عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار داشت: به منظور ورود به بازار رقابت خودروهای برقی بهتر است این مسیر را با خودروهای برقی کوچکمقیاس که قیمتی اقتصادی دارند و طیف بیشتری از مشتریان را شامل میشوند، آغاز کنیم. به گزارش خبرخودرو، مرتضی ملاجعفری؛ عنوان کرد: به منظور ایجاد رقابت در حوزه برقیسازی […]
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار داشت: به منظور ورود به بازار رقابت خودروهای برقی بهتر است این مسیر را با خودروهای برقی کوچکمقیاس که قیمتی اقتصادی دارند و طیف بیشتری از مشتریان را شامل میشوند، آغاز کنیم. به گزارش خبرخودرو، مرتضی ملاجعفری؛ عنوان کرد: به منظور ایجاد رقابت در حوزه برقیسازی و ورود به بازار بینالمللی و برخورداری از مزیت رقابتی، توجه به دو نکته یعنی مقرون بهصرفه بودن تولید خودروهای برقی که نیازمند توجه همزمان بر قیمت و کیفیت خودرو است و همچنین شناخت ذائقه مشتری که دائماً در حال تغییر میباشد، ضرورت دارد. وی با بیان این مطلب که از ۱۵۰ شرکت خودروساز در کشور، تیراژ تولید برخی از خودروسازان کمتر از هزار دستگاه است، افزود: اگر میخواهیم در حوزه تولید خودروهای برقی همچون خودروهای بنزینی با انحصار مواجه نباشیم باید با ممانعت از تولید انحصاری خودروهای برقی توسط برخی شرکتهای خودروسازی زمینه رقابت آزاد در این زمینه را فراهم کنیم. ملاجعفری؛ یادآور شد: گرچه در زمینه تکنولوژی ساخت خودروهای برقی با محدودیتی در کشور مواجه نیستیم و قادر به طراحی و تولید خودروی برقی در هر کلاسی هستیم اما برنامهریزی برای تولید و عرضه خودروهای برقی بدون ایجاد زیرساختهای لازم در کشور موجب بیاعتمادی مردم به خودروهای برقی شده و مصرفکننده را در رفع نیازهایش دچار ابهام خواهد کرد. وی در ادامه، به گلوگاههای ساخت خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: از آنجا که اولین و مهمترین چالش در حوزه برقیسازی پیمایش خودرو است میتوان از باتریهای لیتیومی که منبع توان خودروهای برقی است و همچنین تراشههای الکترونیکی که برای کنترل مورد استفاده قرار میگیرند بهعنوان دو گلوگاه مهم در این زمینه یاد کرد که منحصر به کشور ما نیز نیستند. این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: اگرچه گلوگاههای موجود به سادگی قابل رفع نیستند اما با مدیریتی یکپارچه و بسترسازی لازم میتوان زمینه تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور را فراهم کرد. ملاجعفری؛ تولید خودروهای هیبریدی را شرطگذار از خودروهای بنزینی به برقی عنوان و بیان کرد: خوشبختانه دنیا با حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی این چالش را رفع کرده و نگرانی متقاضیان نسبت به شارژ باتری و تأمین برق خودرو را کاهش داده است. وی تولید خودروهای برقی در کشور را مستلزم فرهنگسازی و ذائقهیابی مصرفکنندگان دانست و تأکید کرد: انتخاب جامعه هدف یکی از پیشنیازهای مهم برای ساخت خودروهای برقی است. بهعنوان مثال افراد فاقد خودرو نسبت به متقاضیانی که یک خودرو دارند و قصد ندارند برای تعویض خودرو هزینه چند برابری متحمل شوند، جامعه هدف مناسبتری هستند و یا خودروهای برقی در مقیاس کوچک جایگزین بهتری برای موتورسیکلتهای بنزینی هستند زیرا علاوه بر اینکه متناسب با قدرت خرید مشتری هستند، فاقد آلایندگی بوده و با توجه به ارائه تسهیلات برای تأمین برق، هزینههای تعمیر و نگهداری آن به مراتب کمتر از موتورسیکلتهای بنزینی است و از همه مهم تر اینکه قشری که هیچگاه جایگاهی در سبد محصولات خودروسازان نداشته حالا با تولید خودروهای برقی به این سبد اضافه خواهد شد. این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه برای ورود به بازار رقابت خودروهای برقی بهتر است این مسیر را با استراتژی خودروهای برقی کوچکمقیاس که قیمتی اقتصادی دارند و طیف بیشتری از مشتریان را شامل میشوند، آغاز کنیم، اضافه کرد: خودروهای برقی کوچکمقیاس چون پیمایش و تعداد سرنشینان آن محدود است و خودروهای درونشهری محسوب میشوند ملزم به رعایت بسیاری از استانداردهای جهانی نیستند و قیمت به مراتب پایینتری دارند. ملاجعفری؛ ادامه داد: در صنعت خودرو ما نیز این موضوع مطرح بوده و برای تولید یک خودرو اقتصادی باید برخی استانداردها را حذف کرده و در کاربری خودرو محدودیت ایجاد کرد. البته فراموش نکنیم بحث زیبایی، تنوع و کیفیت خودرو نیز ملاک است. وی افزود: یکی دیگر از مزیتهای خودروهای برقی کوچکمقیاس عدم نیاز به ایستگاههای شارژ برق است چراکه این خودروها از طریق برق منازل، پارکینگها و با پریزهای برقی ۲۲۰ وات معمولی شارژ میشوند و در نتیجه ورود آنها به بازار سریعتر اتفاق خواهد افتاد اما عرضه سایر خودروهای برقی تلاش حاکمیت و جایگزینی ایستگاههای سریع شارژ برق با جایگاههای سوخت را میطلبد. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان داخلی در بازار جهانی خودروهای برقی موفق به رقابت خواهند شد، گفت: برای اینکه مسیر اشتباه گذشته در رابطه با خودروهای برقی تکرار نشود، این مهم باید توسط بخشخصوصی و با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری و همچنین نظارت حاکمیت انجام شود تا با تنظیم مقررات از سوی دولت از ایجاد رانت و انحصار در این حوزه جلوگیری شود.
مهدی قرهداغلی- ماجرای تولید خودروهای برقی در داخل، سالهاست که از دولتهای قبل قرار است اجرایی شود که در پایانِ کار دولتهای گذشته این اتفاق رخ نداده است، اما در آغاز تصدی وزیر صمت تازهنفس دولت سیزدهم قرار است که فرآیند برقیسازی خودروهای داخلی با سرعت بالایی صورت بگیرد، بهطوری که وزیر محترم صمت در […]
دیدگاه بسته شده است.