مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: توسعه سیاستهای دریامحور در گروی داشتن مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه در بخش دریایی است. حسین یداللهی؛ در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور توسط مقاممعظمرهبری، بیان کرد: ما در مواردی از ۹ گامی که مقاممعظمرهبری مطرح کردند، جلوتر از بقیه […]
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: توسعه سیاستهای دریامحور در گروی داشتن مدیریت و سیاستگذاری یکپارچه در بخش دریایی است. حسین یداللهی؛ در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور توسط مقاممعظمرهبری، بیان کرد: ما در مواردی از ۹ گامی که مقاممعظمرهبری مطرح کردند، جلوتر از بقیه بخشها هستیم؛ یک سری از بخشها را سازمانهای متولی با گامهای مؤثری جلو بردند اما چون توسعه متوازن و همزمان نداریم نتیجه مطلوبی نگرفتیم. از این باب هم مقاممعظمرهبری تأکید دارند که بتوانیم به صورت یکپارچه مدیریت و سیاستگذاری بخش دریایی را داشته باشیم تا نتایج مؤثر و کارآمدی را به دست آوریم. وی با اشاره به وجود دریای خزر و دریای خلیجفارس و عمان در کشور، گفت: با این فضای دریایی، هشت بندر داریم که عملاً فعالیت بخشخصوصی بهصورت پررنگ در آنها حضور دارد. ما در این فضا از سالهای قبل شروع به فعالیت کردیم و خوشبختانه سازمان بنادر نتایج خوبی را بهعنوان متولی این امر در پیش گرفته است و زیرساختهای خوبی را در بنادر مربوطه ایجاد کرده، چه بهصورت مستقیم، چه غیرمستقیم و چه از طریق بخش غیردولتی. مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: در بنادر شمالی از طریق بخش غیردولتی برای واردات و صادرات و ترانزیت اقدام کردیم، زیرساختها برای عمده کالاها چه در بحث کانتینری چه غلات طی ۱۰ سال گذشته با حرکتهای جهادی در این بخش شکل گرفته و همچنین برای تأمین و ترانزیت و واردات روغن خوراکی کشور از طریق بنادر شمالی اقدامات مؤثری صورت گرفته و ظرفیتهای قابلتوجهی ایجاد شده است.یداللهی؛ با بیان اینکه در بنادر جنوبی هم به همین شکل است، افزود: از لحاظ تاریخچهای عمدتاً از بنادر جنوبی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تأمین میکردیم و در حالحاضر نیز بخش زیادی از همین مسیر انجام میشود. سازمان بنادر بهعنوان متولی تلاش کرده که زیرساختهای نگهداشت کالا را که بهعنوان بافر عمل میکند، برای اینکه بتوانیم کالای اساسی کشور را تأمین کنیم، از فضای غیراستاندارد به فضاهای بهداشتی و استاندارد تبدیل کند. ظرفیتهای مناسبی را از بعد نگهداشت غلات در سیلوهای مکانیزه و همچنین انبارهای مکانیزه نگهداشت ایجاد کردیم. سعی کردیم از این باب نیز به قضیه بپردازیم که توزیع بهینه در بنادر مختلف شکل بگیرد. وی با بیان اینکه از بندر چابهار در ضلع جنوب شرقی کشور گرفته تا بندر امامخمینی(ره) ظرفیت قابلتوجهی وجود دارد، گفت: سال ۱۴۰۱ حجم قابلتوجهی غلات به واسطه تجهیزات مدرنی که در بندر امامخمینی(ره) تأمین کردیم و در حال توسعه آن نیز هستیم نگه داشته شد؛ همچنین ظرفیت قابلتوجه نگهداشت درجا داریم و امروز بالغ بر ۴۵۰۰ تن ظرفیت مناسب نگهداری کالای اساسی را شکل دادیم. همچنین واردات را به راحتی پوشش دادیم و امروز آمادگی داریم که براساس سیاستهای کلی توسعه دریامحور فضای ترانزیت و پوشش دادن کالاهای مورد نیاز کشورهای مبدأ و مقصد را شکل دهیم. یداللهی؛ اظهار کرد: زیرساختهای حمل درون کشوری از لحاظ حملونقل ترکیبی که در بند هشت به آن اشاره شده، از طریق واحدهای ذیربط به وزارت راه و ترابری باز میگردد و بخش دیگر نیز به ارگانهای دیگر که در بخش ترانزیت نقش پررنگی را بازی میکنند، برمیگردد و برای توسعه فضای ترانزیتی در کشور نیاز داریم از وزارت اقتصاد تا بخش انتظامی و کنترل و رصد کالاها که به صورت ایمن وارد و خارج شوند. وی خاطرنشان کرد: فضای ما صرفاً فضای بندری در دستورالعمل صادرشده و سیاستهای تدوین شده، نیست. لازم است همزمان بنادر را از لحاظ زیرساختهای ترانزیتی توسعه دهیم و هم روی بقیه حلقهها درخواست کنیم و در همین چارچوب نیازهای خود را اعلام کنیم که زیرساختها برنامهریزی شود و رشد متوازنی در همه بخشها داشته باشیم که این حرکت اکنون شکل گرفته است.
دیدگاه بسته شده است.