منشأ آلودگی هوای تهران چیست؟

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران در پاسخ به چرایی آلودگی هوای پایتخت با توجه به تعطیلات و کاهش تردد‌‌ها در تهران، گفت: صرفاً آلودگی هوا فقط به بحث تردد‌‌ها و رفت و آمد خودرو‌‌ها در سطح شهر مربوط نمی‌شود. محمد رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: وقتی با پدیده اینورژن مواجه […]

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران در پاسخ به چرایی آلودگی هوای پایتخت با توجه به تعطیلات و کاهش تردد‌‌ها در تهران، گفت: صرفاً آلودگی هوا فقط به بحث تردد‌‌ها و رفت و آمد خودرو‌‌ها در سطح شهر مربوط نمی‌شود.

محمد رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: وقتی با پدیده اینورژن مواجه باشیم قطعاً افزایش آلاینده‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: صرفاً آلودگی هوا مربوط به بحث تردد‌‌ها نیست و ما روزانه چندین میلیون متر مکعب در تهران گاز مصرف می‌کنیم و هنگامی که امکان خروج این آلاینده‌ها در شهر نباشد آلاینده‌ها جمع می‌شوند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران اظهار کرد: منابع مختلف آلاینده در سطح شهر سبب آلودگی هوا شده و فقط خودرو‌‌ها عامل این اتفاق نیستند.

سعید متصدی، معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش از این با تأکید بر این‌که اینورژن (وارونگی دما) یک پدیده طبیعی است و کسی نمی‌تواند برای آن راهکار داشته باشد گفته بود: باید تلاش کنیم کم‌ترین انتشار آلودگی صورت گیرد که با اقداماتی چون تعطیلی مدارس و علت‌یابی این موضوع سعی داریم انتشار آلودگی را کاهش دهیم. کشور ما از سال ۱۳۵۰ دچار آلودگی هوا بوده است و هر شهری که به کلان‌شهر تبدیل شده در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته است ولی در این مدت تصمیمات و تلاش‌های درستی برای مقابله با آلودگی هوا اتفاق نیفتاده تا این‌که در سال ۷۹ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا طراحی شد که این برنامه ۱۰ ساله تنها تا سال ۸۴ اجرا شد.

متصدی با اشاره به این‌که مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو مصوبه‌های دولت است اظهار کرده بود: ۴۷ برنامه تدوین شده و در دست اجراست و بسیاری نیز به نتیجه رسیده است. حذف بنزین پتروشیمی از جمله این اقدامات مهم است که در نتیجه این اقدام میزان بنزن هوا از ۶۰۰ ppm به ۳۰ ppm رسید، بنابراین چه کسی می‌تواند منکر این اقدامات و تأثیرات مثبت ناشی از آنها شود.

همچنین محمد حقانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز پیش از این با بیان این‌که احصای کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی که در رویارویی با آلودگی هوا کوتاهی کردند ضرورت دارد، گفته بود: روشن است آلودگی هوا حاصل چه فرایندی است و البته مردم می‌دانند که بخش زیادی از آلودگی هوا محصول کم‌کاری دستگاه‌هایی است که به جای انجام وظایف قانونی خود توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان این‌که افزایش بارگذاری در شهر تهران و متراکم‌تر کردن جمعیت این شهر پر تراکم باعث شده که مردم برای رفت و آمد در این شهر هر روز ده‌ها کیلومتر پیمایش کنند، عنوان کرده بود: متأسفانه مسؤولان برای حل مشکلات آلودگی هوا، دلایل اصلی را فراموش کرده و به فرعیات چسبیده‌اند، به گونه‌ای که پیمایش زیاد و استفاده بی‌رویه سوخت‌های فسیلی از جمله دلایل عمده آلودگی هواست.