سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برخی از فروشگاههای مجازی اقدام به فروش کالاهای غیرقانونی میکنند که این مشکل باید با همکاری نهادهای مرتبط برطرف شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران از اواخر سال ۹۴ و با تأکیدات مکرر مقاممعظمرهبری در راستای مبارزه جدی و همهجانبه با قاچاق شاهد افزایش کشفیات کالاهای قاچاق […]
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برخی از فروشگاههای مجازی اقدام به فروش کالاهای غیرقانونی میکنند که این مشکل باید با همکاری نهادهای مرتبط برطرف شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران از اواخر سال ۹۴ و با تأکیدات مکرر مقاممعظمرهبری در راستای مبارزه جدی و همهجانبه با قاچاق شاهد افزایش کشفیات کالاهای قاچاق و دستگیری قاچاقچیان و همچنین کاهش آمار واردات غیرقانونی در کشور بودهایم.
اما به تازگی و با همه گیر شدن استفاده از شبکههای مجازی در بین خانوادهها، شاهد ایجاد فروشگاههای متعددی در این فضاها بودهایم و افراد سودجو با پرداخت هزینههای جزیی و داشتن یک خط موبایل، اینترنت پرسرعت یا یک دستگاه لبتاپ اقدام به ایجاد فروشگاههایی برای فروش محصولات خارجی در بین مردم کردهاند.
بر اساس این گزارش از جمله اجناس فروشی این فروشگاهها پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم خانگی و حتی دارو است که برای ورود و فروش این محصولات هیچگونه تعرفه و یا مالیاتی پرداخت نمیشود.
شاید در ابتدای امر وجود چنین فروشگاههای مجازی خطر جدی به نظر نمیآمد اما با گذشت زمان و افزایش قارچگونه آنها مسؤولین کشور بیش از پیش درباره مضرات اقتصادی فعالیت این فروشندههای هوشیار شدند و این بحث بهطور جدیتری مورد پیگیری قرار گرفت؛ بر این اساس، طی چندین ماه گذشته برخی از این فروشندهها دست به کلاهبرداری زده و مبالغ کلانی را به جیب زدند از طرفی دیگر در صورتیکه خریدار نسبت به کالای خریداری شده خود اعتراضی داشت، نمیتوانست آن را مرجوع کند.
مجموعه این عوامل موجب شده تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهادهای مرتبط دیگر ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت به فکر چارهاندیشی در جهت رفع معضلات به وجود آمده از فروشگاههای مجازی و تلگرامی شوند و با ایجاد دستورالعملهای تبیین شده و قوانین مشخص در جهت ساماندهی به این نوع تجارت جدید برآیند.
تعیین دستورالعمل ویژه به منظور پیشگیری از عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی
قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با توجه به پایشی که مرتباً از عرضه و مصرف کالا در کشور انجام میدهد، هرگونه تغییری در این حوزهها را به صورت ذرهبینی زیر نظر دارد.
وی در ادامه افزود: جمعبندی ما براساس تحلیلهایی که انجام دادهایم نشان داد عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی و همچنین بعضاً با استفاده از رسانه ملی رشد قابل ملاحظهای داشته است.
خورشیدی اذعان کرد: روشهای نوین عرضه کالا موجب شده تا بسیاری از فروشندهها بدون داشتن واحد صنفی، اقدام به بازاریابی و فروش محصولات خود بکنند.
وی ادامه داد: لذا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کار گروه ویژهای را تشکیل داد و دستگاههای مختلف ذیربط ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پلیس فتای نیروی انتظامی در این کار گروه فعال بوده و دستورالعمل ویژهای را به منظور پیشگیری از عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی دنبال میکنند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه، بیان کرد: در حال حاضر مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان اعتماد به فروشگاههای اینترنتی ارایه میدهد.
وی همچنین افزود: نشان اعتماد به فروشگاههای اینترنتی به این معنا نیست که این فروشگاه هر کاری که انجام میدهد کاملاً قانونی است بنابراین ما در ترسیم دستورالعمل مذکور در حال اضافه کرد بندهای جدیدی هستیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اذعان کرد: سازوکار دستورالعمل به نحوی تبیین میشود که امکان عرضه کالای قاچاق توسط این فروشگاههای اینترنتی یا توسط رسانه ملی را محدودتر کنیم.
وی تأکیدکرد: در راستای مبارزه با عرضه کالای قاچاق از طریق فروشگاههای اینترنتی و تلگرامی همکاری شرکت پست بسیار میتواند مؤثر واقع شود.
قاسم خورشیدی در پایان تصریح کرد: در صورتیکه بسته پستی جنبه تجاری داشته باشد، شرکت پست آن را توقیف کرده و اجازه ورود کالا از این طریق به کشور را نمیدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.