گروه خودرو- با توجه به اینکه تولید موتورسیکلت در کشور نیز با توجه کمتری نسبت به خودروسازی انجام میشود، اما کمتر به این صنعت پرداخته میشود و به تعابیری میتوان گفت که فعالین این حوزه نقش گمرنگتری نسبت به خودروسازان در صنعت کشور دارند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، جلیل مجاهد؛ رئیس انجمن صنعت […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه تولید موتورسیکلت در کشور نیز با توجه کمتری نسبت به خودروسازی انجام میشود، اما کمتر به این صنعت پرداخته میشود و به تعابیری میتوان گفت که فعالین این حوزه نقش گمرنگتری نسبت به خودروسازان در صنعت کشور دارند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، جلیل مجاهد؛ رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در حاشیه بازدید از نمایشگاه تحول صنعت خودرو، بیان داشت: در بخش صنعت خودرو و موتورسیکلت تحولات بسیاری داشتهایم و طی بازدید از این نمایشگاه مشخص شد که این صنعت به میزان قابلتوجهی نسبت به سال گذشته متحول شده است. وی درخصوص چالشهای صنعت موتورسیکلت، عنوان کرد: در حالحاضر دو مسئله وجود دارد که از مهمترین چالشهای صنعت موتورسیکلت به حساب میآیند. یکی از آنها مسئله نیروی کار است به این معنی که تعداد کارگران لازم در کارخانهها کم است. دلیل آن هم بالا بودن هزینههای زندگی بهخصوص هزینه اجاره مسکن در شهرهای صنعتی است و برای کارگران صرفه اقتصادی ندارد که برای کار در کارخانهها به شهرکهای صنعتی مهاجرت کرده و در آنجا اقدام به تهیه مسکن کنند. برای حل این مسئله و یافتن راهکاری مناسب، به صورت مستقیم با معاون اول رئیسجمهور، پیشنهادی مبنی بر ساخت مسکن در اطراف شهرهای صنعتی ارائه شد تا موضوع مسکن کارگران حل شود، اما اگر این تصمیم به صورت عاجل گرفته نشود، ما در سال آینده قطعاً با چالش روبهرو خواهیم بود. مشکل بعدی در رابطه با درخواست اجرای یکشبه قوانین تصویب شده از سوی دولت است. در تمام دنیا حداقل یک تا دو سال برای اجرای قوانین جدید به صنایع وقت میدهند، اما در کشور، قانون بلافاصله پس از تصویب شدن، ابلاغ میشود و زمانی برای بررسی اجرای آن نمیدهند. البته این موضوع خوشبختانه شامل حال اداره استاندارد نمیشود، زیرا این اداره وقت لازم را در اختیار صنایع قرار میدهد. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات کشور، امروز مسئله ارز است که امیدواریم مسئولان برای حل این موضوع فکری کرده و به آن رسیدگی کنند، زیرا اگر مسئله ارز حل نشود، ما قطعاً در دو، سه ماه آینده افزایش قیمت موتورسیکلت خواهیم داشت. مجاهد؛ درخصوص جایگاه صنعت موتورسیکلت ایران در منطقه و همینطور در جهان و میزان صادرات به کشورهای دیگر، توضیح داد: ما در صادرات موتورسیکلت سهمی نداریم. صادرات زمانی اتفاق میافتد که میزان تولید محصول بالا باشد. زمانی که افزایش تولید داشته باشیم، طبیعتاً هزینه تمام شده تولید کاهش مییابد. سهم کشور ما در امسال با توجه به تغییرات اساسی و بزرگی که در صنعت موتورسیکلت داشتهایم، ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. در صورتی که یک کارخانه چینی در سال حدود ۱۷ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید میکند یا کارخانهای در هندوستان حدود پنج میلیون تولید موتورسیکلت در سال دارد. مواد مورد استفاده در تولید موتورسیکلت، فولاد، آلومینیوم و پلاستیک است که هر سه این مواد در کشور ما وجود دارد که برای کاهش هزینه تمامشده تولید نیازمند این هستیم که مسئولان این حوزه تسهیلاتی را درخصوص تهیه مقرون بهصرفهتر این مواد در اختیار تولیدکنندگان موتورسیکلت قرار دهند و همچنین نیاز به دانش و فناوری پیشرفتهتری در این صنعت نیز به شدت احساس میشود. وی بیان کرد: صنعت تولید موتورسیکلت در ایران هیچگونه تفاوتی با دنیا ندارد. علت هم این است که اداره استاندارد ایران نظارت جدی و دقیقی بر صنعت موتورسیکلت دارد، بنابراین، از این جهت کشور ما هیچگونه تفاوت یا عقبماندگی نسبت به سایر کشورهای دنیا ندارد. مجاهد؛ همچنین در رابطه با سهم موتورسیکلت در آلودگی هوا، گفت: گاهی در مورد موتورسیکلت صحبتهای غیرمنصفانهای مطرح میشود. واقعیت این است که از سال ۱۳۹۶، تولید موتورسیکلت به صورت انژکتوری انجام شد، بنابراین طبیعی است که آلایندگی موتورسیکلت انژکتوری بسیار کمتر از سیستم کاربراتوری است. از طرفی دیگر عمر مفید یک موتورسیکلت در قانون هشت سال است. ما حدود هشت میلیون موتورسیکلت کاربراتوری داریم که عمر مفیدشان به پایان رسیده است و این دولت است که طبق قوانین خودش باید جلوی تردد اینگونه موتورسیکلتها را بگیرد. بنابراین اگر از رفت و آمد این موتورسیکلتها جلوگیری شود و قوانین معاینه فنی به خوبی رعایت شود، مشکل آلودگی هوا از جانب موتورسیکلتها حل خواهد شد. البته بخش کوچکی از آلودگی هوا مربوط به موتورسیکلتهاست. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در رابطه با اینکه آیا زیرساختها برای توسعه تولید موتورسیکلتهای برقی در کشور فراهم است، بیان داشت: زیرساختها در ایران برای موتورسیکلتهای برقی فراهم نیست. پروژه موتورسیکلت برقی که شروع آن از سال ۱۳۹۶ بوده است، با شکست کامل مواجه شده است که از دلایل این شکست میتوان به نبود زیرساختهای لازم و قیمت بالای موتورسیکلت اشاره کرد. به این معنی که یک موتورسیکلت برقی که مناسب شیب تهران نیز باشد، قیمتی حدود سه هزار دلار خواهد داشت، یعنی قیمت فروش این موتورسیکلت ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با شرایط اقتصادی کنونی مردم ایران سازگار نخواهد بود. همچنین شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، درخصوص وضعیت آلایندگی و وضعیت معاینهفنی موتورسیکلتها، افزود: برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل میشوند و سهم تولید آلایندههای گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان میشود که سهم موتورسیکلتها ۲۱ درصد است. وی گفت: در تولید ذرات معلق که یکی از عوامل آلودگی هوا در کلانشهرهاست خودروهای دیزلی سهم قابلملاحظهای دارند و موتورسیکلتها در اینجا یک سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص میدهند. مالکی؛ با بیان اینکه بسیاری از موتورسیکلتهایی که در شهر تردد میکنند، موتورسیکلتهای کاربراتوری هستند و به نسبت خیلی از خودروهای انژکتوری که در سطح شهر تردد میکنند دارای آلایندگی بیشتری هستند، افزود: به دلیل نحوه قرارگیری پلاک موتورسیکلتها و یا این که پلاک تعداد زیادی از موتورسیکلتها مخدوش است، امکان شناسایی موتورسیکلتها توسط دوربینهای مکانیزه نیست. وی تأکید کرد: علیرغم اینکه در ماده شش قانون هوای پاک کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به گرفتن معاینه فنی هستند؛ یعنی صرفاً به خودروهای سبک و سنگین اشاره نمیشود و موتورسیکلتها هم در مقوله وسایل نقلیه موتوری که بایستی معاینه فنی دریافت کنند قرار میگیرند، اما میزان مراجعه موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی را شاهد نیستیم. به گفته مالکی؛ در تهران شش مرکز در قالب ۱۱ خط معاینه فنی بابت موتورسیکلتها را داریم، ولی از حدود سه میلیون دستگاه موتورسیکلتی که در حالحاضر در تهران مشمول گرفتن معاینه فنی هستند، متأسفانه در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ دستگاه به ما مراجعه کردند و بنابر آمار اتحادیه معاینه فنی و سامانه سیمفا در کل کشور هم حدود ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت مراجعهکننده به این مراکز بودند که تعداد خیلی اندکی است و میتوانیم بگوییم موتورسیکلتها بابت معاینه فنی مراجعه نمیکنند. در بخش موتورسیکلتها تقریباً ۲۰ درصد از علل مردودی موتورسیکلتهایی که به ما مراجعه کردند نقص در سیستم ترمزشان بوده است. با توجه به اعلام پزشکی قانونی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۰۰ کشته در تصادفات داشتیم و ۲۵ درصد تصادفات، تصادفات درونشهری بود و در تصادفات درونشهری سهم موتورسیکلتها یک سهم ۴۰ درصدی است. بنابراین رفع نقص سیستم ترمز یک موتورسیکلت میتواند به کاهش تصادفات درونشهری کمک کند.
عضو هیئتمدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت، گفت: قیمتها در بازار قابل قبول است و نمیتوان گفت که موتور گران است، مردم توان خرید این کالا را ندارند. به گزارش مناقصهمزایده، حجت دهقانی؛ عضو هیئتمدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت در این باره، گفت: بازار موتورسیکلت در رکود به سر میبرد. البته که تقاضا در […]
دیدگاه بسته شده است.