تعریف ۶ پروژه مشترک علمی با ایتالیا

وزیر علوم از تعریف ۶ پروژه مشترک با کشور ایتالیا خبر داد گفت: امیدواریم این همکاری‌های علمی و تحقیقاتی وارد مرحله عملی جدیدتری شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جریان سفر به کشور ایتالیا، ضمن بازدید از دانشگاه بولونیا و ملاقات با رییس این […]

وزیر علوم از تعریف ۶ پروژه مشترک با کشور ایتالیا خبر داد گفت: امیدواریم این همکاری‌های علمی و تحقیقاتی وارد مرحله عملی جدیدتری شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جریان سفر به کشور ایتالیا، ضمن بازدید از دانشگاه بولونیا و ملاقات با رییس این دانشگاه، در آکادمی علوم بولونیا حضور یافته و در جمع محققان و فرهیختگان ایتالیایی سخنرانی کرد.

 در پایان این مراسم به پاس تلاش‌های علمی دکتر فرهادی مدرک افتخاری عضویت اولین ایرانی در آکادمی علوم بولونا به وزیر علوم کشورمان اعطا شد.

بخش‌هایی از سخنرانی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به شرح زیر است:

امروزه، ۲۲درصد مقالات علمی ما به‌طور مشترک با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی بین‌المللی تولید می‌شوند.

همچنین بسیاری از همکاری‌های علمی ما با کشورهای اسلامی و همچنین با کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، آلمان، اتریش و فرانسه صورت می‌پذیرد که تفاهمنامه‌های علمی بسیاری با آنها منعقد شده است.

ایران در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های علمی کوچک با ایتالیا همکاری می‌کند که بسیار امیدواریم این همکاری‌های علمی و تحقیقاتی وارد مرحله عملی جدیدتری شود.

در چارچوب همکاری‌های دوجانبه ایران و ایتالیا، ضمن تشکیل اولین کمیته مشترک علمی و فناوری دو کشور در تهران، در حال حاضر، برنامه مشترک «پییترودلاواله»، با ۶ پروژه مشترک بین دو کشور تعریف شده است.

همچنین یک نشست مهم در خصوص حفظ و مرمت آثار باستانی، با حضور دانشمندان ایتالیایی در ایران برگزار شده است و در پایان ماه جاری نیز، نشست مشترک انتقال و توسعه فناوری با حضور ۱۵ تن از اعضای هیأت علمی، محققان و برگزیدگان جامعه علمی ایتالیا در تهران برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین محورهای فعالیت‌های علمی بین‌المللی ایران شامل: همکاری بین مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، همکاری مستقیم دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی خارجی، اجرای پروژ‌ها و طرح‌های مشترک تحقیقاتی دو و چندجانبه، اعطای بورس‌های تحصیلی و تحقیقاتی به اتباع خارجی، ایجاد شعب دانشگاهی در خارج از کشور، همکاری با نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور براساس برنامه‌های کوتاه یا دراز مدت و چاپ مقالات علمی مشترک.

اهمیت به فعالیت‌های علمی پایدار و مستمر بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و با توجه بیش‌تر به ظرفیت‌سازی در همکاری‌های بین‌المللی و به ویژه توسعه منابع انسانی و عمومی، می‌تواند یک اولویت مهم برای ایران و سایر کشور‌ها باشد.

بدون شک، ایجاد شبکه‌های علمی و همکاری‌های بین‌المللی بین محققان، دانشمندان و نخبگان می‌تواند رشد این قبیل ظرفیت‌سازی‌ها را شتاب بخشد و موجب افزایش آگاهی نتنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی شود.

علاوه بر این، به دلیل تأثیر فرار مغز‌ها یا فرار سرمایه‌های انسانی، بر روند توسعه کشور و سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زمینه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و به دنبال آن، رشد ناپایدار کشور، این امر به شکل یک مقوله بین‌المللی درآمده است.

بنابراین همه ما باید به فکر کاهش و حتی معکوس کردن جریان سیر جمعیت متخصص از حالت فرار مغز‌ها یا سرمایه‌های انسانی به حالت گردش مغز‌ها یا چرخش متخصصان باشیم.

 

به‌طور خلاصه، اینجانب معتقدم که علم و فناوری نه تنها موجب توسعه پایدار می‌شود بلکه زمینه‌های همکاری‌های بین‌المللی، صلح و سعادت را فراهم می‌کند.