حزب‌ا… لبنان در «فهرست تروریستی» شورای همکاری خلیج‌فارس

 شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست دیروز خود در جده، حزب‌ا… لبنان را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود قرارداد.به گزارش ایلنا به نقل از شبکه الجزیره، پیش‌تر برخی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله عربستان حزب‌‌ا… را در فهرست تروریستی خود قرا داده و هرگونه فعالیت یا همکاری با رهبران و سازمان‌های مرتبط با حزب‌ا… […]

 شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست دیروز خود در جده، حزب‌ا… لبنان را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود قرارداد.به گزارش ایلنا به نقل از شبکه الجزیره، پیشتر برخی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله عربستان حزب‌‌ا… را در فهرست تروریستی خود قرا داده و هرگونه فعالیت یا همکاری با رهبران و سازمان‌های مرتبط با حزب‌ا… را ممنوع اعلام کرده بودند.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام کرد در پایان این نشست اعلام کرد: مقرر شد که تمامی فرماندهان، رهبران و سازمان‌های مرتبط و اعضای حزب‌ا… از سوی ۶ کشور شورای همکاری خلیج‌فارس در فهرست تروریستی شورا قرار بگیرند و از این پس هرگونه همکاری با آن‌ها در کشورهای عضو، جرم محسوب می‌شود.

وی گفت: اقداماتی از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس علیه حزب‌ا… و منافع آن انجام خواهد شد.

پیشتر عمان به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با تروریستی خواندن حزب‌‌ا… مخالفت کرده بود اما ظاهراً پس از ادعاهای اخیر ریاض مبنی بر دخالت نظامی حزب‌ا… در یمن و انتشار ویدیوهایی در این باره، سعودی‌‌ها توانستند مسقط را نیز متقاعد کنند تا با تروریستی خواندن حزب‌ا… مخالفتی نکند.

همچنین نمایندگان پارلمان لبنان بار دیگر با به تعویق انداختن جلسه تعیین رییس‌جمهور، انتخاب یکی از دو نامزد مطرح برای این پست را به ۲۳ مارس (۴ فروردین) موکول کردند.

به گزارش سایت‌العهد، جلسه دیروز پارلمان لبنان برای انتخاب رییس‌جمهور آینده این کشور برگزار شد؛ کرسی که از زمان پایان دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان در ۲۵ مه ۲۰۱۴ (۴ خرداد ۹۳) این تاکنون خالی مانده و هیأتی متشکل از تمام‌سلام، نخست وزیر و برخی اعضای کابینه وظایف وی را بر عهده گرفته‌اند.

میشل عون و سلیمان فرنجیه، دو نامزد احتمالی تصدی پست ریاست جمهوری لبنان هستند که البته هیچ یک هنوز به شکل رسمی برای این پست نامزد نشده‌اند.

انتخاب رییس‌جمهور لبنان که براساس قوانین این کشور باید با حضور دو سوم نمایندگان پارلمان یعنی ۸۶ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان صورت گیرد، تقریباً در دو سال گذشته به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به زمانی دیگر موکول شده و انتخاب رییس‌جمهور تا امروز به طول انجامیده است.

براساس بیانیه بعبدا (اساس‌نامه ملی لبنان که بر دور نگهداشتن این کشور از پیامدهای بحران منطقه‌ای تأکید دارد) از کرسی‌های پارلمان گرفته تا پایین‌‌ترین مناصب‌ دولتی، بر اساس دین و مذهب و قومیت‌ها در لبنان تقسیم می‌شود. رییس‌جمهور که توسط پارلمان تعیین می‌شود همواره از میان «مسیحیان مارونی»، رییس مجلس، از بین مسلمانان شیعه و نخست‌وزیر نیز از میان مسلمانان سنی‌مذهب انتخاب می‌شوند.

از ۱۲۸ کرسی پارلمان، هر یک از گروه‌های مسلمان شیعه و سنی و نیز مسیحیان لبنان، سهمیه‌های مشخصی در پارلمان دارند، به نحوی که براساس قانون اساسی سهمیه مسیحیان و مسلمانان در مجلس لبنان، به‌طور مساوی ۶۴ کرسی است. هیچ یک از جناح‌های حاضر در پارلمان اکثریت مطلق را ندارند و جریان‌های سیاسی برای انتخاب رییس‌جمهور ناگزیر هستند پیش از آمدن به پارلمان بر سر یکی از گزینه توافق کنند و در واقع سنت در لبنان این گونه است که نمایندگان به توافقی که در خارج از پارلمان حاصل شده رأی می‌دهند و جنبه رسمی پیدا می‌کند.

همچنین نمایندگان پارلمان لبنان به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند؛ گروه اول «۱۴ مارس» است که مخالف حزب‌ا… و دولت سوریه است. سعد حریری، نخست وزیر اسبق و سمیر جعجع، از رهبران مسیحی مارونی لبنان از اعضای برجسته این گروه هستند. این گروه پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و پدر سعد حریری در سال ۲۰۰۵ به رهبری سعد حریری تشکیل شد.

در مقابل ۱۴ مارس، گروه «۸ مارس» قرار دارد که از حمایت حزب‌‌ا… برخوردار بوده و میشل عون، رییس «جریان ملی آزاد لبنان» از اعضای اصلی این گروه است و در حال حاضر میشل عون و سلیمان فرنجیه، دو نامزد اصلی تصدی پست رییس جمهوری لبنان از این جریان نزدیک به مقاومت هستند.