یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و بهویژه تهران، ناوگان فرسودهای است که سالهاست در انتظار نوسازی هستند و همچنان در خیابانهای شهر تردد میکنند؛ براساس برخی پژوهشها سهم منابع آلاینده متحرک در آلایندگی هوا به ویژه ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون تا ۸۸ درصد معرفی میشوند. بدون شک […]
یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و بهویژه تهران، ناوگان فرسودهای است که سالهاست در انتظار نوسازی هستند و همچنان در خیابانهای شهر تردد میکنند؛ براساس برخی پژوهشها سهم منابع آلاینده متحرک در آلایندگی هوا به ویژه ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون تا ۸۸ درصد معرفی میشوند. بدون شک خودروهای فرسوده نهتنها مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای غیرفرسوده دارند؛ بلکه از آلایندگی بیشتری نیز برخوردارند. به گزارش از ایسنا، وضعیت هوای کلانشهر تهران چندان سؤا برانگیز نخواهد بود، بهویژه وقتی بدانیم از ۳۱۳ هزار دستگاه خودروی ناوگان تاکسیرانی، ۲۰۳ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند. متأسفانه از سال ۱۳۹۶ به بعد نیز تسهیلات و اعتبارات یارانهای از طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی حذف و خرید نقدی جایگزین آن شد. در همین راستا، مرتضی ضامنی؛ مدیر عامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، در تشریح روند نوسازی تاکسیهای فرسوده در کشور، گفت: شرایط اقتصادی اجازه نمیدهد تا قریب به اکثر تاکسیرانان و تاکسیداران مشمول طرح نوسازی، بهای خودرو را بهصورت نقد بپردازند. افزایش بیرویه قیمت خودرو در سالهای اخیر مزید بر علت شده و مالکان تاکسیهای فرسوده سالهاست که چشمانتظارند و شاید یکی از ردیفهای بودجه (تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک) محقق شود. وی افزود: افزایش بیرویه قیمت خودرو از یک طرف و عدم تخصیص اعتبارات ارزانقیمت از طرف دیگر، مجموعههای حملونقل را بر آن داشت تا به روشهای مختلف برای تأمین بخشی از هزینه خرید خودرو اقدام کنند. منابع داخلی شهرداریها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج و… همه و همه در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند بخش کوچکی از این ناوگان عظیم فرسوده را احیا کنند. با اختصاص پنج درصد تولیدات خودروسازان به تاکسی سالانه ۴۰ هزار تاکسی فرسوده نوسازی میشود. ضامنی؛ ادامه داد: شرکتهای خودروساز بهویژه شرکت ایرانخودرو اعلام میکنند که تولید آنها حدود ۹۰۰ هزار خودرو در سال است که اگر پنج درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند میتوانیم سالانه ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار خودروی فرسوده را نوسازی کنیم. بنابراین دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل سیاستگذاری خودروسازان است و باید راهبرد مشخصی را برای تداوم طرح نوسازی ترسیم کنند. مدیرعامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ طی قراردادی با شرکت خودروساز مقرر شد تا ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود که با عدم توان خودروساز برای تولید تاکسی مواجه شدیم و در سالجاری صرفاً ۲۵۰۰دستگاه خودرو در طرح نوسازی جایگزین شده است. به گفته وی، طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و بهطور کلی حملونقل عمومی، منافع عمومی کشور را دنبال میکند و کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در این طرح دیده شده است. بنابراین تا زمانی که چنین رویهای و چنین سیاستی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده در پیشروست هوای آلوده کلانشهرها و کلانشهر تهران، انواع بیماریهای تنفسی، قلبی،… همچنان سایه به سایه ما را همراهی میکنند. ضامنی؛ ادامه داد: این در حالی است که افراد زیادی در شهرهای کشور به علت فرسودگی خودروهایشان و ممانعت خودروسازان از تحویل خودروهای جدید به آنان، معیشتشان با مشکل مواجه شده است. مدیرعامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور، در رابطه با ورود خودروهای برقی به حملونقل عمومی کشور نیز، گفت: مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریها و اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور زمینه ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم کرده است. وی افزود: با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداریها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقیسازی حملونقل عمومی درونشهری، سازمان شهرداریها و دهیاریها طرح توسعه ناوگان حملونقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداریهای کشور قرار داده است.
دیدگاه بسته شده است.