عدم ایمنی یک سوم مدارس کشور

عدم ایمنی یک سوم مدارس کشور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی بوده و باید بازسازی شوند و ۲۰ درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند. مرتضی رییسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «بیش‌ترین فضاهای آموزشی فرسوده مربوط به […]

عدم ایمنی یک سوم مدارس کشور

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی بوده و باید بازسازی شوند و ۲۰ درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

مرتضی رییسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «بیش‌ترین فضاهای آموزشی فرسوده مربوط به کدام مناطق است و آیا در این بین سیستان‌وبلوچستان به صورت ویژه دیده شده است؟»، اظهار داشت: با یک واقعیت رو‌به‌رو هستیم که یک سوم فضاهای آموزشی کشور با استاندارد‌ها فاصله دارد و ایمن نیستند.

وی افزود: این‌که می‌گوییم یک سوم مدارس یا حدود ۳۰ درصد ایمن نیستند بدان معناست که در برابر زلزله و در انطباق با استاندارد‌ها و آیین‌‌نامه‌های مهندسی ساختمان، ایمنی ندارند.

رییسی با بیان این‌که مدارس ناایمن کشور در سال ۱۳۸۵، دوسوم کل مدارس را تشکیل می‌دادند، خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم و عنایتی که به آموزش و پرورش شد و با اعتبار ۴ میلیارد دلاری که اختصاص دادند، درصد مدارس ایمن کشور دو برابر شد.

وی ادامه داد: یک سوم فضاهای آموزشی که با استاندارد‌ها فاصله دارند، بیش‌تر مدارسی هستند که نیازمند مقاوم‌سازی هستند و باید بهسازی لرزه‌ای شوند، یک بخش کم‌تری هم مدارس تخریبی هستند یعنی از ۳۰ درصد مدارس ناایمن، دو سوم نیازمند مقاوم‌سازی و یک سوم آن نیازمند تخریب و بازسازی است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که ۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی هستند و باید تخریب و بازسازی شوند و ۲۰ درصد باید مقاوم‌سازی شوند، گفت: عمده کلاس‌های درس و مدارس تخریبی در کلان‌شهر‌ها و بافت‌های فرسوده شهرهای بزرگ و در رأس آن تهران است.

 

رییسی اضافه کرد: در مناطق محروم کشور، استان سیستان‌وبلوچستان در مقام اول و استان آذربایجان غربی بیش‌ترین مدارس تخریبی را در مناطق محروم به خود اختصاص داده‌اند.