دولت از پیشگامی اصناف در نصب صندوق مکانیزه فروشگاهی استقبال و حمایت کند

عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار مجلس قرار دارد. حمیدرضا فولادگر در گفتوگو با اتاق اصناف ایران گفت: قانون مالیات‌های مستقیم به تازگی اصلاح شده و در حال حاضر به دنبال اصلاح قانون مالیات برارزش‌افزوده هستیم که طرح آن در حال بررسی است.  وی […]

عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار مجلس قرار دارد.

حمیدرضا فولادگر در گفتوگو با اتاق اصناف ایران گفت: قانون مالیات‌های مستقیم به تازگی اصلاح شده و در حال حاضر به دنبال اصلاح قانون مالیات برارزش‌افزوده هستیم که طرح آن در حال بررسی است.

 وی تصریح ‌کرد: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده برای تکمیل زنجیره تولید تا مصرف است و این‌که تمام مالیات از تولید‌کننده دریافت می‌شود، درست نیست و تولید نباید نادیده گرفته شود و در پی اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده هستیم تا مالیات بر ارزش‌افزوده زنجیره تولید تا مصرف به درستی دریافت شود و مالیات از مصرف‌کننده نهایی اخذ گردد.

 فولادگر تأکید ‌کرد: نصب صندوق‌های مکانیزه در بنگاه‌های اقتصادی کمک شایانی را به دریافت مالیات واقعی خواهد کرد و لازم است دولت از اجرای پروژه‌ای که اصناف پیشقدم شدند، حمایت و استقبال کند.

 وی با بیان این‌که اتکای کشور به درآمدهای پایدار مالیاتی، یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی مطرح است، اظهار‌کرد: مالیات ارزش‌افزوده مالیاتی بر پایه مصرف است و مؤدیان هیچ‌گونه مالیاتی از منابع خود پرداخت نمی‌کنند.

‌عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح‌ کرد: علاوه بر آن‌که در قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به صراحت اصناف مکلف به نصب صندوق مکانیزه فروش شدند، لایحه نصب و راه‌اندازی صندوق مکانیزه فروش به صورت مستقل به عنوان یک لایحه مهم در دست بررسی مجلس قرار گرفته است.

 وی تأکید کرد: اصلاحیه لایحه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به عنوان یک دستور مهم در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی است.

نصب صندوق‌های فروشگاهی به بعد از زمان تصویب آیین‌نامه از سوی هیأت وزیران موکول شود

علی‌فاضلی در دیدار سیدکامل‌تقوی‌نژاد درخواست کرد تا الزام نصب صندوق‌های فروش در اتحادیه‌های صنفی مشمول به بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی از سوی هیأت وزیران، موکول شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی‌فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران در دیدار سیدکامل‌تقوی‌نژاد، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به توافقات امسال فی‌مابین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم افزایش مالیات اصناف گفت: بخش اعظمی از مشکلات اصناف به ویژه در استان تهران در پی توافق حاصله سازمان امور مالیاتی با اتاق اصناف ایران حل‌ و فصل شد اما چند چالش دیگر باقی‌ است که امیدواریم با توافقی دیگر، خاتمه پیدا کند.

 وی موضوع نصب صندوق مکانیزه فروشگاهی در واحدهای صنفی را مطابق برنامه پنجم توسعه و قانون نظام جامع مالیاتی مورد اشاره قرارداد و در انتقاد به اظهارات برخی که اصناف را به قانون گریزی و نبود شفافیت مالی متهم می‌کنند، تصریح‌کرد: ما قانون را اجرا می‌کنیم اما تا زمانی‌که آیین‌نامه ‌نصب صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ نشود، اصناف در این حوزه هیچ اقدامی نخواهند کرد و هیچ‌گونه کار عملیاتی نیز در حوزه صندوق مکانیزه فروش انجام نمی‌دهند.

 وی در عین حال این نکته را مورد تأکید قرارداد که هرگونه اظهارنظری از ناحیه اشخاص دیگر پیرامون صندوق مکانیزه فروش اصناف موضوعیت ندارد و تنها اظهار نظر اتاق اصناف ایران در موضوع صندوق مکانیزه فروش دارای اعتبار است.

رییس اتاق اصناف ایران در عین حال متذکر ‌شد: در صورت آن‌که برای نصب صندوق مکانیزه فروشگاهی در ۲۹ رسته صنفی به توافق برسیم، نیازمند ۵۰۰ هزار دستگاه صندوق هستیم اما برخی آقایان به اشتباه سه میلیون صندوق را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ می‌کنند.

 وی به اعلام آمادگی نظام بانکی کشور و همچنین ۲۷ شرکت خصوصی برای تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش اشاره کرد و گفت: گردش مالی ۱۵ هزار میلیاردی صندوق‌های مکانیزه فروش، مشام برخی را تیز کرد و آن‌چنان از هول حلیم در دیگ انداخت که برای انعقاد به سراغ شرکت‌های چینی، ژاپنی و تایوانی رفتند.

 وی ادامه‌داد: در سال ۹۴ یک شرکت با وعده ‌تأمین رایگان صندوق مکانیزه فروش از محل تولید داخلی به سراغ ما آمد و ما به این شرکت مأموریت دادیم که ظرف ۴ ماه صندوق‌های مکانیزه فروش را برای اصناف تأمین کند که بعد از چند ماه این شرکت بنا به دلایلی از عهده ‌تعهدات در زمان مربوطه برنیامد و مأموریت شرکت در بهمن ماه سال ۹۴ تمام شد.

 وی خواستار پیگیری رییس سازمان امور مالیاتی کشور برای ابلاغ آیین‌نامه نصب صندوق مکانیزه فروش اصناف شد و در عین حال تأکید ‌کرد: تا‌کنون در بحث صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی اقدامی صورت نگرفته است و اتاق اصناف ایران پس از ابلاغ آیین‌نامه و همفکری و هماهنگی با سازمان امور مالیاتی اجرای صندوق مکانیزه فروش را به مناقصه خواهد گذاشت.

 فاضلی سیاست و اولویت اتاق اصناف ایران را در استفاده از تولیدات داخلی به منظور نصب صندوق مکانیزه فروش مورد تأکید قرارداد و ضمن اشاره به شناسایی دقیق تولیدکنندگان داخلی صندوق فروش از سوی اتاق اصناف ایران، متذکر شد: سیاست ما این است که از منابع و تولیدات داخلی در موضوع صندوق‌های فروش استفاده کنیم اما متأسفانه در حال حاضر بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تولیدات داخلی کفایت نمی‌کند و امکانات داخلی ما تنها جوابگوی ۱۵ درصد نیاز موجود است و به ۸۵ درصد از منابع خارجی نیازمندیم.

 

 وی در ادامه به اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده مضاعف و تکراری واکنش نشان داد و از رییس سازمان امور مالیاتی کشور درخواست کرد که در موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده با ابلاغ آیین‌نامه مربوطه تدبیری صورت گیرد که به منظور برقراری عدالت مالیاتی و ضمن قطع دست افراد خاطی، این مالیات از ایستگاه‌های متعدد دریافت نشود.