مهدی قرهداغلی- با توجه به موضوع واردات خودرو که بیشتر از یکسال از تصویب آن میگذرد و قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰هزار خودرو را وارد کشور کنند، اما همچنان با گذشت بیشتر از نصف سالجاری این امر محقق نشده و واردات خودرو کماکان در هالهای از ابهام قرار دارد. در این میان نیز […]
مهدی قرهداغلی- با توجه به موضوع واردات خودرو که بیشتر از یکسال از تصویب آن میگذرد و قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰هزار خودرو را وارد کشور کنند، اما همچنان با گذشت بیشتر از نصف سالجاری این امر محقق نشده و واردات خودرو کماکان در هالهای از ابهام قرار دارد. در این میان نیز با تغییر وزیر صمت نیز سیاستهای فعلی وزیر صمت با سیاستهای وزیر اسبق، بهطور کلی تفاوت دارد و بیشتر تمرکز وزیر فعلی بر ساخت و واردات خودروی برقی است که همین دیدگاه باعث شده که توجه ویژهای در چندین ماه گذشته به این موضوع شود و کمکم شرکتهای خودروسازی داخلی نیز علاوه بر واردات، به سمت طراحی و تولید خودروی برقی بروند. در همین خصوص وزیر صمت نیز از وعده واردات ۱۰۰هزار خودروی برقی تا پایان سالجاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد. اما همچنان باید منتظر ماند و دید که این وعده هم مانند وعدههای گذشته به دست فراموشی سپرده میشود، یا اجرای آن به واقعیت خواهد پیوست. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ در رابطه با آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده، اظهار کرد: آییننامه واردات خودروهای کارکرده تهیه و برای دولت ارسال شد و کلیات آن نیز تصویب شده است؛ تنها بندی در این آییننامه قید شده که براساس آن بایستی کمیتهای منشأ ارز را شناسایی کند. وزیر صنعت،معدنوتجارت، افزود: در این رابطه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جلسهای داشتهایم و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت کرده و تلاش کنیم تا نگرانی بانکمرکزی که بیدلیل هم نیست، رفع شود؛ به اعتقاد بانکمرکزی، ممکن است که به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان خواهد داشت، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد. این نگرانی حتماً بایستی مورد توجه قرار گیرد؛ بنابر این مقرر شده تا جلسهای در این زمینه با حضور نمایندگان بانکمرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم. علیآبادی؛ اعلام کرد: تعرفه واردات خودروهای برقی، حداقل مقدار ممکن یعنی حدود چهار درصد تصویب شد، البته برای خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین حدود تعرفه تعریف شده است؛ اما پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا ۱۵ درصد این تعرفه افزایش پیدا کند. وزیر صمت، اضافه کرد: این در حالیست که برای خودروهای دیگر تعرفهها تا ۷۵ درصد هم تعیین شده است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (۱) مصوب شده، بنابراین باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود. وی ادامه داد: برای واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سالجاری تأمین ارز محقق شده است. بانکمرکزی نیز با تأمین ارز خودروهای برقی موافقت کرده و مشکل ارزی در این زمینه وجود ندارد. علیآبادی؛ تصریح کرد: برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتهایم و فکر هم نمیکنیم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم. وزیر صنعت،معدنوتجارت، خاطرنشان کرد: تا پایان آذر ماه تکلیف همه متقاضیان مرحله اول ثبتنام خودروهای وارداتی (ثبتنامیهای اسفند ماه ۱۴۰۱ که طی مدت اخیر به نوبت برای انتخاب خودروی خود اقدام میکنند)، روشن و نحوه دریافت خودروهایشان مشخص میشود؛ ضمن اینکه روند واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش میرود و تداوم خواهد داشت. وی در رابطه با قیمت بالای خودروهای وارداتی علیرغم وعده واردات خودروهای اقتصادی، تصریح کرد: یک خودروی مورد قبول به لحاظ کیفیت و دارای استاندارد، در دنیا از ۵۰۰۰ دلار تا حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد؛ ما برای واردات خودروها سقف ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ به نظر بنده این سقف ۲۰ هزار دلاری حد قابل قبول برای متوسط مردم است که حدوداً یک میلیارد تومان با نرخ فعلی، ارزشگذاری میشود. علیآبادی؛ تأکید کرد: البته برای خودروهای برقی، مقیاسهای پایینتر که همانطور که اشاره شد، تعرفه حداقلی دارند، برای سطوح پایینتر درآمدی در نظر گرفته شده که مشتریان با رقمهای پایینتر میتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. همچنین معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نیز، گفت: برنامه واردات خودروهای برقی حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه مییابد و بعد از آن محصولات برقی داخلی، تجاریسازی و عرضه میشوند. منوچهر منطقی؛ افزود: برای اینکه تنوع محصولات برقی در کشور افزایش یابد و مشتریان حق انتخاب داشته باشند، ابتدا کار را با واردات خودروهای برقی آغاز کردیم اما به موازات آن بنا شد تا واردکنندهها به بحث انتقال فناوری هم توجه کنند بهطوریکه بتوانند با همکاری کشور مبدا، تولید مشترک داشته باشند. وی ادامه داد: روند برقیسازی خودروها از ۱۰ سال پیش در کشور آغاز شده است و برای همین ما امروز نمونههایی از خودروهای برقی کاملاً داخلی داریم که باید به تولید انبوه برسند. منطقی؛ با اشاره به رشد تولید خودرو از ابتدای سالجاری، گفت: امسال دو خودروساز بزرگ داخلی حدود ۱۴ درصد و خودروسازان مونتاژی حدود ۷۰ درصد رشد تولید داشتند، ضمن اینکه واردات هم در حال افزایش است و با ورود خودروهای کارکرده نیز بازار متعادل خواهد شد.
شرکت خودروسازی بیوایدی، جنگ بیرحمانه قیمت خودروهای برقی چین را با تخفیفهای بیشتر بر روی نسخههای جدید خودرو تقویت میکند. به گزارش ایسنا، غول خودروهای برقی چینی بیوایدی، نسخههای ارزانتر از سدانهایهان و شاسیبلندهای تانگ خود را رونمایی کرد و جنگ طولانیمدت و بیرحمانه قیمتها را در بزرگترین بازار خودروی جهان با تخفیفهایی حتی بیشتر […]
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمتهای رقابتی تولید کرده بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد میشود محصول این کشور است اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، حسن کریمیسنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، از آخرین […]
مهدی قرهداغلی – مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو)، گفت: پیشبینی میشود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلیسازی بالا در حدود یک تا دو سال آینده شکل بگیرد و قرار است ظرف هفتههای آینده، تعرفه نهایی برق شارژ خودرو توسط وزارت […]
لیآتو چین تولید انبوه اولین خودروی برقی خود را در ماه فوریه آغاز خواهد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، لیآتو اعلام کرد که تولید انبوه و تحویل اولین خودروی الکتریکی خود را در ماه فوریه آغاز خواهد کرد، زیرا خودروساز چینی با تمرکز بر روی فناوریهای شارژ سریع، نگرانی کاربران خودروهای الکتریکی را درباره اضطراب برد […]
دیدگاه بسته شده است.