اختلال‌های بدون توضیح؛ سریال ادامه‌دار قطعی و کُندی اینترنت؟

روز شنبه ۲۷ آبان ماه و با بروز اختلال و قطعی در اینترنت کشور، بار دیگر این سؤال مطرح شد که چرا شرکت ارتباطات زیرساخت هنگام بروز اختلال غیرمترقبه در شبکه ارتباطی، اطلاع‌رسانی به موقع ندارد و معمولاً با تأخیر و پس از حل شدن مشکل، صرفاً بروز اختلال را تأیید و از کاربران عذرخواهی […]

روز شنبه ۲۷ آبان ماه و با بروز اختلال و قطعی در اینترنت کشور، بار دیگر این سؤال مطرح شد که چرا شرکت ارتباطات زیرساخت هنگام بروز اختلال غیرمترقبه در شبکه ارتباطی، اطلاع‌رسانی به موقع ندارد و معمولاً با تأخیر و پس از حل شدن مشکل، صرفاً بروز اختلال را تأیید و از کاربران عذرخواهی می‌کند. به گزارش ایسنا، شبکه اینترنت در کشور به‌ویژه در بخش اینترنت ثابت، صبح شنبه (دیروز) و به صورت مقطعی با اختلال رو‌به‌رو شد. پس از اعلام و گزارش بروز این مشکل از سوی کاربران و رسانه‌ها، پس از پیگیری‌های خبرنگاران از شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، ابتدا هیچ توضیح رسمی درباره علت این اختلال ارائه نشد و تنها روابط‌عمومی شرکت مربوطه ضمن تأیید این اختلال، به صورت غیررسمی اعلام کرد که به‌زودی علت را اعلام می‌کنند. در همین راستا یکی از مؤسسات پایش وضعیت اینترنت جهانی به‌نام «نت‌بلاکس» در صفحه مجازی خود در شبکه X از این اختلال اینترنت در بخش‌هایی از ایران خبر داد که براساس آن، اینترنت ایران برای زمان کوتاهی با اختلال شدید روبه‌رو شده بود و به ۵۷ درصد سطح عادی کاهش یافته بود. پس از گذشت ساعاتی، با وجود ادامه شکایت کاربران و فعالان حوزه اینترنتی از اُفت کیفیت اینترنت، شرکت ارتباطات زیرساخت درباره این اختلال که موجب قطع دسترسی‌‌ها شده بود، توضیح کوتاهی را با تأخیر ارائه داد که البته دلیل اصلی آن دقیقاً توضیح داده نشده است. در این اطلاعیه تأکید شده بود: به‌ دنبال ایجاد اختلال در شبکه انتقال استان تهران از ساعت ۹:۴۵ دقیقه تا ۱۰:۲۵ دقیقه در ارائه ترافیک داخل و بین‌الملل اپراتورهای کشور اختلالی رخ داد. شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ضمن عذرخواهی از هموطنان بابت اختلال ایجاد شده تأکید کرد خوشبختانه با تلاش همکاران و کارشناسان فنی این شرکت، اقدامات لازم انجام و شبکه به حالت عادی بازگشت و در حال‌حاضر هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت وجود ندارد. درباره گلایه‌ها از عدم اطلاع‌رسانی به موقع از سوی متولیان اینترنت، این سؤال هم وجود دارد که آیا نمی‌توان در همان ابتدای کار، صرفاً با اعلام بروز قطعی یا اختلال تا زمان مشخص شدن علت اصلی مشکل، به کاربران اطلاع‌رسانی کرد و حتی با توضیح دقیق درباره علت اصلی بروز مشکل، جلوی انتشار هرگونه شایعه یا سوءاستفاده احتمالی برخی رسانه‌های خارجی درباره این موضوع را گرفت؟ شاید در پاسخ به این سؤال این‌گونه استدلال شود که گاهی در اعلام خبر اختلال از سوی شرکت مربوطه، صبر می‌شود تا دقیقاً علت مشخص و اگر اختلال زود برطرف شد، دیگر اعلام عمومی نشود و در مواردی که واقعاً مشخص شد اختلال تأثیرگذار است، اعلام عمومی می‌شود. یا حتی ممکن است اعلام شود که پیش از این و هنگام بروز اختلالات این‌چنینی تغییرات ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، اطلاع‌ داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کنند اما با تمام این اوصاف، کاربران همچنان از عدم اطلاع‌رسانی عمومی و به‌موقع از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت و اینکه چرا بعضاً درباره علت دقیق مشکل و یا تمهیداتی که برای پیشگیری از بروز دوباره رخداد انجام شده، توضیح داده نمی‌شود، گلایه دارند. این وضعیت متأسفانه بار‌ها و پیش از این تکرار شده است، به‌عنوان نمونه بیستم شهریورماه در پی بروز اختلال در شبکه ارتباطی طی ساعات بامداد، شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای را ظهر آن روز صادر و اعلام کرد که علت این موضوع به‌منظور ارتقاء و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت است و براساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تأمین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است. البته اعلام شد که جهت آمادگی اپراتورهای مخابراتی و سایر ذی‌نفعان و مدیریت ترافیک از مسیرهای جایگزین در ساعت دان‌تایم، قبل از شروع عملیات اجرایی اطلاع‌رسانی لازم با اپراتور‌ها و ذی‌نفعان انجام می‌شود. هفته گذشته هم شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، بعد از گلایه کاربران از کندی سرعت اینترنت، قطعی فیبرنوری در خارج از کشور را سبب قطعی برخی از لینک‌های بین‌المللی ورودی از خاک ارمنستان اعلام کرد.