علی غلامفراهانی- مدرسه مهمترین پایگاه برای رشد و توسعه هر فرد است و معلم نیز بهعنوان مهمترین منظر مدرسه نقشی والا در تربیت افراد برعهده دارد. حال وزارت آموزش و پرورش قصد دارد تا مبتنی بر همین تعاریف نظام دوری در مدارس را افزایش دهد. شاید برای خیلیها نظام دوری ناآشنا باشد؛ نظام دوری فرآیندی […]
علی غلامفراهانی- مدرسه مهمترین پایگاه برای رشد و توسعه هر فرد است و معلم نیز بهعنوان مهمترین منظر مدرسه نقشی والا در تربیت افراد برعهده دارد. حال وزارت آموزش و پرورش قصد دارد تا مبتنی بر همین تعاریف نظام دوری در مدارس را افزایش دهد. شاید برای خیلیها نظام دوری ناآشنا باشد؛ نظام دوری فرآیندی است که در آن یک معلم با یک گروه از دانشآموزان حداقل به مدت دو سال یا بیشتر در یک مدرسه میماند به این معنا که دانشآموز با معلم خود اُنس میگیرد و آشنا میشود و این یعنی آموزش به حد مناسبی میرسد زیرا دیگر دانشآموز با روش تدریس معلم خود آشناست. به عبارت دیگر خیلی از ما نام معلم کلاس اول ابتدایی خود را به خاطر داریم؛ حال شما فرض کنید تا به جای یک سال، دانشآموز تا چند سال با یک معلم به تحصیل بپردازد. از طریق این نظام میتوان به یافتههای ذهنی، ایدههای سازنده و اندیشه سرمایههای انسانی، راهحلهای بهینه و حل مسائل، دست یافت؛ در صورتی که پیشنهاد تأیید و به مرحله اجرا در آید و سود سرشاری نصیب سازمان کند برای پیشنهاددهنده آن، پاداشهای مالی متناسب در نظر گرفته میشود. به عبارت دیگر، نظام پیشنهادها، روش مؤثری برای ترغیب کارکنان به فرمانبرداری از دانایی و به گردش انداختن اندیشههاست تا از این رهگذر، سازمان، آمادگی ورود به دوره بلوغ و ترویج روحیه مشارکت و بهبود عملکرد را پیدا کند. در سالجاری آموزش و پرورش به منظور ارتقاء و بهبود یادگیری و یاددهی به دانشآموزان دوره ابتدایی، اعلام نمود که ۱۰ الی ۱۵ درصد دبستانهای کشور به نظام دوری برگردانده میشوند و در سالهای آینده نیز سایر مدارس کشور نیز به همین صورت خواهند شد.
۱۵ درصد مدارس کشور در سالجاری به نظام دوری باز میگردد
در همین رابطه، وزیر آموزش و پرورش، گفت: در چند سال اخیر نظام دوری در برخی از شهرها و مدارس امتحان شدهاند که تأثیرات خوب و بهسزایی در یادگیری دانشآموزان داشته است و طبق اعلام آموزش و پرورش نظر به افزایش ۱۵ درصدی آنها در سال تحصیلی جاری است. رضامراد صحرایی؛ در آیین افتتاحیه استقرار برنامه نظام دوری ویژه دوره اول ابتدایی در کرج، افزود: آموزش و پرورش به منظور افزایش یادگیری و بهبود علمآموزی در دانشآموزان، راهکارهای زیادی را پیشنهاد و طراحی میکند که از آنها میتوان به نظام دوری اشاره کرد. صحرایی؛ افزود: البته لازم به ذکر است که به دلیل انجام نظام دوری با معلمان خوب و منتخب، نتایج خوبی نیز از این طرح گرفته شده و نمیتوان انتظار دریافت نتیجه بهطور کامل مطلوب را در تمام مدارس داشت و رسیدن به این هدف، نیازمند برنامهریزی دقیق است. وزیر آموزش و پرورش، گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اهدافی که آموزش و پرورش برای دوره ابتدایی در نظر گرفته، گسترش نظام دوری در مدارس است. صحرایی؛ افزود: طبق این طرح، نوآموزان پایه اول دبستانی پس از ثبتنام طرح سنجش سلامت و قبولی در آن، میتوانند در مدارسی که نظام دوری را ارائه میکنند ثبتنام و تا پایه سوم نیز با معلم خود همراه باشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.