گروه خودرو – خودروسازان داخلی با توجه به اینکه طبق آمارها با افزایش تولید روبهرو هستند اما به نسبت این افزایش، بدهیهای انباشته آنها نیز افزایش پیدا میکند. بهطوری که با گذشت هر روز شاهد آن هستیم که کارخانجات مرتبط با صنعت خودروسازی از میزان مطالبات خود از خودروسازان پردهبرداری میکنند که مبالغ اعلامی همگی […]
گروه خودرو – خودروسازان داخلی با توجه به اینکه طبق آمارها با افزایش تولید روبهرو هستند اما به نسبت این افزایش، بدهیهای انباشته آنها نیز افزایش پیدا میکند. بهطوری که با گذشت هر روز شاهد آن هستیم که کارخانجات مرتبط با صنعت خودروسازی از میزان مطالبات خود از خودروسازان پردهبرداری میکنند که مبالغ اعلامی همگی از چندین میلیارد حکایت دارد. اما در تازهترین آنها مشخص شده که صنعت تایرسازی نیز بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد از دو کارخانه خودروسازی طلب دارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، با اشاره به اینکه سالیانه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تایر سواری در کشور تولید میشود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به گشایشها در زمینه تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تایر، بازار چه زمانی به ثبات میرسد؟ گفت: در شش ماهه دوم سال، ۱۵ هزار تن به ظرفیت تولید مجموعه کویرتایر افزوده میشود و تا حدودی التهاب بازار را کم خواهد کرد، ضمن اینکه ۱۲ هزار تن هم به ظرفیت کارخانه بارز دیگر تولیدکنندههای عمده لاستیک کشور افزوده شده است. وی اضافه کرد: مشکلی که هماکنون صنعت تایر با آن مواجه است قاچاق معکوس تایر است که علت آن هم قیمتگذاری دستوری است. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، گفت: تایر در ایران، کمتر از یکونیم دلار قیمتگذاری شده، در صورتی که قیمت آن در کشورهای همسایه دو و هفتدهم تا سه دلار بود. همین عاملی شد تا تایرهای تولیدی به کشورهای همسایه سوق داده شود. میرزایی؛ با بیان اینکه دیماه ۱۴۰۱ بهخاطر قاچاق با کاهش این کالای راهبردی در کشور مواجه شدیم، افزود: البته تولید تایر در رینگهای پرمصرف ۱۵-۱۴-۱۳ افزایش یافت بهطوری که نیاز کشور تأمین شد ضمن اینکه هم واردات حدود ۷۰ درصد در این سه رینگ، با رشد همراه بوده هم افزایش ظرفیت تولید در کشور اتفاق افتاد. وی یکی دیگر از علتهای کمبود تایر در کشور را اختصاص نیافتن ارز برای واردات مواد اولیه در سه ماهه دوم سال عنوان کرد و افزود: با پیگیریهای وزارت صمت و همکاری بانک مرکزی، مشکلات تأمین ارز برای خرید مواد اولیه تولید تایر در مقایسه با دو ماه قبل، کمتر شده است، به طوریکه ارز به موقع توسط بانک مرکزی ثبت و تأیید میشود؛ اما مشکل عمده در حالحاضر در بخش حواله ارزی است. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، گفت: زمانبر بودن حواله ارزی، موجب میشود که ارز به موقع به ذینفع واحد تحویل داده نشود و همین مسئله سبب میشود هم نقدینگی تولیدکننده در بانک مرکزی بلوکه شود، هم ذینفعان به دلیل اینکه پولشان را به موقع دریافت نمیکنند از خریداران ناراضی باشند. میرزایی؛ اضافه کرد: هماکنون برخی از مواد اولیه وارداتی ما در گمرک انبار شده و به خاطر معطلی، ملزم به پرداخت جریمه معطلی بار روی کشتی یا دموراژ هستیم؛ بعضاً دو تا چهار ماه از زمان دریافت ارز توسط تایرسازان میگذرد، اما به علت مشکلات نقلوانتقال و سوئیفت، ارز بهموقع به حساب فروشنده واریز نمیشود یا در مواردی مواد اولیهای مثل کائوچوی طبیعی به صورت درصدی ترخیص میشود، اما چون ارز به موقع به حساب فروشنده خارجی واریز نمیشود، از خریداران یا تایرسازان رضایتی ندارند. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، مشکل دیگر تولیدکنندگان را اختلاف نرخ ارز تولید و واردات دانست و افزود: تعرفه تایر در بحث تیویال، چهار درصد است، تولیدکننده با ارز نیمایی تولید میکند، اما واردکننده با ارز ترجیحی تایر وارد میکند که به نوعی حمایت از واردات است نه تولید داخل. میرزایی؛ گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۹۶ میلیون دلار به واردکننده ارز ترجیحی پرداخت و برای درصد کمی از واردات، هزینه زیادی صرف شد در صورتی که از تولیدکننده چنین حمایتی نمیشود و ارز به صورت قطرهچکانی تخصیص داده میشود. وی ادامه داد: تعرفه یا سود بازرگانی تایر سواری شش درصد تعیین شده، اما هزینهای که توسط تولیدکننده پرداخت میشود بیش از شش درصد است، زیرا سه تا چهار درصد سود هزینه انتقال پول به هزینهها اضافه میشود ضمن اینکه قیمت مواد اولیه مثل نخ و اسپیآر، در مقایسه با قیمت جهانی گرانتر به تولیدکننده فروخته میشود بنابراین از تولید ملی حمایت چندانی نمیشود اگر این مشکلات برطرف شود صنعت تایر هم به لحاظ کیفی، هم میزان تولید و هم از نظر قیمتی، قدرت رقابت با رقبای خارجی را دارد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، با بیان اینکه نباید صنعت تایر تحت فشار باشد، گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد نیاز کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین میشود ضمن اینکه ۷۷ درصد واردات مواد اولیه تایر افزایش پیدا کرده است، چرا مسئولان در تصمیمات، نظر تولیدکنندگان، انجمن و تشکلها را جویا نمیشوند در مواردی تصمیماتی در حوزه صنعت تایر گرفته میشود که تبعات آن هم متوجه مصرفکننده هم تولیدکننده میشود. میرزایی؛ با اشاره به مشکلات ارزی، گفت: سالانه ۳۰۰ هزار تن تایر در کشور تولید میشود و تولیدکننده بهازای هر یک کیلوگرم تولید، کمتر از یک دلار ارز میخواهد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منطق دولت یا بانک مرکزی از تخصیص ندادن به موقع ارز برای واردات مواد اولیه و هزینه سه برابری برای واردات محصول نهایی چیست؟ گفت: بانکمرکزی براساس میزان تقاضا درصدی را پرداخت میکند. بهطور نمونه به تقاضاکنندهای، ۱۰ درصد نیاز و به دیگری ۲۰ درصد پرداخت میکند. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، افزود: با توجه به اینکه در بخش تولید، سرمایه در گردش محدود و تقاضاهایمان متناسب با تولید است، نمیتوانیم درخواست زیادی داشته باشیم و از آنجاییکه فرآیند تخصیص ارز حدود دو ماه طول میکشد، تولیدکننده باید سرمایه در گردش دو ماهه خود را تأمین کند. بهطور نمونه، اگر صنعت تایر ماهیانه ۲۵ میلیون دلار مصرف میکند، تولیدکننده باید ۵۰ میلیون دلار داشته باشد، اما بخش واردات اینگونه نیست، چون قدرت مالی بیشتر است. میرزایی؛ با بیان اینکه هماکنون قاچاق معکوس مشکل عمده این صنعت نیست، گفت: طبق برنامههای پیشبینی شده، باید تولیدات امسال در مقایسه با سال قبل، ۱۰درصد افزایش داشت اما تولید این کالا در نیمه نخست امسال، هشت درصد کاهش پیدا کرده که هماکنون درصدد جبران آن هستیم ضمن اینکه واردات مواد اولیه هم زیاد شده، تا پایان سال هم فرصت برای جبران آن داریم. وی افزود: با توجه به اختلاف نرخی که این کالا از درب کارخانه تا بازار دارد، برای این کالا، تقاضای کاذب ایجاد شده و افرادی با خرید چند تایر، به فکر سرمایهگذاری و سود بردن هستند و مصرفکننده واقعی نیستند اگر بتوانیم تقاضای کاذب را از جامعه حذف کنیم، قطعاً مازاد تایر را در کشور شاهد خواهیم بود که نه خودروساز مشکل خواهد داشت نه مصرفکننده واقعی. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، ادامه داد: در بررسیها و رصد پایگاههای فروش تایر، خریداران مالکان خودروهای تولید ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هستند که این افراد واقعاً به تایر نیاز ندارند و به نوعی قصد دارند با خرید و انبار کردن، سود ببرند. میرزایی؛ گفت: حدود ۲۱ میلیون خودروی سواری در کشور در حال تردد است و باید به این میزان تایر مصرف شود، زیرا تایر برای مصرفکننده خانگی، حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر تا ۱۵۰ کیلومتر کار میکند و طبیعتاً، چون مصرف خانگی کمتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر در سال است بنابراین هر چهار سال، تایر نیاز به تعویض دارد. وی اضافه کرد: طبق آمارهای اعلام شده، امسال لاستیکهای مورد نیاز خودروهای در حال تردد ۲۱ میلیون حلقه است که در داخل تولید میشود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین وقتی تقاضا افزایش پیدا میکند نشانگر این است که این کالا مصرف نمیشود و در جایی انبار و نگهداری میشود. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، در پاسخ به پرسشی مبنی اینکه آیا با صدور مجوز برای واردات همچنین افزایش ظرفیت تولید تایر، تا پایان سال بازار تایر به ثبات میرسد؟ گفت: به نظرم واردات تایر منطقی نیست البته خودروسازان هم تمایلی برای واردات ندارند، زیرا هم قیمت تمام شده افزایش پیدا میکند هم سرمایه در گردش بیشتری میخواهد. میرزایی؛ افزود: یکی از مجموعههای بزرگ تولید تایر کشو ر حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از دو خودروساز مطالبه دارد، اگر قرار باشد خودروساز تایر وارد کند، ابتدا باید تکلیف بدهیها را مشخص کند. وی گفت: البته صدور مجوز واردات، تصمیم درستی نیست، زیرا هم در پرداخت به موقع ارز چالشهایی در کشور وجود دارد ضمن اینکه هزینه سه برابری برای این کالا، صرفه اقتصادی ندارد. وی، مسئله انحصار در صنعت تایر را تکذیب کرد و گفت: ۱۱ شرکت تولیدکننده تایر در کشور فعال است ۹ شرکت فقط تایر خودرو تولید میکنند و میان این شرکتهای تولیدکننده، همیشه رقابت وجود دارد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، با بیان اینکه در کارخانههای تایرسازی بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت میکنند گفت، تولیدکنندگان، چون متعهد هستند و مسئولیتی در قبال جامعه دارند، تحت هر شرایطی باید فعالیت کنند، اما واردکنندگان چنین دغدغههایی ندارند بنابراین خواستار حمایت بیشتر از تولید داخل هستیم. میرزایی؛ گفت: سال گذشته فضای خوبی برای صادرات ایجاد شد ضمن اینکه تایرهای تولیدی استانداردهای کشورهای اروپایی را گذراندیم و توانستیم در حجم کم در بخش رینگهای ۱۶ به بالا که التهاب کمتری در بازار داشت را به کشورهای اروپایی و روسیه صادر کنیم. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، افزود: در بخش تایر باری و اتوبوس رادیال منع صادراتی داریم، زیرا فقط ۳۰ درصد نیاز کشور تولید میشود ضمن اینکه تقاضا برای سایزهای باری و اتوبوس رادیال در داخل هم افزایش یافته، البته تقاضای زیادی از سمت روسیه وجود دارد، اما نمیتوانیم اجابت کنیم؛ اما در بخش تایر سواری، هم روی خودرو هم به صورت تایر، قدرت صادرات به کشورهای آسیایمیانه و کشورهای همسایه را داریم. میرزایی؛ ادامه داد: در حوزه صنعت تایر، در موقعیت خوبی قرار داریم اگر فرصت افزایش تولید (تناژ) داشته باشیم هم اشتغال را میتوانیم در کشور گسترش دهیم هم نیاز کشورهای همسایه را تأمین میکنیم. وی با بیان اینکه کشورهای همسایه به ویژه روسیه استانداردهای سختگیرانهتری دارند، گفت: در تولیدات جدید موفق به دریافت استانداردهای اروپا شدیم بهزودی هم در یکی از سایتهای میدان تست صدور ایماک را خواهیم داشت؛ تایرهای تولیدی ما از نظر کیفی وضع قابل قبولی دارد قطعاً سطح استانداردهای داخلی به مراتب سختتر از استانداردهای سایر کشورهاست. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، افزود: تایرهای تولیدی به کشورهای آسیایمیانه، آفریقا، کشورهای همسایه، روسیه و بلاروس صادرات میشود.
این روزها افزایش مطالبات از خودروسازان تنها مختص به قطعهسازان نیست و تایرسازان بهعنوان بخشی از شبکه تأمین خودروسازان نیز با این مشکل دست بهگریبان هستند. چنانچه به گفته فعالان این صنعت، مطالبات تایرسازان از خودروسازان به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده که به دلیل سیاستهای دستوری به تایرسازان تحمیل شده است. به […]
دیدگاه بسته شده است.