وزیر صمت

خودروسازان باید کیفیت محصولات را تضمین کنند

مهدی قره‌داغلی- عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، روز گذشته در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اینکه چرا خودروسازان اخیراً متقاضیان ثبت‌نام‌کننده در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی می‌کنند که مورد تقاضای آن‌ها نیست؟ تأکید کرد: خودروساز مطلقاً و […]

مهدی قره‌داغلی- عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، روز گذشته در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اینکه چرا خودروسازان اخیراً متقاضیان ثبت‌نام‌کننده در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی می‌کنند که مورد تقاضای آن‌ها نیست؟ تأکید کرد: خودروساز مطلقاً و طبق قانون‌ حق ندارد خریدار را مجبور به خرید محصول خود کند و باید طبق قرارداد عمل کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»، حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودروی پیشنهادی زمان عرضه خودروی مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمی‌کنند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌. علی‌آبادی؛ گفت: ‌تشخیص قیمت‌گذاری خودرو برعهده شورای‌رقابت است، البته در چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای‌رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است. وزیر صمت، در پاسخ به این سؤال که شورای‌رقابت چه زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود، گفت: من مسؤول این کار نیستم و نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده بدهم. واردات خودرو اکنون مانند گذشته تابو نیست و اقداماتی انجام داده‌ایم که مردم به نیازشان دست یابند و به‌زودی برنامه‌های تازه دیگری را نیز اعلام خواهیم کرد. علی‌آبادی؛ اظهار داشت: در زمینه خودروی برقی نیز اصلاً محدودیت نداریم زیرا چشم‌انداز دنیا تولید خودروی برقی است و در سطح ملی نیز اصالتاً باید به سمت رفع نیازی حرکت کنیم که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشد. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، اظهار داشت: صادقانه می‌گویم و نمی‌خواهیم مورد سوءاستفاده قرار گیرد، اما مردم ما انتظار بیشتری از خودروسازان داشته‌اند و این انتظار همان‌طور برآورده نشده است. وی افزود: با توجه به سابقه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود داشت، انتظار می‌رفت که نسبت به سایرین زودتر به تولید خودروی برقی دست یابیم؛، ‌نزدیک به ۷۰ سال پیش دنیا فهمید که برقی‌‌سازی‌ خودرو‌ها بهتر است اما به دلایلی از این موضوع عقب‌‌نشینی شد زیرا بنزین ارزان‌تر بود و مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا وجود نداشت اما اکنون شرایط در شهر تهران قابل تحمل نیست و ما در روز جاری در شرایط زرد به سر می‌بریم و معلوم هم نیست که در زمستان از نظر شرایط آلودگی هوا چه شرایطی داشته باشیم. بنابراین یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع آلودگی هوا و رفع معضل انرژی استفاده از خودروهای برقی است. علی‌آبادی؛ افزود: ظرفیت قابل‌توجهی از درآمد کشور در بخش انرژی استفاده می‌شود و این موضوع اقتصاد ما را به سمت کوچک شدن سوق می‌دهد به همین دلیل برای توسعه تشکیل سرمایه در بخش‌های مهم اقتصاد باید سرمایه‌گذاری به نحوی پیش رود که برای کشور درآمدزا باشد و وضع اقتصاد کشور را بهتر کند. لذا یکی از راه‌ها این است که به سمت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری آن حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم باید به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کنیم. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، در رابطه با عملکرد در بخش تولید خودروهای برقی گفت:‌ این حرکت آغاز شده و خودروساز‌ها متوجه شده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند و ما در وزارت صمت آن‌ها را تشویق می‌کنیم که با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنند‌، به‌طوری که در حال‌حاضر هر یک از خودروسازهای اصلی ما مشغول ساخت یک خودروی برقی هستند و اقدام آن‌ها امیدبخش است، اما هنوز محصول نهایی نیست تا بتوان آن را با اطمینان به دست مردم داد. وی اظهار داشت:‌ خودروسازان قول داده‌اند در شش ماهه اول سال آینده این اتفاق بیفتد و ما نیز آن را مطالبه می‌کنیم زیرا حق مردم است که محصولی را استفاده کنند که در شأن آن‌هاست و در اقتصاد ملی نیز اثر مثبت دارد. علی‌آبادی؛ افزود: خودروسازان باید کیفیت را تضمین کنند و با تنوع تولیدات، خودرو‌هایی در شأن و در خور مردم تولید کنیم تا در بازار‌های جهانی عرضه شود. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی، گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد و خوشبختانه کشور در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. بیش از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکه‌های برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است. لذا تلاش می‌کنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم همچنین در مسیرهای بین‌راهی مهم سعی می‌کنیم به‌زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم. وی افزود: لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم. علی‌آبادی؛ گفت:‌ باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش‌افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، اظهار داشت: ارزش‌افزوده، امروز در درجه اول در نوآوری است و لذا از دانش‌بنیان‌‌ها و دانشگاهی‌‌ها دعوت می‌کنیم مشارکت بیشتری در خلق آینده بهتر و تولید محصولات بهتر داشته باشند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور درخصوص ارتقای کیفیت خودرو مطالباتی داشته است، وزارت صمت در این‌باره چه اقدامی انجام داده، گفت:‌ این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد. علی‌آبادی؛ افزود: شأن مردم ما کمتر از مردم دیگر نقاط دنیا نیست و باید مردم ما خودروهایی سوار شوند که در شأن آن‌ها باشد و خودروساز‌ها هم باید به این درخواست اهتمام ورزند. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، افزود: خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط‌زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند در اولویت حمایت است. لذا هر کدام از شرکت‌های خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آن‌ها را در اولویت برای تأمین ارز قرار می‌دهیم و آمادگی داریم مشکل آن‌ها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم. علی‌آبادی؛ در پاسخ به این سؤال که چرا برخی خودروسازان مونتاژی امکان تأمین قطعات خودروهای چینی را ندارند؟ گفت: کسی که خودرو را عرضه می‌کند متعهد است که قطعات آن را تأمین کند. لذا این مطالبه را رسیدگی خواهم کرد. وی درخصوص سفر به چین، اظهار داشت: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این کشور بودیم و شرکت‌ها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکت‌ها در این قرارداد‌ها به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، درخصوص بومی‌سازی صنعت موتورسیکلت، اظهار داشت: هر چه درباره خودرو گفته‌ایم شامل موتورسیکلت‌ نیز است به نظرم موتورسیکلت زودتر می‌تواند ساخت داخل شود، چند شرکت این کار را انجام داده‌اند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. همچنین منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در حاشیه افتتاح نمایشگاه تحول در صنعت خودرو نیز، گفت: شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول صرفاً بر حوزه خودروهای برقی تمرکز داشتند و با توجه ‌به مذاکرات انجام شده با شهرداری‌ برای برقی‌سازی تاکسی‌ها مدل‌های مختلفی ارائه داده‌اند. بخشی هم تولیدات را بر استفاده‌های عموم متمرکز کرده‌اند و به نظر می‌رسد با گذر زمان درخواست برای خرید یا استفاده از خودروهای برقی حتی هیبریدی بیشتر خواهد شد. گروه بعدی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که بر تولید و گسترش اجزای خودروهای برقی تمرکز دارند و در نهایت در فاز داخلی‌سازی نقش این گروه پررنگ می‌شود. وی افزود: گروه سوم هم شامل خودروهای مبتنی بر سوخت فسیلی (بنزین یا گازوئیل) هستند که در نمایشگاه حضور دارند و مدل‌های جدید را در معرض نمایش قرار داده‌اند. در مجموع وزن عمده نمایشگاه مربوط به آشنایی با فرهنگ خودروهای برقی، برقی‌سازی، در نهایت مدل‌های جدید هست و باید دید در آینده خودروهای اولیه برقی ساخت داخل‌ چه زمانی وارد بازار می‌شوند. منطقی؛ با اشاره به زیرساخت‌های موجود برای استفاده از خودروهای برقی، اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه افق‌هایی برای ایجاد زیرساخت لازم جهت استفاده از خودروهای برقی پیش‌بینی شده است و باید تلاش کنیم که اهداف برنامه هفتم محقق شود. برنامه هفتم توسعه پنج‌ساله خواهد بود و از ابتدای سال آینده شروع می‌شود، در این برنامه تمام موارد اشاره شده است که چند درصد از خودرو‌ها باید برقی‌سازی و وضعیت زیرساخت‌‌ها نیز بررسی و لحاظ می‌شود. بی‌شک اگر برنامه هفتم تدوین شود، وزارتخانه و تمام خودروسازی‌‌ها باید در چارچوب آن حرکت کنند. از طرفی برنامه‌ریزی‌‌ها باید طوری باشد که اهداف آن به‌سرعت محقق شود.