نبود استاندارد برای تولیدات صنایع‌دستی، نبود شناسنامه برای محصولات، ناهمسانی قیمت‌ها، ضعف عمده در طراحی محصول، بسته‌بندی نامناسب و رعایت نکردن حقوق مالکیت از معضلات صنایع‌دستی کشور برشمرد.

وی عدم وجود برند در صنایع‌دستی، فقدان بانک اطلاعاتی صنایع‌دستی، ضعف در تجارت الکترونیک، عدم وجود شرکت توانمند برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی از دیگر نقاط ضعف صنایع‌دستی عنوان کرد.

از ظرفیت تشکل‌ها برای تقویت صادرات استفاده شود

عباس‌شیردل، رییس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان در این نشست با انتقاد از تفکیک اتحادیه‌های تولید کننده صنایع‌دستی و تقسیم آن بین اتحادیه‌های صنفی گفت: برای تقویت صادرات صنایع‌دستی ابتدا باید از ظرفیت اتحادیه‌های مرتبط با آن استفاده کنیم تا آنان علاوه بر سازمان دهی زمینه صادرات برای محصولات تولید شده اعضا فراهم کنند.

وی وجود تولیدکنندگان متعدد و خرد در صنایع‌دستی را عامل تقویت صادرات این بخش ندانست و گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی می‌تواند تولیدکنندگان را برای صادرات انگیزه بخشد.

وی ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی در توجه به موضوع صادرات صنایع‌دستی گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی با استفاده از تجربه صادرکنندگان و فعالان این بخش می‌تواند نوید رونق برای فعالان صنایع‌دستی استان باشد.

سهم صادرات استان اصفهان از فرش ایران کم‌تر از ۸ درصد است

علی ماهانی، عضو اتحادیه فرش دستباف اصفهان در این جلسه گفت: از گردش مالی ۵/۱ میلیارد دلار فرش در جهان در سال ۲۰۱۵ سهم ایران ۲۸۰ میلیون دلار بوده است و این در حالیست که سهم ایران در سال ۱۳۵۵ از بازار فرش دنیا ۷۵ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: از ۷۱۲ هزار فعال در بخش نفر در سال ۸۵ امروز به ۴۲۹ هزار نفر رسیده است و این آمار نشان می‌دهد که در بخش فرش با چالش‌های تولیدی و صادراتی روبه‌رویم.

وی اضافه کرد: سهم استان اصفهان در صادرات فرش ایران در سال ۱۳۸۵ برابر ۲/۱۸ درصد و در سال ۹۵ به کم‌تر از ۸ درصد رسیده است.

وی بازاریابی ضعیف بخش فرش و توجه نکردن به تجارت الکترونیک از عوامل کاهش صادرات فرش اصفهان برشمرد و گفت: تسهیلات گران قیمت بانک‌ها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش، شرایط را برای ادامه فعالیت دشوار ساخته است.

یوسف قاضی‌عسگر، مدیر یک شرکت خدمات صادراتی در این نشست ایجاد دفاتر بازاریابی در کشورهای هدف را یکی از اقدامات مؤثر استان در توسعه صادرات برشمرد و گفت: شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند زمینه توسعه صادرات واحدهای تولیدی را با پیگیری و حضور در بازارهای جهانی فراهم سازند.

سیدمسعودموسوی‌زاده، عضو اتحادیه صنایع‌دستی کشور در این جلسه وجود کالاهای قاچاق چینی در اصفهان از چالش‌های جدی صنایع‌دستی اصفهان برشمرد و گفت: کالاهای قاچاق چینی جای صنایع‌دستی اصفهان را تنگ کرده است.

هفته صادرات برای نخستین بار در اصفهان برگزار می‌شود

حمیدرضا مؤمنی، رییس کمیته توسعه صادرات اتاق اصفهان با اشاره به برپایی نشست‌هایی تخصصی شناسایی مسایل و مشکلات صادرکنندگان گفت: هفته صادرات برای نخستین بار در کشور در اتاق بازرگانی اصفهان شکل گرفته است.

وی در خصوص برپایی نشست‌های تخصصی بین کمیسیونی و هفته صادرات در اصفهان اظهار داشت: با توجه به حوزه فعالیت کمیته در بخش صادرات و شناسایی مشکلات و مباحث پیش روی صادرکنندگان و ارایه راهکار‌ها و پیشنهادات و به دنبال این‌که اتاق بازرگانی مشاور ۳ قوه است، بررسی این مسایل به کمیته توسعه صادرات واگذار شده است.

وی با بیان این‌که در جلساتی به این نتیجه رسیدیم که به شکل تخصصی با کمیسیون‌های و فعالین حوزه صادرات در بخش‌های معدن، صنعت، گردشگری، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی نشست‌هایی برگزار کنیم.

 

در این نشست بر تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی استان، حل مشکل کارت‌های اعتباری بین‌المللی، اجباری شدن استاندارد در محصولات صادراتی، برقراری ارتباط بین طراحان صنعتی و هنرمندان صنایع‌دستی برای تولید محصولات جدید، توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی، توجه به ثبت حریم جغرافیایی برای رعایت حقوق مالکیت معنوی، توجه به تجارت الکترونیک و برگزاری کارگاه‌های آموزش صادرات در بخش صنایع‌دستی تأکید شد.